Belgische trein krijgt geen internet

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gesloten
Stef

Bericht door Stef »

De NMBS is niet van plan haar treinen geschikt te maken voor internetgebruik. Dat heeft een woordvoerster van de Belgische spoorwegmaatschappij gezegd.

(tijd) - ‘Uit een marktonderzoek in 2008 is gebleken dat voor de pendelaar en de zakenreiziger internet slechts een secundaire behoefte is.’ Daarom werd beslist niet te investeren in internet.

‘Bovendien beschikken steeds meer reizigers over toestelletjes waarmee ze, zonder internetinfrastructuur op het Belgische spoor, een internetverbinding kunnen maken’, luidt het bij de NMBS.

Die strategie steekt schril af tegen de ontwikkelingen bij Deutsche Bahn, waar alle intercitytreinen geschikt gemaakt worden voor internetgebruik.

En in Nederland vertrok maandag de eerste trein met gratis internet vanaf station Amsterdam Bijlmer richting Leiden. Begin 2013 moeten alle intercitytreinen van de NS zijn uitgerust met internet, dat vooralsnog gratis kan worden gebruikt. Voor het internet- avontuur werkt de NS samen met telecombedrijf T-Mobile. Het Nederlandse ministerie van Verkeer steekt 15 miljoen euro in het project.

Op de hogesnelheidstreinen van Thalys is het al een tijdje mogelijk om een internetverbinding te maken.

BRON
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
wooter

Re: Belgische trein krijgt geen internet

Bericht door wooter »

Stef schreef:‘Bovendien beschikken steeds meer reizigers over toestelletjes waarmee ze, zonder internetinfrastructuur op het Belgische spoor, een internetverbinding kunnen maken’, luidt het bij de NMBS.
Uhu... En de regelmatige uitvallen omdat je in een stalen trein zit... Zelfs het netwerk van Proximus kan dat niet trekken. Tussen Brussel en Leuven is het nog werkbaar, maar daarbuiten is het bij elk station je pagina's ophalen die je tijdens de trip wil lezen :)
dcr

Bericht door dcr »

NMBS neemt het gemakkelijk...
Adler

Bericht door Adler »

dcr schreef:NMBS neemt het gemakkelijk...
Ik denk niet dat je voor 2013 ook maar iets nieuw kan verwachten dat bijkomend werk van de werkplaatsen zou vergen.
Men zal nu al heksentoeren moeten uithalen om die TBL1+ overal ingebouwd te krijgen tegen 2013.
Vergeet dus maar internet, een nieuwe vertrekprocedure, of wat dan ook dat een aanpassing van het materieel zou vereisen.
Tom1970

Bericht door Tom1970 »

Best wel schandalig. We bevinden ons niet meer in de jaren '80. Veel mensen hebben baat bij het gebruik van het internet. Een groot deel van mijn dagelijkse activiteiten doe ik via het internet. In Denemarken, Duitsland, Noorwegen etc is dat de normaalste zaak van de wereld dat er internet aanwezig is op openbare plaatsen. De NMBS is en blijft een relikwie van vroeger waar elke vorm van vooruitgang wordt tegengehouden.
calabria

Bericht door calabria »

Is dit persbericht niet gewoon een goeie tactiek van de nmbs om hiervoor een budget te krijgen van de overheid? Wat er nu zal gebeuren: veel publieke verontwaardiging, misschien een aantal verenigingen die hierover een persbericht schrijven... De nmbs die vertelt dat ze er het geld niet voor hebben -> Iedereen kijkt naar de politiek en die worden voor de keuze gesteld: Oubollig zijn of geld op tafel leggen. Voila!
OMC

Bericht door OMC »

Ik kan me aansluiten bij Adler, als dit er nu ook nog een bijkomt gaat het echt een lijstje van installaties worden om "U" tegen te zeggen. En als ik het voor het zeggen had zouden eerst de problemen met seininstallaties en automatische remsystemen van de baan moeten zijn voor er inderdaad aan een secundair probleem zoals internet op de trein kan gewerkt worden.
dcr

Bericht door dcr »

OMC schreef:Ik kan me aansluiten bij Adler, als dit er nu ook nog een bijkomt gaat het echt een lijstje van installaties worden om "U" tegen te zeggen. En als ik het voor het zeggen had zouden eerst de problemen met seininstallaties en automatische remsystemen van de baan moeten zijn voor er inderdaad aan een secundair probleem zoals internet op de trein kan gewerkt worden.
Ik wil alleen zeggen dat Internet op de trein in de toekomst een must zal worden, en de NMBS blijkbaar achter zal blijven zonder enige planning of engagement.
Los hiervan heeft uiteraard de installatie van veiligheidssystemen volledige prioriteit.
Steven

Bericht door Steven »

telenet, belgacom en andere operatoren van internet kunnen gerust zelf iets voorzien, het is hen niet verboden hiervoor te zorgen. Het hoeft niet noodzakelijk van de spoorweg zelf uit te gaan. In Duitsland is op de ICE ook internet op bepaalde verbindingen maar dit is in samenwerking met een internetprovider.
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:telenet, belgacom en andere operatoren van internet kunnen gerust zelf iets voorzien, het is hen niet verboden hiervoor te zorgen. Het hoeft niet noodzakelijk van de spoorweg zelf uit te gaan. In Duitsland is op de ICE ook internet op bepaalde verbindingen maar dit is in samenwerking met een internetprovider.
Het zal altijd wel in samenwerking zijn met een internetprovider.
Maar de aanpassingen aan het materieel zullen hoe dan ook moeten gebeuren in werkplaatsen van de NMBS door personeel van de NMBS.
En daar is momenteel absoluut geen capaciteit voor vrij denk ik, gezien de dringende werken voor de plaatsing van TBL1+ apparatuur.
Steven

Bericht door Steven »

Dat laatste spreek ik niet tegen, het is nu al nipt om alle treinen te verzekeren die in het spoorboekje staan.
Ombouw naar TBL1+
renovatie van bepaalde types
de nasleep aan gewoon onderhoud door de winter.

Dit laat allemaal geen extra ruimte over om nog is materieel buiten dienst te stellen om dan de nodige internetapparatuur te plaatsen.
Teach2

Bericht door Teach2 »

Dat laatste spreek ik niet tegen, het is nu al nipt om alle treinen te verzekeren die in het spoorboekje staan.
...maar dat heeft dan ook meer te maken met de uiterst inefficiënte manier waarop de NMBS z'n materieel onderhoudt en moderniseert dan dat er teveel werk is. Als men daar al eens iets zou aan doen zouden die problemen om alle treinen te verzekeren in één klap opgelost zijn.
dentheo

Bericht door dentheo »

Eigenaardig, toen het ongeval pas gebeurd was moest alles direkt tegen eender welke kost....

Nu geraakt Internet achteruit en groot gejammer...
Indien Internet nuttig blijkt zal het nog wel komen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

Internet is iets totaal anders dan de veiligheid garanderen. Ik heb liever eerst de veiligheid ok en dan pas internet. Jammer dat je veiligheid niet echt zichtbaar kan maken.
Shrek

Bericht door Shrek »

dit onderwerp liep al in het vragenhoekje ( http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=17&t=2864 ) gelieve daar dus verder te babbelen :wink:
Gesloten