Onderhoud , historisch matérieel NMBS?
Onderhoud , historisch matérieel NMBS?
Hallo,
Even een vraagje uit interesse;
Bestaat er eigenlijk een apparte afdeling bij de nmbs die zich bezig houd met het onderhoud van het 'voor zover dat er nog is' historisch matérieel? Zoals de 29, daar moet toch wss ook wel af en toe tussentijds & groot- onderhoud aan gedaan worden? Vroeg me af waar dit dan plaats vond en door wie? Die personen moeten dan toch ook speciaal opgeleid worden om dit werk te doen? Tenslotte zijn de mensen die dit vroeger nog gedaan hebben wss ook zo goed als uitgestorven.
Zijn er nog mensen bij de nmbs die oud materieel restaureren? Ik lees hier en daar dat er in de toekomst een nieuw museum komt. Dan moeten er toch werkplaatsen zijn waar die locs & wagons opgeknapt worden?
Mvg,
Even een vraagje uit interesse;
Bestaat er eigenlijk een apparte afdeling bij de nmbs die zich bezig houd met het onderhoud van het 'voor zover dat er nog is' historisch matérieel? Zoals de 29, daar moet toch wss ook wel af en toe tussentijds & groot- onderhoud aan gedaan worden? Vroeg me af waar dit dan plaats vond en door wie? Die personen moeten dan toch ook speciaal opgeleid worden om dit werk te doen? Tenslotte zijn de mensen die dit vroeger nog gedaan hebben wss ook zo goed als uitgestorven.
Zijn er nog mensen bij de nmbs die oud materieel restaureren? Ik lees hier en daar dat er in de toekomst een nieuw museum komt. Dan moeten er toch werkplaatsen zijn waar die locs & wagons opgeknapt worden?
Mvg,
Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?
Er is geen afzonderlijke werkplaats die enkel historische trein onder handen neemt. De dienst patrimonium van de holding is verantwoordelijk voor historisch materiaal.
Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?
Wat betreft 'historisch materieel voor zover dat er nog is', de dienst Historisch Patrimonium binnen de NMBS Holding is daar verantwoordelijk voor.
Er is zo'n 3000 m. materieel als je dat buffer aan buffer plaatst. Dit materieel is opgeslagen in de oude werkplaatsen van Leuven en La Louvière (Sud).
In de toekomst wordt zo'n 1000 m. materieel afgestaan aan de 5 VZW's in België, de andere 2000 m. wordt als volgt verdeeld:
1. in het toekomstig museum van Schaarbeek
2. in de toekomstige museumsite van Oostende
3. het rijvaardige historisch materieel
Ondanks de Europese reglementeringen slaagde het Historisch Patrimonium er in 2007 immers in een Ministerieel Besluit te laten stemmen waardoor historische treinen aan doenbare voorwaarden kunnen blijven rijden op het net van Infrabel (dit MB kwam gelukkig ook TSP ten goede).
Het laten rijden van historische treinen wordt solo door het Historisch Patrimonium gecoördineerd:
1. bepreken rijpaden met Infrabel
2. samenstellen equipe bestuurders en begeleiders met de NMBS
3. promoten en commercialiseren van de trein
4. onderhoud van de treinen coördineren met de NMBS
Welk zijn die rijvaardige treinen:
stoomlocomotief 29.013
diesel 5166, 5404, 5910, 6041 en toekomstig 6306 of 55xx
6 rijtuigen K1A, 5 rijtuigen L, 7 rijtuigen M2
Greetz
Er is zo'n 3000 m. materieel als je dat buffer aan buffer plaatst. Dit materieel is opgeslagen in de oude werkplaatsen van Leuven en La Louvière (Sud).
In de toekomst wordt zo'n 1000 m. materieel afgestaan aan de 5 VZW's in België, de andere 2000 m. wordt als volgt verdeeld:
1. in het toekomstig museum van Schaarbeek
2. in de toekomstige museumsite van Oostende
3. het rijvaardige historisch materieel
Ondanks de Europese reglementeringen slaagde het Historisch Patrimonium er in 2007 immers in een Ministerieel Besluit te laten stemmen waardoor historische treinen aan doenbare voorwaarden kunnen blijven rijden op het net van Infrabel (dit MB kwam gelukkig ook TSP ten goede).
Het laten rijden van historische treinen wordt solo door het Historisch Patrimonium gecoördineerd:
1. bepreken rijpaden met Infrabel
2. samenstellen equipe bestuurders en begeleiders met de NMBS
3. promoten en commercialiseren van de trein
4. onderhoud van de treinen coördineren met de NMBS
Welk zijn die rijvaardige treinen:
stoomlocomotief 29.013
diesel 5166, 5404, 5910, 6041 en toekomstig 6306 of 55xx
6 rijtuigen K1A, 5 rijtuigen L, 7 rijtuigen M2
Greetz
Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?
@tt44ta46
Bedankt voor de uitleg!
Hopelijk kunnen ze toch nog enkele van de oude locs rijvaardig houden , die nu nog op hun laatste beginnen rond te bollen, ' 62'ers, 91's, e-loks 23, En mogen we hopen dat er in de toekomst enkele stomers terug tot leven worden gebracht.
Waar staan de stoomlocs type 7, 10 & 1 eigenlijk nog?
Bedankt voor de uitleg!
Hopelijk kunnen ze toch nog enkele van de oude locs rijvaardig houden , die nu nog op hun laatste beginnen rond te bollen, ' 62'ers, 91's, e-loks 23, En mogen we hopen dat er in de toekomst enkele stomers terug tot leven worden gebracht.
Waar staan de stoomlocs type 7, 10 & 1 eigenlijk nog?
Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?
Er staat een reeks 1 in Treignes als ik het mij goed herinnerRétro schreef:Waar staan de stoomlocs type 7, 10 & 1 eigenlijk nog?

- trainfreak
- Berichten: 2657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?
Type 7 en 10 staan normaal in Leuven, type 1 staat inderdaad in Treignes.Rétro schreef: Waar staan de stoomlocs type 7, 10 & 1 eigenlijk nog?
Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?
De 1000 m die worden afgestaan, blijven deze eigendom van de NMBS, zodat bijvoorbeeld bij een faillissement van een VZW terug gerecupereerd kunnen worden?
Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?
laat ons hopen dat ze in "bruikleen" gegeven worden en niet verkocht/geschonken ...
Dit biedt meer garanties dat het materieel goed onderhouden zal worden
Dit biedt meer garanties dat het materieel goed onderhouden zal worden
Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?
Wilde daarmee zeggen dat TSP niet goed genoeg is voor het materiaal dat ze hebben?Mechanik schreef:laat ons hopen dat ze in "bruikleen" gegeven worden en niet verkocht/geschonken ...
Dit biedt meer garanties dat het materieel goed onderhouden zal worden
Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?
Hallo,
Tevens vermijdt men op die manier dat een bepaald materiaal op een geven moment in ongenade valt bij een museumvereniging, en alsnog op de schroothoop belandt... en ook daar zijn talrijke voorbeelden van...
Het vooroorlogs materiaal begint zeldzaam te worden, laten we er dus goed zorg voor dragen...
Btw: het TSP is niet de enige museumvereniging in ons land
Groeten,
Joris De Mol
Op die manier worden wel Vennbahn-katastrofes vermeden...260689 schreef:Wilde daarmee zeggen dat TSP niet goed genoeg is voor het materiaal dat ze hebben?Mechanik schreef:laat ons hopen dat ze in "bruikleen" gegeven worden en niet verkocht/geschonken ...
Dit biedt meer garanties dat het materieel goed onderhouden zal worden
Tevens vermijdt men op die manier dat een bepaald materiaal op een geven moment in ongenade valt bij een museumvereniging, en alsnog op de schroothoop belandt... en ook daar zijn talrijke voorbeelden van...
Het vooroorlogs materiaal begint zeldzaam te worden, laten we er dus goed zorg voor dragen...
Btw: het TSP is niet de enige museumvereniging in ons land

Groeten,
Joris De Mol
Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?
TSP is in zekere zin niet goed genoeg voor het materieel.260689 schreef:Wilde daarmee zeggen dat TSP niet goed genoeg is voor het materiaal dat ze hebben?
Voor een erg waardevolle collectie te bezitten kan je maar best genoeg cash-reserves hebben, in geval van problemen.
Het TSP kan financieel niet borg staan voor een grote collectie, waar de nmbs dit wel kan

Re: Onderhoud , historisch matérieel NMBS?
Het materiaal van TSP wordt schitterend behandeld. Dit is ook zo bij andere verenigingen. Maar je weet nooit wat er in de verre toekomst kan gebeurden. Bv. Een paar financiële tegenslagen, ruzie binnen een vereniging, enz (bv. TTZ).. Anderzijds zijn er ook verenigingen die meer dan 100 jaar bestaan en goed draaien... Je kan toch beter het zekere voor het onzekere nemen. Een bruikleen voor een lange periode kan dit eventueel ondervangen. Indien de termijn te kort is, zal het voor de vereniging minder interessant zijn om te investeren in het geleende materieel. Anderzijds zou de NMBS bij bv. wanbeheer moeten kunnen tussen komen. Voordeel is dan weer dat bepaald rollend materieel van de NMBS rijvaardig zou kunnen worden gemaakt en worden onderhouden door verenigingen,...