
Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Maar daar tijden trein en tram ook gescheiden van elkaar met ieder zijn eigen beveiligingssysteem en spoor. 

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Misschien is dat goedkoper en eenvoudiger dan veiligheidssystemen beginnen combinerenTjuk02 schreef:Maar daar tijden trein en tram ook gescheiden van elkaar met ieder zijn eigen beveiligingssysteem en spoor.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Het Belgische deel van het goederenspoor nadert haar voltooiing, foto's zijn hier te vinden:
http://www.bordertrain.net/bordertrains ... 7_Okt_2010
http://www.bordertrain.net/bordertrains ... 7_Okt_2010
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Albertterminal Lanaken is klaar
http://www.tvl.be/nl/2011-03-17/albertt ... -is-klaar/
De oude spoorverbinding tussen Lanaken en Maastricht is na 15 jaar opnieuw in dienst. Om dit officieel te maken heeft Railport Lanaken de exploitatieovereenkomst ondertekend.
http://www.tvl.be/nl/2011-03-17/albertt ... -is-klaar/
De oude spoorverbinding tussen Lanaken en Maastricht is na 15 jaar opnieuw in dienst. Om dit officieel te maken heeft Railport Lanaken de exploitatieovereenkomst ondertekend.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Inderdaad, die terminal ligt er nu toch al redelijk wat jaren.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Die is nog maar enkele maanden af hoor ...Bibke schreef:Inderdaad, die terminal ligt er nu toch al redelijk wat jaren.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Shrek,Shrek schreef:Die is nog maar enkele maanden af hoor ...Bibke schreef:Inderdaad, die terminal ligt er nu toch al redelijk wat jaren.
Je bedoelt dat de aansluiting tussen die terminal en Maastricht nog maar enkele maanden af is.
De terminal is al langer klaar, hoor.
Met het statement dat de Albertterminal Lanaken klaar is, bedoeld men dat nu de exploitatieovereenkomst ondertekend is.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Ja dat bedoelde ik, maar zo lang een terminal niet aangesloten is kan je er toch ook niet veel mee doen heBibke schreef: Je bedoelt dat de aansluiting tussen die terminal en Maastricht nog maar enkele maanden af is.
De terminal is al langer klaar, hoor.
Met het statement dat de Albertterminal Lanaken klaar is, bedoeld men dat nu de exploitatieovereenkomst ondertekend is.

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
OK, dan zitten we op dezelfde lijn.Shrek schreef:Ja dat bedoelde ik, maar zo lang een terminal niet aangesloten is kan je er toch ook niet veel mee doen heBibke schreef: Je bedoelt dat de aansluiting tussen die terminal en Maastricht nog maar enkele maanden af is.
De terminal is al langer klaar, hoor.
Met het statement dat de Albertterminal Lanaken klaar is, bedoeld men dat nu de exploitatieovereenkomst ondertekend is.
Vorig jaar ben ik daar trouwens geweest en zielig hoe die terminal er levensloos bij lag.
De foto's van toen: http://s184.photobucket.com/albums/x212 ... 20Lanaken/
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
De nieuwe trimodale terminal Lanaken is gereed: http://www.nieuwsbladtransport.nl/Nieuw ... fault.aspx
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Weer iets voor in het Blunderboek?
DS schreef:Goederenspoor raakt maar niet op de rails
Railport Lanaken heeft nog geen vaste transportcontracten
woensdag 09 januari 2013, 03u00
LANAKEN - Railport Lanaken voert al lang vruchteloze contractbesprekingen voor vaste verbindingen naar de rest van Europa. Anderhalf jaar na de opstart van het goederenspoor is het opvallend stil. ‘We worden tegengewerkt door de economie', zegt burgemeester Keulen.
Toen op vrijdag 10 juni 2011 de allereerste goederentrein aan de nieuwe Albertterminal vertrok, spraken de betrokkenen van Railport Lanaken nog over een nieuwe troef binnen de logistieke poort van het Maasland. Een historisch moment, helaas zonder veel gevolg. Sindsdien vertrokken in Lanaken nog maar weinig treinen richting Oost- of Zuid-Europa. ‘We worden helaas tegengewerkt door het huidige, ongunstige economische klimaat', reageert burgemeester Marino Keulen (Open VLD).
Lanaken moest 21 jaar lang wachten op de herlancering van het goederenspoor. Het dossier sleepte veertien jaar lang aan. Uiteindelijk kwam er door de aanleg van een nieuw spoor tussen Maastricht en Lanaken een verbinding met het spoorlandschap van West-Europa. Met het Albertkanaal en de snelwegen beschikte Lanaken over een prima verbinding. ‘En dat is nog altijd een geweldige troef die we in onze handen hebben', zegt Keulen. ‘De opstart van het goederenspoor verliep vlot en er liepen vanaf het begin gesprekken met mogelijke klanten en partners voor een verdere ontwikkeling.'
Anderhalf jaar later is er nog steeds geen contract. Een overeenkomst leek in oktober 2012 in de maak. Zo liepen er vergevorderde gesprekken met grote verladers uit de Euregio om vaste treinverbindingen te realiseren naar onder andere Spanje en Italië.
‘Er wordt gepraat, maar jammer genoeg nog zonder doorbraken', zegt Keulen. ‘De mensen van Railport Lanaken leveren goed werk, maar de resultaten blijven voorlopig uit. Aan opgeven denken we niet. We hebben gewoon de pech dat vlak na de opstart van de laad- en loskade de economie niet alleen bij ons, maar in heel Europa klappen kreeg. Als je de problemen kadert, is het best te begrijpen dat het moeilijk loopt', besluit de burgemeester.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Op het moment dat de plannen voor de heropening werden opgesteld, wilde Sappi nog papier met de trein vervoeren. Die vraag is er inmiddels niet meer.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Ze hebben het over het ontbreken van 'vaste verbindingen'. Maar is er na die eerste week überhaupt nog één incidentele trein vanaf Lanaken vertrokken?
De burgemeester heeft het trouwens over gunstige ligging ten opzichte van de snelwegen. Wat, in Smeermaas? Vanaf de Nederlandse A2 moet men het verstopte Maastricht trotseren, van de E314 de hele Steenweg af vanaf Maasmechelen en doorheen Smeermaas, en vanaf de E313 over de Bilzerbaan en door Veltwezelt. Ik kan me gunstiger plekken voorstellen.
De burgemeester heeft het trouwens over gunstige ligging ten opzichte van de snelwegen. Wat, in Smeermaas? Vanaf de Nederlandse A2 moet men het verstopte Maastricht trotseren, van de E314 de hele Steenweg af vanaf Maasmechelen en doorheen Smeermaas, en vanaf de E313 over de Bilzerbaan en door Veltwezelt. Ik kan me gunstiger plekken voorstellen.
Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
De burgemeester stelde dat het noodzakelijk is ook om een verbinding te met Antwerpen. Dat is inderdaad zo. De lijn Lanaken en Bilzen moet inderdaad gereactiveerd worden. Ik heb het enkele weken nog over dit stuk lijn gehad met de Limburgse gedeputeerde voor mobiliteit.
Ook las ik vandaag in HBvl: Gouverneur Reynders wil Vlaamse spoorwegmaatschappij
Voor de tekst zie: http://www.hbvl.be/limburg/reynders-wil ... appij.aspx
Ik zou zelfs zeggen met een Limburgse afdeling.
Ook las ik vandaag in HBvl: Gouverneur Reynders wil Vlaamse spoorwegmaatschappij
Voor de tekst zie: http://www.hbvl.be/limburg/reynders-wil ... appij.aspx
Ik zou zelfs zeggen met een Limburgse afdeling.