Twee doden bij treinongeval in Zuid-Afrika

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Twee doden bij treinongeval in Zuid-Afrika

Bericht door Stef »

Twee doden bij treinongeval in Zuid-Afrika

Afbeelding
In de Zuid-Afrikaanse hoofdstad Pretoria is vandaag een luxetrein ontspoord. Daarbij zijn twee reizigers om het leven gekomen, onder wie een zwangere vrouw, zo hebben de hulpdiensten gemeld.
Vijf van de gewonden verkeren in kritieke toestand. Negen anderen raakten zwaargewond en 35 reizigers liepen lichte verwondingen op. De gewonden worden in een ziekenhuis in Pretoria verzorgd.

Vreselijke taferelen
De Rovos Rail-trein, waarop 55 mensen zaten, reed van Kaapstad naar Pretoria en ontspoorde in een station van de hoofdstad. Reddingswerkers hebben het over vreselijke taferelen. Sommige wagons zijn op elkaar terechtgekomen. "Er moesten gaten in de daken worden gesneden om de reizigers uit de rijtuigen te halen", zei een woordvoerder van de hulpdiensten aan het persbureau SAPA.

Luxe
Rovos Rail, dat zichzelf als de meest luxueuze treinmaatschappij van de wereld omschrijft, heeft twee klassieke treinen die tussen Kaapstad, Pretoria en de Victoria-watervallen rijden en populair zijn bij toeristen.

De oorzaak van het ongeval, dat rond de middag gebeurde, is onbekend. De maatschappij zal een onderzoek laten uitvoeren.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Twee doden bij treinongeval in Zuid-Afrika

Bericht door Stef »

Remprobleem veroorzaakte treinongeval Zuid-Afrika


Een probleem met het remsysteem lijkt aan de basis te liggen van de ontsporing van een luxetrein gisteren in Zuid-Afrika. Dat meldt de Zuid-Afrikaanse spoorwegautoriteit. Bij het ongeval vielen 3 doden.
"Uit de eerste analyses blijkt dat de remcapaciteit tijdens de koppeling en de ontkoppeling niet voldoende was", zo zegt Carvel Webb, woordvoerder van de instantie.

Locomotiefwissel
De Rovos Rail-trein, dat zichzelf als de meest luxueuze treinmaatschappij van de wereld omschrijft, ontspoorde in Pretoria tijdens het wisselen van de locomotief. De 16 wagons kwamen op elkaar terecht. Bij het ongeval kwamen twee vrouwen aan boord van de trein om het leven, een derde werkneemster overleed later aan haar verwondingen.

De trein, die van Kaapstad naar Pretoria reed, had 55 passagiers en 30 personeelsleden aan boord.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Twee doden bij treinongeval in Zuid-Afrika

Bericht door LML »

Stef schreef:De trein, die van Kaapstad naar Pretoria reed, had 55 passagiers en 30 personeelsleden aan boord.
:o
Watte? 55 reizigers en 30 personeelsleden?

Dat doet me denken toen ik samen met m'n vrouw (toen nog vriendin) voor een weekend met de Eurostar naar Londen reisden. Dat was ergens in 1995. Er zaten toen 3 reizigers aan boord en 20 personeelsleden: treinbestuurder, treinmanager en een hele resem steward(e)s(kens) voor de bediening aan boord...

Dit even terzijde...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Twee doden bij treinongeval in Zuid-Afrika

Bericht door dentheo »

Stef schreef: De Rovos Rail-trein, dat zichzelf als de meest luxueuze treinmaatschappij van de wereld omschrijft, ontspoorde in Pretoria tijdens het wisselen van de locomotief.
Aan de schade te zien lijkt mij die lokwissel een beetje ruw geweest ???

Of zijn de rijtuigen zonder rem op de loop gegaan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Twee doden bij treinongeval in Zuid-Afrika

Bericht door Bibke »

Naar wat ik gelezen heb was de loc gekoppeld maar waren de reservoirs nog niet voldoende gevuld om een adequate remming te kunnen uitvoeren.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Twee doden bij treinongeval in Zuid-Afrika

Bericht door Bibke »

Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie