Beste Lezers,
Vandaag was ik voor m`n werk onderweg vanuit Nederland naar Belgie. Ik moest wezen aan de gansbroekstraat te Puurs of Boom. Ik zag daar een mooie spoorbrug, deze ligt tussen Boom en Puurs. Hoe is het verkeer op deze lijn, ik zag in het station van Boom een 77er of 78er staan met een goederentrein, is hier verder goederenverkeer?
En op de Lijn Sint Niklaas-Mechelen?
Verder moest ik nog wezen in Halle, bij Colruyt, groot transportbedrijf. Hier liepen meerdere sporen door. Klopt het dat hier al het hogesnelheidsverkeer doorkomt? Rijden hier ook goederentreinen? Kan men in de omgeving van Halle de hogesnelheidstreinen goed fotograferen?
Dinsdag was ik in Geel, wat rijdt daar voor materiaal in de Ir dienst?
Alvast Bedankt en Groeten Hans!
Vragen over Puurs, Halle en Geel
Re: Vragen over Puurs, Halle en Geel
zuyderduyn schreef:Beste Lezers,
Vandaag was ik voor m`n werk onderweg vanuit Nederland naar Belgie. Ik moest wezen aan de gansbroekstraat te Puurs of Boom. Ik zag daar een mooie spoorbrug, deze ligt tussen Boom en Puurs. Hoe is het verkeer op deze lijn, ik zag in het station van Boom een 77er of 78er staan met een goederentrein, is hier verder goederenverkeer?
En op de Lijn Sint Niklaas-Mechelen?
Tussen Boom en Antwerpen rijden regelmatig goederentreinen. Voornamelijk korte treinen met reeks 77. Op L54 (Mechelen St-Niklaas) rijden geen goederentreinen. Vroeger zullen er wel goederentreinen gereden hebben want er zijn heel wat sporen opgebroken in Temse (mss voor de Boelwerf?) en Willebroek.

Op L15 (Antwerpen-Mol-Hasselt) en L19 (Mol-Hamont grens/NL) rijdt er nu:zuyderduyn schreef:Dinsdag was ik in Geel, wat rijdt daar voor materiaal in de Ir dienst?
Alvast Bedankt en Groeten Hans!
Reizigers:
* MW41 (2-delige dieseltreinstellen). Die rijden er sinds 2000.
Voordien waren het M2-rijtuigen en D-loc 62/63. En daarvoor (ik was toen een klein manneke maar ik herinner het nog): groene K-rijtuigen met een variatie aan D-locs: 51, 55, 59, 62/63.
De Kempen was toen een dieselparadijs...
Goederen:
Sinds de komst van R-loc 77/78 rijdt er niet veel anders over L15 en L19. Voor de komst van de 77/78 mag je voor de goederentreinen ook de D-locs overnemen die hierboven staan vermeld...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
1. Ja, Eurostar, Thalys en TGV.zuyderduyn schreef: Verder moest ik nog wezen in Halle, bij Colruyt, groot transportbedrijf. Hier liepen meerdere sporen door. Klopt het dat hier al het hogesnelheidsverkeer doorkomt? Rijden hier ook goederentreinen? Kan men in de omgeving van Halle de hogesnelheidstreinen goed fotograferen?
2. Op lijn 96 heb je af en toe ook wel een goederentrein.
3. Om de HST's te fotograferen kun je best voorbij Tubize gaan (Saintes etc.) - Let wel: overal staan afsluitingen, zodat je niet echt dicht bij de HSL kunt. Maar met wat zoeken lukt het wel.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Er zijn twee bruggen achter elkaar, een over de Rupel en een over het Zeekanaal. Tussen Boom en Puurs rijden praktisch uitsluitend reizigerstreinen, één per uur in elke richting plus nog een extra P-trein 's morgens en 's avonds. Het zijn allemaal vierledige motorstellen ('varkensneuzen'), dus veel afwisseling is er niet. Qua goederenverkeer is er alleen de bediening van het chemische bedrijf Prayon Rupel (aan de Gansbroekstraat!), die gebeurt via Boom, maar dat zal maximaal één trein per dag zijn, of minder. Tijdens het weekend en op feestdagen rijdt daar geen enkele trein.zuyderduyn schreef:Vandaag was ik voor m`n werk onderweg vanuit Nederland naar Belgie. Ik moest wezen aan de gansbroekstraat te Puurs of Boom. Ik zag daar een mooie spoorbrug, deze ligt tussen Boom en Puurs. Hoe is het verkeer op deze lijn?
Paul
Volgens dit bericht wordt Prayon-Rupel in de week dagelijks bediend.Paul schreef:...Qua goederenverkeer is er alleen de bediening van het chemische bedrijf Prayon Rupel (aan de Gansbroekstraat!), die gebeurt via Boom, maar dat zal maximaal één trein per dag zijn, of minder...
De industrielijn 270 naar Prayon-Rupel is ondertussen ook al verlengd naar het naastgelegen bedrijf 'Mouterij Albert'.
Een tweetal keer per week wordt deze mouterij bevoorraad met graan, eveneens via Boom.