Trams 2, 6 en 15 Antwerpen

Smalspoor, tram en light-rail in België
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Trams 2, 6 en 15 Antwerpen

Bericht door doggys2 »

Gisteren zag ik toevallig dat de trams 2, 6 en 15 door de Cuperusstraat en Mercatorstraat in Antwerpen reden.
Heeft iemand een idee van waar die kwamen want voorbij Berchem Station is er toch geen stelplaats meer of wel?
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
mirax
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 mei 2007, 00:52

Re: Trams 2, 6 en 15 Antwerpen

Bericht door mirax »

Die reden allicht richting keerlus Groenenhoek, zodat ze dan de keuze hebben om lijn 8/11 stadinwaarts te volgen of om opnieuw de premetro in te duiken. Standaardprocedure bij calamiteiten op bv. de Belgiëlei (paar maanden geleden nog wegens bovenleidingbreuk), premetroingang Charlottalei of iets dergelijks...

Wat nu de oorzaak was weet ik ook niet.
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Trams 2, 6 en 15 Antwerpen

Bericht door doggys2 »

Bedankt voor je antwoord Mirax.
Ik veronderstel dat ze van die keerlus kwamen en reden richting stad dus waarschijnlijk de premetro in.
Misschien zijn ze via Harmonie en Lange Leemstraat ( kan dat?) naar Groenenhoek gereden en daar gekeerd.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
mirax
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 mei 2007, 00:52

Re: Trams 2, 6 en 15 Antwerpen

Bericht door mirax »

Ik zag gisteren trouwens dat lijn 6 met zowel enkele als dubbele (gerenoveerde) PCC's gereden werd! Is dit al lang? Ik hoor het gedonder nog dat de HermeLijn op lijn 6 een verworven recht was enzo :) Toch zag ik gisteren ook nog PCC's op lijn 2.
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Trams 2, 6 en 15 Antwerpen

Bericht door doggys2 »

Ik zag dit gisteren ook voor het eerst en denk eigenlijk dat dit eenmalig is maar heb toch er van geprofiteerd om deze op foto vast te leggen.
OP lijn 2 wordt er wel nog regelmatig met PCC's gereden.
Bijlagen
hgbtf_klP1460256.jpg
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Trammist

Re: Trams 2, 6 en 15 Antwerpen

Bericht door Trammist »

Lijn 6 wordt sinds 1 mei 2010 volledig met PCC's uitbaat als deel van het besparingsplan van De Lijn Antwerpen. Tegelijkertijd werden de routes van bus 23 en tram 6 van elkaar gescheiden. B23 rijdt nu via Noorderlaan-Dam-Schijnpoort ipv de Groenendaallaan, terwijl bus 19 samen met B23 door de Pothoek- en Kerkstraat rijdt.

De vrijgekomen Hermelijnen worden verdeeld over lijnen 2, 8 en 11.
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Trams 2, 6 en 15 Antwerpen

Bericht door doggys2 »

Bedankt voor de info Trammist.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
boehoew

Re: Trams 2, 6 en 15 Antwerpen

Bericht door boehoew »

Wordt lijn 8 en lijn 11 nu volledig uitgebaat met hermeLijnen?
Er komen immers nu toch wel veel hermeLijnen vrij als lijn 6 enkel met PCC's wordt bereden?
Trammist

Re: Trams 2, 6 en 15 Antwerpen

Bericht door Trammist »

boehoew schreef:Wordt lijn 8 en lijn 11 nu volledig uitgebaat met hermeLijnen?
Niet volledig. Er rijden ook niet-gekoppelde PCC's (gekoppelde zijn héél zeldzaam op lijn 8 & 11), maar als regelmatig gebruiker (meermaals per week), heb ik toch de indruk dat er iets meer Hermelijnen op lijn 8 zijn.
boehoew schreef:Er komen immers nu toch wel veel hermeLijnen vrij als lijn 6 enkel met PCC's wordt bereden?
Dat zal iets van een zestal wagens zijn, meer niet. Daarmee krijg je geen 3 lijnen PCC-vrij. Bovendien blinkt DL Antwerpen niet echt uit in efficiënt materieelinzet.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Trams 2, 6 en 15 Antwerpen

Bericht door apestaart »

Trammist schreef:
boehoew schreef:Wordt lijn 8 en lijn 11 nu volledig uitgebaat met hermeLijnen?
Niet volledig. Er rijden ook niet-gekoppelde PCC's (gekoppelde zijn héél zeldzaam op lijn 8 & 11), maar als regelmatig gebruiker (meermaals per week), heb ik toch de indruk dat er iets meer Hermelijnen op lijn 8 zijn.
boehoew schreef:Er komen immers nu toch wel veel hermeLijnen vrij als lijn 6 enkel met PCC's wordt bereden?
Dat zal iets van een zestal wagens zijn, meer niet. Daarmee krijg je geen 3 lijnen PCC-vrij. Bovendien blinkt DL Antwerpen niet echt uit in efficiënt materieelinzet.
Ik ben afgelopen vrijdag nog in Antwerpen geweest en ben tot de vastelling gekomen dat er op lijn 11 niet te veel Hermelijnen rijden, meestal enkele PCC's
Op lijn 6 rijden er enkele gerenoveerde PCC's; gekoppelde PCC's heb ik op deze lijn nog niet gezien.
Lekens M.
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2010, 22:25

Re: Trams 2, 6 en 15 Antwerpen

Bericht door Lekens M. »

Tijdens de spits rijden er ook gekopelde stellen op lijn 6, trams zijn trouwens nu goed gevuld met het wegvallen van buslijn 23.
Stijn014

Re: Trams 2, 6 en 15 Antwerpen

Bericht door Stijn014 »

Daarstraks een hermelijn gezien op lijn 12.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Trams 2, 6 en 15 Antwerpen

Bericht door apestaart »

Dat is iets nieuws, want tot nu toe reden er geen Hermelijnen op lijn 12, alleen niet-gekoppeelde PCC's
En heb je daar een foto van?
En stond er werkelijk lijn 12 op en in welke richting reed hij?
Stijn014

Re: Trams 2, 6 en 15 Antwerpen

Bericht door Stijn014 »

Hij reed richting bolivarplaats en op de lijnfilm stond inderdaad de vermelding lijn 12. Een foto heb ik niet als je al een rugzak en een laptop meesleurt als je gaat werken is dat lastig ;)
Trammist

Re: Trams 2, 6 en 15 Antwerpen

Bericht door Trammist »

Stijn014 schreef:Daarstraks een hermelijn gezien op lijn 12.
Dat is een tram voor lijn 8 die uit de stelplaats Luchtbal komt. Die wagen rijdt als lijn 12 naar de Bolivarplaats, en draait vervolgens de lijnfilms op "8".
Plaats reactie