nieuwstopic?!

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke »

De Portugese overheid gaat besparen en voor 6 miljard euro nieuwe inkomsten zoeken. Eén van de maatregelen is dat de aanleg van een hst-lijn met twee jaar uitgesteld wordt tussen Lissabon en Porto tot 2017, en tussen Porto en Vigo tot 2015.
AlexNL
Berichten: 2291
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL »

bobke schreef:De Portugese overheid gaat besparen en voor 6 miljard euro nieuwe inkomsten zoeken. Eén van de maatregelen is dat de aanleg van een hst-lijn met twee jaar uitgesteld wordt tussen Lissabon en Porto tot 2017, en tussen Porto en Vigo tot 2015.
Ach, 2 jaar uitstel is te overzien voor zo'n mooi project. Het kan erger ;)
The Magical taz

Re: nieuwstopic?!

Bericht door The Magical taz »

Bij een ongeluk in Noorwegen is een goederenwagon losgeslagen van z'n trein en heeft 8 kilometer op z'n eentje gebold.

Bron : http://www.vg.no/
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Bibke »

The Magical taz schreef:Bij een ongeluk in Noorwegen is een goederenwagon losgeslagen van z'n trein en heeft 8 kilometer op z'n eentje gebold.

Bron : http://www.vg.no/
Dat zijn meer dan 1 wagon, dat moet een ganse trein geweest zijn.

Klik, nadat het filmpje ten einde, is op het bovenste beeldje, dan zie je een filmpje meer gesneuvelde wagons.
Of onder de film op de foto met het brandweervoertuig.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Bibke »

Spookrijdende goederentrein ontspoord in Oslo

woensdag 24 maart 2010, 15u13Bron: ap, vrt, dpa Auteur: fdb, llo Spookrijdende goederentrein ontspoord in Oslo

Vorige1 van 2VolgendeADHESE IMU (in artikel) - 2K - NIET VERWIJDERENOSLO - Bij de spookrit van een goederentrein door de Noorse hoofdstad Oslo zijn minstens drie mensen om het leven gekomen. Vijftien onbeheerde wagons ontspoorden tegen hoge snelheid voor een kantorengebouw met pakhuis op het schiereiland Sjursøya. Enkele stortten in de Oslofjord, andere drongen het gebouw binnen dat in twee werd gedeeld en instortte.
Uren na het ongeval zochten reddingsploegen in het water en aan land naar nog mogelijke slachtoffers. Drie zwaargewonden werden naar ziekenhuizen in Oslo gebracht. Volgens ooggetuigen zeggen dat de wagons zonder locomotief tegen ‘een ongelooflijke snelheid’ op het schiereiland Sjursøya aan het zuidelijke einde van Oslo zagen voorbij denderen.

Volgens de spoorwegdirectie waren de wagons in het acht kilometer verder gelegen goederenstation Alnabru losgeraakt van een trein met locomotief. Ze rolden dan eerst compleet ongecontroleerd weg in de richting van het centraal station en werden kort daarna afgeleid in zuidwestelijke richting naar de fjord.

Over de oorzaak van de afkoppeling van de wagons is nog niet veel duidelijkheid. ‘Het was ongelooflijk toen de we de wagons zonder locomotief op ons zagen afkome’", zei een arbeider op de kades van Sjursøya. De wagons sleurden ook verschillende geparkeerde vrachtwagens mee de Oslofjord in. ‘Het lijkt hier wel een oorlogszone’, zei een lid van de reddingsploegen.


Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100324_082
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Bibke »

Treinongeval Oslo door falen remsystemen
- door Michel (OA) op 25-03-2010 @ 15:48

De crash van zestien goederenwagons in Oslo, die gisteren het leven kostte aan drie mensen, kon gebeuren doordat een aantal veiligheidssystemen niet functioneerde. De wagons raakten op drift nadat een mechanische parkeerrem ineens dienst weigerde toen de laatste wagon werd aangekoppeld.

De goederenwagons konden al vlug veel snelheid ontwikkelen, doordat het laad- en losstation zich op een helling bevindt. Op hol geslagen voertuigen kunnen met behulp van een automatisch wissel worden ontspoord, waarna ze tot stilstand komen in gravel. Evenals het eerste systeem, weigerde ook dit systeem dienst.

Vervolgens heeft men nog geprobeerd om een volgende wissel op afstand om te zetten, zodat de wagons alsnog zouden ontsporen, maar ook deze optie mislukte.

De wagons boorden zich uiteindelijk acht kilometer verderop met zo'n honderd kilometer per uur in een kantoorgebouw. Een aantal wagons belandde vervolgens in de haven. Drie mensen kwamen om het leven en drie anderen raakten gewond. Eén van hen ligt nog in kritieke toestand in het ziekenhuis.

Mogelijk heeft het ongeval ook gevolgen voor het vliegverkeer vanaf luchthaven Gardermoen, omdat alle brandstof normaal per spoor wordt aangevoerd vanuit de haven. Bevoorrading over de weg gaat mogelijk niet snel genoeg.

Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/377402/1 ... temen.html
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door K V B »

http://www.bls-mobil.ch/data/medien/MM- ... tation.pdf
BLS koopt 28 dubbeldeks treinstellen voor de S-Bahn Bern

Het gaat hier om 28 vierwagenstellen, afgeleid van de zeswagenstellen die Stadler op dit moment voor de SBB bouwt.
Afbeelding Weer een grote opdracht voor Stadler...
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke »

Ik blijf het een rare kop vinden die stellen van Stadler:d
kleurencombinatie valt goed mee.
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Commissie keurt herstructurering van goederentak NMBS goed

De Europese Commissie heeft de herstructurering en verzelfstandiging van de goederenactiviteiten van de NMBS goedgekeurd. Het is conform de regels van de EU inzake staatsteun bevonden. Brussel kwam tot de conclusie dat het herstructuringsplan de levensvatbaarheid van de goederenactiviteiten van de NMBS zal herstellen "zonder de mededinging op de interne markt op onrechtmatige wijze te verstoren".

Het herstructuringsplan voorziet onder meer in de juridische afscheiding van de goederentak en de omvorming ervan in een commerciële onderneming naar gewoon recht, NMBS Logistics. Het behelst bovendien een aanzienlijke vermindering van de capaciteit van de goederenactiviteiten van de NMBS.

"Deze afscheiding is bedoeld om elke kruissubsidiëring tussen de goederenactiviteiten en de rest van de spoorwegonderneming uit te sluiten. Ze moet tevens garanderen dat de financiële relaties tussen de goederenvervoeractiviteiten en het passagiersvervoer duurzaam geschieden op commerciële grondslag", aldus Joaquín Almunia, vice-voorzitter van de Commissie, verantwoordelijk voor het mededingingsbeleid.

bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id28374-Comm ... _goed.html
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

Een scheiding zoals het hoort dus, binnenkort stakingen?
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

28 mei 2010
'Lidstaten passen Europese spoorwetgeving onvoldoende toe'
De commissie Vervoer van het Europees Parlement verwijt eenentwintig lidstaten dat ze de richtlijnen uit het 'eerste spoorwegpakket' niet of onvoldoende toepassen. Vooral de afhankelijkheid van infrastructuurbeheerders baart de Europarlementsleden zorgen.

Het zogenaamde eerste spoorwegpakket uit 2001 omvatte drie richtlijnen om de Europese spoormarkt te integreren. Volgens een strak schema verplichtten die wetteksten de lidstaten onder meer om spoorcapaciteit op een eerlijkere manier toe te wijzen aan historische en aan private operatoren. Hiertoe dienden ze onder meer de infrastructuurbeheerder de nodige autonomie te geven en een onafhankelijke regulator op te richten. Mooie principes die evenwel in liefst eenentwintig lidstaten, waaronder België en Duitsland, al dan niet ten dele niet werden uitgevoerd.

Voor de commissie Vervoer is de maat nu vol. Woensdag stemt ze over een resolutie waarin de Europarlementsleden aangeven 'erg ontevreden te zijn' over de situatie. In de ontwerptekst schrijft commissievoorzitter Brian Simpson dat de terughoudendheid van nationale regeringen om het eerste spoorwegpakket correct te implementeren de ontwikkeling van de modus enorm heeft geremd.

'Vooral de omstandigheden waarin infrastructuurbeheerders opereren, baren mij zorgen', zucht Simpson. 'In veel lidstaten ontbreken de juridische en praktische garanties voor hun onafhankelijkheid. Wanneer die organen dan zelfs nog deel uitmaken van een bedrijf dat ook vervoersdiensten aanbiedt, is een objectieve verdeling van de capaciteit helemaal niet gegarandeerd.'

Ook de heffingen voor de infrastructuur zijn Simpson een doorn in het oog. ‘Die reflecteren vaak niet de kosten van treindiensten. Ook zijn de tarieven niet altijd onafhankelijk vastgesteld.'

Het staat zo goed als vast dat de commissie Vervoer de kritische resolutie goedkeurt. Alleen over detailkwesties verwachten insiders eventueel nog discussie.
bron: http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuw ... e_toe.html
AlexNL
Berichten: 2291
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL »

Volgens mij is Nederland een van de weinige lidstaten waar het wel volgens de wet is geregeld?
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door deadlock »

AlexNL schreef:Volgens mij is Nederland een van de weinige lidstaten waar het wel volgens de wet is geregeld?
Groot Brittannië ook toch? En Italië?
AlexNL
Berichten: 2291
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL »

Groot Brittannië inderdaad, maar dat is daar niet zo gek aangezien de concessies er regelmatig van eigenaar wisselen. Het privatiseren van infrastructuurbeheer is ze daar niet zo goed bevallen (Railtrack), vandaar dat het tegenwoordig weer onder de overheid valt - Network Rail.

Italië weet ik niet. Trenitalia is volgens mij onderdeel van Ferrovia della Stato (FS), wat in staatshanden is.
Plaats reactie