wimpiespoor schreef: En in Nederland duur. En dat is één van de nadelen van een landelijk geldend tariefsysteem. Want in onze stedelijke agglo's zou men juist graag de abonnementen goedkoper willen maken, en het incidenteel reizen duurder. Maar buiten de stedelijke agglo's (waar het ov nauwelijks een mobiliteitsfunctie heeft, maar veeleer een sociale functie) zou men graag het incidenteel reizen goedkoper maken. Die verschillende beprijzing wordt met de OV-chipkaart mogelijk en gaat men ook doen, terwijl je toch met één kaart door het hele land kan blijven reizen.
Het soort abbo's is ook relevant: een sterabbonement, een lijnabbonement al dan niet gebonden aan bepaalde tijden/treinen,... Er zijn veel mogelijkheden om een abonnement voordeliger te maken, vervoerders hadden al mogelijkheden tot bepaalde kortingen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan HOV-trajectkaarten, Valleischolierenkaart of een 'buzzer'.
wimpiespoor schreef:Je kan in Nederland nog steeds overal met contant geld blijven reizen, en dat blijft ook zo. Maar het ongemak dat dat geeft heeft wel zijn prijs (letterlijk).
Duidelijk nadeel, toch?
K V B schreef:Overigens met die automatische oplaad functie is het wel afgelopen met anoniem reizen.
wimpiespoor schreef:Misverstand: de vervoerders krijgen uit het systeem geen tot personen herleidbare informatie.
Allebei fout? Vervoerders hebben wel degelijk toegang tot persoonlijk herleidbare informatie: denk maar aan abonnementen, op maat gemaakte aanbiedingen van de NS, etc. Verder is 'anoniem reizen' enkel nog min- of meer mogelijk door het volle pond te betalen: voorafbetaalde wegwerp OV-kaarten.Tot 7 jaar worden reisgegevens bewaard. Er is géén sprake van anonimisatie of pseudonimisatie van de gegevens. Dit is bedoeld voor o.a. justitie, in theorie hebben vervoerders geen toegang tot reisgegevens van een kaart die met een andere vervoerder werden afgelegd. Maar goed naast alle theorie is er de praktijk van Trans Link systems die bij mij in ieder geval te boek staat als een te wantrouwen bedrijf. Denk maar aan hun pogingen om de kraakbaarheid van de mifair chips te ontkennen.
wimpiespoor schreef: Eén van de weinige nadelen van de OV-chipkaart is, dat gevreesd moet worden, dat het zwart- en grijsrijden in de bus nu weer zal stijgen.
Gisteren nam ik voor het eerst een bus met een OV-chipkaart, ding werkte uiteraard eerst niet (uiteraard slaat op Murphy's law), wat ik niet doorhad. Toen ik gewoon wilde doorlopen (dacht dat het wel werkte), riep de chauffeur me vriendelijk maar beslist terug. Ik zou maar wachten op de statistieken. Sowieso is grijsrijden met OV-chipkaart erg moeilijk, tenzij je enkel doelt op reizen met korting/abbo van iemand anders kaart? Maar minder strippen (laten) stempelen dan waar je heen moet is wel verdomd moeilijk met dat systeem.
wimpiespoor schreef:
Voor de tram geldt een ander verhaal: daar bestaat overal in Nederland een open instapregime, met de daaraan gekoppelde hoge percentages zwart- en grijsrijden, agressie, en enorme kosten om een en ander in de hand te houden.
Dat zal elders niet wezenlijk anders zijn.
Zat trams in A'dam die wél een kaartjesknipper/verkoper hebben en controle hebben. Zowel de oude gele als de combino's. Er zijn ook ronduit idiote afwegingen: in Rotterdam zijn er momenteel 2 OV-vervoersverboden. 1 persoon mag tram 2 niet gebruiken. Maar ja hoe ga je dat controleren? Door een camerasysteem uit te rusten met gezichtsherkenning: kosten 200.000 euro.
En dan hebben we nog wat nadelen op te sommen:
- het ontbreekt aan intelligentie: probeer een retourtje bij de NS te halen, als je met een VDU inchecked net voor 9, doe je de volledige rit zonder korting.
- dubbel opstapgeld als je van de NS op een ander vervoerbedrijf stapt
- duurder
- Telfortgeld voor poortjes is voor een deel 'verdwenen', veel poortjes (sociale veiligheid argument) zijn palen geworden
- klasseverhoging/verlaging op de trein, moet je een keer proberen voor de grap...
- via-treinreizen
- samenreiskorting al geprobeerd te gebruiken met een chip?
- doorstroming in stations met poortjes is vreselijk laag (dan denk ik aan mijn eigen ervaringen in A'dam Zuid en C.S. voornamelijk)
- er zijn geen heldere prijslijsten, heenrit is soms duurder dan een terugrit. Je kan het enkel achteraf te weten komen
- privacy: je moet afgaan op de mooie ogen van de vervoersbedrijven. 2 weken terug was er nog een mooi lek van 168.000 reizigers wiens gegevens op straat lagen.
Ik ben vast nog een en ander vergeten op te sommen qua nadelen, aanvullingen en verbeteringen zijn uiteraard welkom.