Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.
Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.
inderdaad om uw lijnkennis te behouden moet je natuurlijk steeds op de hoogte zijn van
verplaatste seinen
werken
veranderde definitieve snelheden (soms kan een lijn na modernisatie een hogere toegelaten snelheid verkrijgen)
dit kan enkel als uw werkgever de nodige info doorspeelt naar zijn treinbestuurders.
verplaatste seinen
werken
veranderde definitieve snelheden (soms kan een lijn na modernisatie een hogere toegelaten snelheid verkrijgen)
dit kan enkel als uw werkgever de nodige info doorspeelt naar zijn treinbestuurders.
Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.
Dat is allemaal wel logisch, hoor, ik vind het alleen spijtig dat het zo inflexibel is. In dit geval was de bevoegde lijnregelaar niet op de hoogte van de beperkte toegelaten reiswegen van Trainsport, en heeft hij, toen de bestuurder zei dat hij lijnkennis had, de trein omgeleid via deze voorziene reisweg. Blijkbaar is die voorziene reisweg alleen maar voorzien voor NMBS...
Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.
Ik vind het wel "moedig" van de machinist om het vol te houden.groentje schreef:Dat is allemaal wel logisch, hoor, ik vind het alleen spijtig dat het zo inflexibel is. In dit geval was de bevoegde lijnregelaar niet op de hoogte van de beperkte toegelaten reiswegen van Trainsport, en heeft hij, toen de bestuurder zei dat hij lijnkennis had, de trein omgeleid via deze voorziene reisweg. Blijkbaar is die voorziene reisweg alleen maar voorzien voor NMBS...
Was die nog maar enkele weken van job veranderd ?
Dan is het risico natuurlijk klein.
Inflexibel is in dit geval de "belgische benadering"
Ik begrijp dat het in andere landen mag, mits reductie van de maximaal toegelaten snelheid.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.
Het is al weer heel wat maanden terug, maar ik meen mij te herinneren dat die bestuurder er vrij veel vertrouwen in had. Het is nu ook niet zo dat de situatie op de lijnen 75, 73 en 66 zoveel veranderd was, natuurlijk, maar al bij al zal zijn overstap vrij recent geweest zijn. In het Boek van Treindienst deel III staan trouwens alle afwijkingsreiswegen en omleidingsreiswegen. Een afwijkingsreisweg hoort in principe bij de lijnkennis van de lijn waarvan je wordt afgeweken. Bleek plots dat dat dus enkel geldt voor NMBS-bestuurders...
Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.
Ze vragen een diploma: mechanica, elektriciteit, elektromechanica of elektronica (of gelijkwaardig). Moet dit echt?
Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.
Van een machinist wordt verwacht dat hij nogal wat "eerste" hulp kan verlenen aan zijn trein.
Depanneren mag je niet zeggen , want dat staat in iemand anders zijn jobbeschrijving.
Voor die eerste hulp is het toch wel handig dat je wat verstand hebt van mechanica maar zeker elektriciteit.
Jaren geleden was de eis zelfs A2, ik denk nu niet meer...die diploma's heten nu ook anders....
Depanneren mag je niet zeggen , want dat staat in iemand anders zijn jobbeschrijving.
Voor die eerste hulp is het toch wel handig dat je wat verstand hebt van mechanica maar zeker elektriciteit.
Jaren geleden was de eis zelfs A2, ik denk nu niet meer...die diploma's heten nu ook anders....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.
AAah....alweer een reden waarom ik mijzelf verwijt dat ik houtbewerking gevolgd heb. 

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.
je kan van grote defecten (pannes) en kleine defecten (pannes) spreken. Dus een treinbestuurder is een klein depanneren doen wij dus wel. We hebben dan ook een depannagehandleiding van alle materieel waar we mee rijden. We hebben echter niet alle gereedschap. Vandaar dat we niet alle handelingen kunnen/mogen uitvoeren. Tegenwoordig op modern materiaal betreft het vooral volgende zaken:dentheo schreef:Van een machinist wordt verwacht dat hij nogal wat "eerste" hulp kan verlenen aan zijn trein.
Depanneren mag je niet zeggen , want dat staat in iemand anders zijn jobbeschrijving.
Voor die eerste hulp is het toch wel handig dat je wat verstand hebt van mechanica maar zeker elektriciteit.
Jaren geleden was de eis zelfs A2, ik denk nu niet meer...die diploma's heten nu ook anders....
uitgevallen zekering terug in dienst stellen
een pneumatisch of elektrisch deel buiten dienst kunnen stellen (afzonderen) zodanig dat dit geen verder hinder vormt.
maar ook vooral goed kunnen analyseren en weergeven wat er fout is en dit doorgeven aan de juiste diensten (via het logboek/verdelers) zodanig dat een depanneerder of atelier zijn werk goed kan doen.
Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.
Hoe zit het eigenlijk met de mogelijkheid van avondschool om bestuurder te worden.
Er staat dat je een diploma of attest van slagen moet hebben met bewijs dat je 750 lessen gehad hebt in bovenstaande richtingen, wat voor cursussen zijn dit dan ?
Daar is nergens iets van te vinden.
Greetz 2302
Er staat dat je een diploma of attest van slagen moet hebben met bewijs dat je 750 lessen gehad hebt in bovenstaande richtingen, wat voor cursussen zijn dit dan ?
Daar is nergens iets van te vinden.
Greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.
dat zijn dezelfde lessen dan in dagonderwijs TSO ASO, maar om geldig te zijn moet dat een opleiding in avondschool van 750 uur zijn. Dat is vooral voor mensen die hun diploma niet via de gewone school gehaald hebben van belang.
Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.
Mag je eigenlijk als treinbestuurder een bijberoep uitoefenen? Bvb. streekkrant-distributeur bij de Belgische Distributiedienst
-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.
Geen gewone school, wordt dat aanzien als middenjury, leertijd...?Steven schreef:dat zijn dezelfde lessen dan in dagonderwijs TSO ASO, maar om geldig te zijn moet dat een opleiding in avondschool van 750 uur zijn. Dat is vooral voor mensen die hun diploma niet via de gewone school gehaald hebben van belang.
Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.
Middenjury is nog iets anders dan avondschool. Voor avondschool krijg je een B2 of B1 diploma, voor dagonderwijs (zoals de meeste 18-jarigen en oudere studenten) halen een A2 of A1 dimplima, via de middenjury ga je met zelfstudie uw diploma secundair of hoger onderwijs halen dat schakelt men dan gelijk met een A2 of A1 al naargelang de gekozen richting/vakken.
Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.
Ik heb besloten dat ik ga stoppen met studeren, heb al twee verschillende dingen geprobeerd en het lukt gewoon niet.
Ik zou dan graag voor treinbestuurder gaan, maar wel nog dit schooljaar afmaken. Kan ik dan nu al solliciteren of wacht ik beter nog even? Of gaat het sowieso niet zo snel?
Ik zou dan graag voor treinbestuurder gaan, maar wel nog dit schooljaar afmaken. Kan ik dan nu al solliciteren of wacht ik beter nog even? Of gaat het sowieso niet zo snel?
Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.
schrijf je nu alvast in, tegen dat je mag starten zal het toch ten vroegste september zijn. Trouwens eens aangenomen kan je nog opgeven dat je uw schooljaar wil/moet afmaken. Net zoals mensen soms nog opzeg moeten doen op hun vorige job.