Mondeling examen voor onderstationschef.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
sweetykaro

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door sweetykaro »

groentje schreef:Tja, het is natuurlijk wel een feit dat veel (niet allen) hun carrière beginnen in Antwerpen of Brussel. Dat geldt voor OSTCH, voor bestuurders en voor treinbegeleiders. Als OSTCH heb je dan nog het voordeel dat je diensturen je toelaten om meestal met de trein te komen, veel tbg's en tbs's hebben die luxe niet.
Veelal heb je dan 2 opties, ofwel aanvaard je dat je de eerste jaren zal moeten pendelen, ofwel verhuis je. Overweeg ook zeker die 2e optie, ik kan het alleen maar aanraden. Ik moet niet wachten op een overplaatsing om dicht bij mijn werk te wonen, en jawel, dichtbij wonen is een luxe.

idd groot gelijk!
In afwachting van de opleiding (zeker al niet meer dit jaar) ben ik speaker en heb ik de luxe om dichtbij huis te zitten.
Na de opleiding (als ik slaag natuurlijk) is het afwachten waar ik zal terechtkomen.
Vooral omdat de kleine seinhuizen dan gecentraliseerd gaan worden.
Maar we zien wel hé. Ik ben alleszins al heel blij dat ze mij reeds aangeworven hebben en mij bvb geen jaar meer hebben laten wachten tot je aan de opleiding kan beginnen.
beowulf

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door beowulf »

Voila, paar nuttige quotes en informatie.

Hoe ziet een werkdag eruit?

Doorgaans ploegendienst, dus pakweg beginnen om 6, dagovergave lezen en tekenen, weerbericht lezen, enige voorbereidselen treffen voor voorziene werken, kijken of er bijzondere treinen moeten rijden, vertragingen wettigen in Artweb indien gekend, bij werken de voorziene veiligheidsmaatregelen treffen, inlichten van de betrokken nevenliggende stations en Traffic Control, een treintje trekken terwijl je seingever even naar toilet is, en zo de rest van de dag tot 14h.
Voor hetzelfde geld zit je natuurlijk op een kleine post, is het weekend en is de seingever niet van dienst, waardoor je zelf je treinen mag trekken, je beslist zelf om een trein naar een ander spoor te trekken voor de vlotheid van het verkeer, en er gebeurt voor de rest niets.
Of net wel, er staat plots een trein stil, of er is een storing van de kabelinstallatie, ook dan moet je zo snel mogelijk de veiligheidsmaatregelen treffen om te vermijden dat meer treinen geblokkeerd raken. Opnieuw licht je alle betrokkenen in, en probeer je, in samenspraak met TC, het (overige) treinverkeer zo vlot mogelijk te laten verlopen, al dan niet met een dienst op enkelspoor (1 spoor bereden in beide richtingen), je roept een technieker op voor de storing, of laat een hulptrein naar de stilstaande trein rijden met inachtname van alle veiligheidsprocedures...
Als alles normaal rijdt, kan je een heel rustig dagje hebben. Er zullen ook dagen zijn dat je je boterhammetjes terug mag meenemen naar huis, wegens geen tijd. Veel hangt ook af van de post waar je terechtkomt.

De modules

Mod. 0: Basis (18 d + examen)
Mod. 1: Regeling verkeer (8 d)
Mod. 2: Normale werking (examen + 13 d)
Mod. 3: Storingen (16 d)
Mod. 4: Werken (12 d)
Mod. 5: Bijzondere situaties (16 d + examen)

Totaal: 83 dagen + nog 22 dagen opleiding seinhuis

Wat algemene info

Gen: Om het kwartier een trein naar Brussel tijdens de piekuren? Tegen 2016 maakt het Gewestelijk ExpresNet (GEN) dat mogelijk. Binnen een straal van 30 km rond Brussel wachten reizigers dan nooit langer dan vijftien minuten op hun trein. Wegens problemen met vergunningen pas volledig klaar tegen 2019.
Diabolo: Rechtstreekse treinen naar de luchthaven van Zaventem, vanuit Brussel, Mechelen/Antwerpen en Leuven/Luik. Plus een directe aansluiting op de internationale assen richting Parijs, Amsterdam, Keulen, Frankfurt en andere Europese steden. Met Diabolo maakt Infrabel de luchthaven tegen 2012 toegankelijker voor het nationale en internationale spoorverkeer.
Ertms: european rail traffic management system. Compatibel maken van europese spoorwegnetwerken
Etcs: European train control system,trein verkeersleidingssysteem
Gsm- r: gsm for rails, radiosysteem voor informatiewisseling en communicatie

Ornigram
Gedelegeerd bestuurder: Luc Lallemand
Directie netwerk: Eddy Clement. Verkeer regelen in real time.
Directie toegang tot netwerk: Luc Vansteenkiste. Verdeelt capaciteiten en factureert het gebruik.
Directie infrastructuur en aankoop: Jean Marie Raviart. Vernieuwt en onderhoudt de infrastructuur.

Gedelegeerd bestuurder nmbs: mark descheemaker
Gedelegeerd bestuurder infrabel: luk lallemand
Gedelegeerd bestuurder nmbs holding: jannie haek

Alle info is te vinden op de site van Infrabel.
beowulf

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door beowulf »

Examen afgelegd. De inhoudsvragen gingen ok, denk dat ze wel weten dat ik op de hoogte ben en weet waar ik aan begin. Dan de ambetantere situatievragen:

Je trekt een trein, maar uw seingever met 20 jaar anciënniteit heeft een beter gedacht. Wat doe je?
Ik heb geantwoord dat ik niet van gedacht verander, aangezien mijn optie ook goed is en omdat ik anders mijn gezag ondermijn. Die vrouw antwoordde daarop 'ja, ze moeten luisteren'. Daar gingen ze dan verder op in en vroegen ze of het dan geen probleem zou kunnen vormen als ik een fout maak en diezelfde seingever denkt van foert, hij weet het toch beter. Dat zou dan grote gevolgen kunnen hebben, ook voor mijn carriere. Waarop ik geantwoord heb dat ik zo'n fouten in de eerste plaats niet mag maken.

Situatieschets van de psycholoog: uw seingever heeft ne kleine en daar is een ernstig ongeval mee gebeurd, laat je haar naar huis gaan? Ik heb dus proberen niet met ja of nee te antwoorden om geen risico te nemen. Ik heb gevraagd of de toestand van die kleine stabiel was of niet, en dan gezegd dat ze haar werk verder kon zetten. Aan de andere kant, hoe aangeslagen is die vrouw? Gaat zij haar werk nog wel deftig kunnen uitvoeren (veiligheidsaspect). Een ostch moet ook treinen kunnen trekken en kan dus haar werk overnemen. Of kan er een collega opgeroepen worden zodat zij vervangen kan worden?
Wel vergeten zeggen da je kan overleggen met den adjucnt, er staat immers altijd nog iemand boven u.

Daarna vroegen ze nog wat de leidinggevende capaciteiten moeten zijn van een ostch. Daar had ik wat problemen mee, aangezien ik daar echt geen ervaring mee heb. Maar heb stressbestendigheid, en een charismatisch karakter geantwoord.

Antwoord binnen 3 weken, ik hoop op een positief. Tzal afhangen wat ze van mijn profiel maken.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door groentje »

Een aangelegde reisweg afbreken, of een reeds gecommuniceerde strategie veranderen is inderdaad geen goed idee. Ook al stuur je met je aangelegde reisweg dingen in de war, en zie je daarna andere opties. Niettemin, een chef moet ook zijn fouten kunnen toegeven. Zolang het geen fouten tegen de veiligheid zijn, moet je kunnen aanvaarden dat je een leerproces doormaakt.
Soit, dat zijn enkele persoonlijke bedenkingen, maar ik denk dat je een behoorlijke kans maakt, als ik je verslag lees.
sweetykaro

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door sweetykaro »

beowulf schreef:Voila, paar nuttige quotes en informatie.

Hoe ziet een werkdag eruit?

Doorgaans ploegendienst, dus pakweg beginnen om 6, dagovergave lezen en tekenen, weerbericht lezen, enige voorbereidselen treffen voor voorziene werken, kijken of er bijzondere treinen moeten rijden, vertragingen wettigen in Artweb indien gekend, bij werken de voorziene veiligheidsmaatregelen treffen, inlichten van de betrokken nevenliggende stations en Traffic Control, een treintje trekken terwijl je seingever even naar toilet is, en zo de rest van de dag tot 14h.
Voor hetzelfde geld zit je natuurlijk op een kleine post, is het weekend en is de seingever niet van dienst, waardoor je zelf je treinen mag trekken, je beslist zelf om een trein naar een ander spoor te trekken voor de vlotheid van het verkeer, en er gebeurt voor de rest niets.
Of net wel, er staat plots een trein stil, of er is een storing van de kabelinstallatie, ook dan moet je zo snel mogelijk de veiligheidsmaatregelen treffen om te vermijden dat meer treinen geblokkeerd raken. Opnieuw licht je alle betrokkenen in, en probeer je, in samenspraak met TC, het (overige) treinverkeer zo vlot mogelijk te laten verlopen, al dan niet met een dienst op enkelspoor (1 spoor bereden in beide richtingen), je roept een technieker op voor de storing, of laat een hulptrein naar de stilstaande trein rijden met inachtname van alle veiligheidsprocedures...
Als alles normaal rijdt, kan je een heel rustig dagje hebben. Er zullen ook dagen zijn dat je je boterhammetjes terug mag meenemen naar huis, wegens geen tijd. Veel hangt ook af van de post waar je terechtkomt.

De modules

Mod. 0: Basis (18 d + examen)
Mod. 1: Regeling verkeer (8 d)
Mod. 2: Normale werking (examen + 13 d)
Mod. 3: Storingen (16 d)
Mod. 4: Werken (12 d)
Mod. 5: Bijzondere situaties (16 d + examen)

Totaal: 83 dagen + nog 22 dagen opleiding seinhuis

Wat algemene info

Gen: Om het kwartier een trein naar Brussel tijdens de piekuren? Tegen 2016 maakt het Gewestelijk ExpresNet (GEN) dat mogelijk. Binnen een straal van 30 km rond Brussel wachten reizigers dan nooit langer dan vijftien minuten op hun trein. Wegens problemen met vergunningen pas volledig klaar tegen 2019.
Diabolo: Rechtstreekse treinen naar de luchthaven van Zaventem, vanuit Brussel, Mechelen/Antwerpen en Leuven/Luik. Plus een directe aansluiting op de internationale assen richting Parijs, Amsterdam, Keulen, Frankfurt en andere Europese steden. Met Diabolo maakt Infrabel de luchthaven tegen 2012 toegankelijker voor het nationale en internationale spoorverkeer.
Ertms: european rail traffic management system. Compatibel maken van europese spoorwegnetwerken
Etcs: European train control system,trein verkeersleidingssysteem
Gsm- r: gsm for rails, radiosysteem voor informatiewisseling en communicatie

Ornigram
Gedelegeerd bestuurder: Luc Lallemand
Directie netwerk: Eddy Clement. Verkeer regelen in real time.
Directie toegang tot netwerk: Luc Vansteenkiste. Verdeelt capaciteiten en factureert het gebruik.
Directie infrastructuur en aankoop: Jean Marie Raviart. Vernieuwt en onderhoudt de infrastructuur.

Gedelegeerd bestuurder nmbs: mark descheemaker
Gedelegeerd bestuurder infrabel: luk lallemand
Gedelegeerd bestuurder nmbs holding: jannie haek

Alle info is te vinden op de site van Infrabel.


Zo te zien was je toch heel goed voorbereid!
En als alles vlotjes verliep zal de uitslag wel positief zijn!
Veel succes en hou ons op de hoogte!!!
beowulf

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door beowulf »

groentje schreef:Een aangelegde reisweg afbreken, of een reeds gecommuniceerde strategie veranderen is inderdaad geen goed idee. Ook al stuur je met je aangelegde reisweg dingen in de war, en zie je daarna andere opties. Niettemin, een chef moet ook zijn fouten kunnen toegeven. Zolang het geen fouten tegen de veiligheid zijn, moet je kunnen aanvaarden dat je een leerproces doormaakt.
Soit, dat zijn enkele persoonlijke bedenkingen, maar ik denk dat je een behoorlijke kans maakt, als ik je verslag lees.
Ik heb er nog bij vermeld dat ik op die moment ook kan inzien dat ik fout ben, en dat ik daar in de toekomst rekening mee zal houden, maar dat het op die moment geen goed idee is om van gedacht te veranderen.

@ sweetykaro: Will do. Ik denk zelf dat ik een vrij positieve indruk heb achtergelaten, maar had het niet zo voor die psycholoog. (wie wel :P ) Die haalt er natuurlijk direct je zwakke punten tussenuit. (schrik om voor een grote menigte te spreken enzo). Heb dan ook gezegd dat dat een proces is waarin je kan groeien.

Bedenk mij net iets. Je kan ook altijd een Dehaene antwoord geven.

Psycholoog: "Stel dat..."
Jij: " Excuseer meneer de psycholoog, ik moet u daar onderbreken. 'Stel dat', daarop volgt een hypothese, daar doe ik niet aan mee". :D Veel ga je er niet mee bereiken, maar het had geestig geweest.
mir

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door mir »

Vandaag (vroeger dan verwacht) de uitslag in de bus gekregen. Geslaagd!
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door dekooiker »

Het is ondertussen al meer dan een half jaar geleden dat ik het mondeling aflegde.
Herkenbare vragen lees ik hier.

In het geval 'kind met ongeval' stuur ik de SGV naar huis en los de zaak zelf verder op.
Want een OSTCH is meestal overbodig al spreek ik zwaar tegen eigen winkel.
(Werken, bijzondere maatregelen, de uiteindelijke beslissing om een bepaalde trein eerst te nemen is voor hem, de rest doet de SGV wel, als die voornoemde dingen ook al niet kan.)
Reden: we blijven menselijk.

Het geval 'SGV komt duidelijk aangeschoten maar niet stomdronken op het werk toe' koos ik resoluut voor naar huis sturen.
Ook toen men afkwam met 'na een half uurtje bekomen zal het wel gaan' hield ik voet bij stuk.
Reden: de veiligheid!
De trein.
Alleen voor durvers.
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door Lukas »

Hoi,

mir,

Een dikke proficiat!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
beowulf

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door beowulf »

Ik niet geslaagd. 8/20 :shock:
mir

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door mir »

Volgende keer beter beowulf!
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door groentje »

Niks aan toe te voegen. Bij de volgende aanwervingsronde kan je terug deelnemen, en niets zegt dat je er dan niet door zal zijn.
beowulf

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door beowulf »

Goh, ik weet niet of dat veel zin heeft. Een 8, das niet eens in de buurt van een voldoende. Ik kan het nu eenmaal beter uitleggen op papier... Jammer, want ik had echt wel het gevoel dat ik meer verdiende. Och ja, ik probeer het de volgende keer wel maar dan zonder verwachtingen.
Oh, dit was ook het laatste sollicitatiegesprek waar ik eerlijk ben geweest. Die psycholoog focuste echt op het feit dat ik niet zelf de leiding neem in een groep, zo'n dingen. Daar bestaan assertiviteitscursussen voor, maar in het vervolg zal ik zo'n zaken niet meer vermelden.
mir

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door mir »

'k ben wel eens benieuwd wanneer ze effectief zullen aanwerven...
inemine

Re: Mondeling examen voor onderstationschef.

Bericht door inemine »

Weet er iemand dat je dadelijk weet of je er door bent op mondeling examen of zo niet wanneer je er iets van weet
Plaats reactie