NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
260689

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door 260689 »

voordeel is dat ze de software van de TBL1+ in de computer gestoken hebbe en er dus geen vervelend bakje in komt.
dentheo

Bericht door dentheo »

En memorlampjes op het scherm of eronder ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

als het systeem is zoals bij de M6 zal de gele Lamp van de memor gebruikt worden en al de rest op het scherm, maar dat moet ik nog is navragen. Er is momenteel 1 stuurrijtuig M6 voorzien van TBL1+. Daar is de TBL1+ ingebouwd in de ETCS module.
dentheo

Bericht door dentheo »

Ik zag dat bij de 189 ook de ATB nog werkt met lampjes onder het scherm....
memor weet ik niet
Theo
Groeten vanop de Heide
Locomotief 5175

Bericht door Locomotief 5175 »

De nummering van deze stellen gaat : Type 08 met de nummers 08.001 tot met 210 voor de 3 kV en 08.501 tot met 595 voor de 3 + 25 kV.

Gaat alle stellen met die volledig nummer kleven ? Ik vond dat raar, want MS 96 heeft nummers 501 tot 570 en de oude klassiekers met nummers 151 tot 270. Maar als die nieuwe in gebruik is, gaat de klassiekers weg. Dat weet ik. Maar van de MS 96 weet ik niet.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Steven

Bericht door Steven »

wat er met de korte nummers gaat gebeuren is een mooie vraag, wie weet krijgen ze het bij de directie in hun hoofd om te gaan hernummeren bij de motorstellen, afwachten dus.
b-loc
Contacteer:

Bericht door b-loc »

Voor elk treinstel een 8 of 9 plaatsen de 8xxx en 9xxx worden toch niet meer gebruik
dit is nog de eenvoudigste manier.
Steven

Bericht door Steven »

Als je weet da ze in de lange nummering van de oude klassieke stellen werken met de jaartallen (de 100 en 200 krijgen 62 mee in dat nummer op die manier).
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:als het systeem is zoals bij de M6 zal de gele Lamp van de memor gebruikt worden en al de rest op het scherm, maar dat moet ik nog is navragen. Er is momenteel 1 stuurrijtuig M6 voorzien van TBL1+. Daar is de TBL1+ ingebouwd in de ETCS module.
Geen software matige TBL1+ op de desiro, een module ingewerkt in de stuurtafel zoals bij het andere matrieel; breaks, klassiekjes en dergelijke.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
260689

Bericht door 260689 »

HLE 2302 schreef:
Steven schreef:als het systeem is zoals bij de M6 zal de gele Lamp van de memor gebruikt worden en al de rest op het scherm, maar dat moet ik nog is navragen. Er is momenteel 1 stuurrijtuig M6 voorzien van TBL1+. Daar is de TBL1+ ingebouwd in de ETCS module.
Geen software matige TBL1+ op de desiro, een module ingewerkt in de stuurtafel zoals bij het andere matrieel; breaks, klassiekjes en dergelijke.
Dit is een protostel, alles kan nog gebeuren om de TBL1+ softwarematig te installeren.
nahoj

Bericht door nahoj »

260689 schreef:
HLE 2302 schreef:
Dit is een protostel, alles kan nog gebeuren om de TBL1+ softwarematig te installeren.
De module in de stuurtafel heeft niks te zien met hoe TBL1+ in de trein zit. In de Desiro's is TBL1+ met de ETCS hardware verwerkt, als zgn. STM, i.p.v. als onafhankelijk rack.
De module op de stuurtafel zijn slechts enkele knopjes en lampjes, waarvan de layout op alle NMBS materieel hetzelfde zal zijn. De MEMOR-lamp wordt dus nooit verwerkt in een scherm.
(Over M6 met TBL1+ doe ik geen uitspraak; die heb ik nog niet gezien).
nahoj

Bericht door nahoj »

Steven schreef:Als je weet da ze in de lange nummering van de oude klassieke stellen werken met de jaartallen (de 100 en 200 krijgen 62 mee in dat nummer op die manier).
Over de nummering: zie mijn posts in deze draad, vanaf p11, posts vanaf 22/07/2009.

Wat mij betreft is de benaming/nummering van de motorstellen (in spreektaal, informaticasystemen èn officiële documenten van verschillende NMBS-afdelingen) op dit ogenblik een soep -- onbegrijpelijk voor een buitenstaander. Waarom men ooit van 6 naar 3 cijfers is gegaan is mij ook een raadsel; het heeft de nummering er niet op vereenvoudigd.
Hopelijk wordt de logica bestellingsjaartal=reeks=nummer-op-voertuig vanaf nu coherent aangehouden.
Steven

Bericht door Steven »

de nummering is nu vierledig maar bij de MS begint die officieel met een 0 die men nooit plaatst.

Dus elk voertuig dient te worden aanzien als een getal bestaande uit vier cijfers XXXX. Vandaar dat de motorstellen ook de indeling met cijfers. Hieronder de lijst van indeling voor het eerste cijfer zoals hij origineel bestond bij de invoering in de jaren 70.

0 = motorstellen
1 = elektrische loc = meerspanningsloc
2 = elektrische loc = monospanning
3 = niet in gebruik
4 = motorwagens = diesel
5 = baandiesel met hoog vermogen
6 = baandiesel met laag vermogen
7 = rangeerloc met hoog vermogen
8 = rangeerloc met laag vermogen
9 = locotractor

Bij de motorstellen spreek je dus van de volgende subreeksen

03 = breaks
04 = MS 96
05 = sabenastellen
06 = klassiekjes
08 = vierledige
09 = sprinters

om de meest gekende weer te geven.
nahoj

Bericht door nahoj »

Steven schreef:de nummering is nu vierledig maar bij de MS begint die officieel met een 0 die men nooit plaatst.

Dus elk voertuig dient te worden aanzien als een getal bestaande uit vier cijfers XXXX. Vandaar dat de motorstellen ook de indeling met cijfers. Hieronder de lijst van indeling voor het eerste cijfer zoals hij origineel bestond bij de invoering in de jaren 70.

0 = motorstellen
1 = elektrische loc = meerspanningsloc
2 = elektrische loc = monospanning
3 = niet in gebruik
4 = motorwagens = diesel
5 = baandiesel met hoog vermogen
6 = baandiesel met laag vermogen
7 = rangeerloc met hoog vermogen
8 = rangeerloc met laag vermogen
9 = locotractor

Bij de motorstellen spreek je dus van de volgende subreeksen

03 = breaks
04 = MS 96
05 = sabenastellen
06 = klassiekjes
08 = vierledige
09 = sprinters

om de meest gekende weer te geven.
Spijtig dat die logica sindsdien niet doorgetrokken en/of behouden is bij alle diensten van de NMBS.
Bijvoorbeeld wat jij hier de 06 = klassiekjes noemt, wordt ook soms MR62/65/66/... (afh. van bouwreeks), of MS130/140 (afh. van snelheid) genoemd, met nog extra door elkaar gebruik van 'MR' en 'MS',...

Bovendien loopt de nummering van bv. de 03 = breaks van (0)301 door tot (0)440, wat ook niet erg coherent is.

Zelfs het systeem bij de locomotieven waar o.a. de nummering van de reeks 77 doorloopt in 78xx vind ik nogal ongelukkig.

Maar goed, ik ga niet alles herhalen dat ik al eerder geschreven heb. Mijn conclusie is dat het beter had gekund.
Het zijn ook maar nummerkes he :)
Shrek

Bericht door Shrek »

Locomotief 5175 schreef:De nummering van deze stellen gaat : Type 08 met de nummers 08.001 tot met 210 voor de 3 kV en 08.501 tot met 595 voor de 3 + 25 kV.

Gaat alle stellen met die volledig nummer kleven ? Ik vond dat raar, want MS 96 heeft nummers 501 tot 570 en de oude klassiekers met nummers 151 tot 270. Maar als die nieuwe in gebruik is, gaat de klassiekers weg. Dat weet ik. Maar van de MS 96 weet ik niet.
Ik vermoed dat er zelfs nog enkele cijfertjes voor komen, de internationale nummering gat het overnemen van onze korte nummertjes :wink:
Plaats reactie