
Maatregelen: nieuwe stellen met airco, opwaardering van buiten dienst gestelde ventilatiekokers en een proefproject met gekoeld grondwater.
(Bron BBC-news)
Je moet wel opletten met airco in een metro. Een airco produceert namelijk nogal wat warmte, en die komt allemaal in de kokers en de stations terecht. In Barcelona hebben de metrostellen ook airco, en een van de gevolgen is dat de stations zelf vaak bloedheet zijn.Patrick schreef: Maatregelen: nieuwe stellen met airco, opwaardering van buiten dienst gestelde ventilatiekokers en een proefproject met gekoeld grondwater.
Stellen met airco zijn enkel mogelijk voor de sub-surface lijnen, en dat zijn net de lijnen die het minst last hebben van de warmte (omdat ze veel minder diep liggen dan de Tube-lijnen, en er in de tunnels verluchting is naar de oppervlakte). Op de 'Tube'-lijnen, zoals de Central Line, is airco niet mogelijk: de tunnels zijn te krap om de lucht van de airco af te voeren. De nieuwe stellen voor de Victoria Line (ook een tube-line) zullen dan ook niet van airco worden voorzien.Maatregelen: nieuwe stellen met airco, opwaardering van buiten dienst gestelde ventilatiekokers en een proefproject met gekoeld grondwater.
100% akkoord en airco in treinen maakt het alleen erger.....trein koeler, station warmer...pietje schreef:Maar als het daar te warm is kan dat toch enkel komen door:
*teveel warmteproductie door vast/rollend materieel
*te weinig ventilatie om die opwarming te compenseren
Ik ga niet spreken van voordelen , maar met airco of HVAC systemen kan je in geval van brand de stellen rookvrij houden.Dieselfreak schreef:Ik begrijp niet goed waarom metrostellen airco zouden moeten hebben, tenzij ze geregeld bovengronds rijden. Diep onder de grond heerst toch een vrij constante temperatuur?