Dagje Brussel
Re: Dagje Brussel
Die Prodata-ontwaarders staan er, althans in Brussel, maar er staan geen automaten (zoals nergens bij de NMBS op onbewaakte stopplaatsen). Er is dan ook al een tarifaire unie, JUMP, voor Brussel, al lopen de grenzen niet helemaal gelijk (zie Linkebeek, maar ook Groot-Bijgaarden, Ruisbroek, Lot, Vilvoorde...), al loopt het dus mis met de verkoop van die JUMP-tickets bij de onbewaakte NMBS-stopplaatsen.
Voorlopig heb ik geen weet van echte plannen voor een tariefunie voor de GEN-zone, maar het zou m.i. een logische stap zijn. Maar dan moet eerst nog het water veel minder diep worden tussen de verschillende partijen, zowel aan de overheidskant, als bij de bedrijven. De invoering van de chipkaart is echter wel een stap in de goede richting, omdat ze een tariefunie technisch vergemakkelijkt.
Voorlopig heb ik geen weet van echte plannen voor een tariefunie voor de GEN-zone, maar het zou m.i. een logische stap zijn. Maar dan moet eerst nog het water veel minder diep worden tussen de verschillende partijen, zowel aan de overheidskant, als bij de bedrijven. De invoering van de chipkaart is echter wel een stap in de goede richting, omdat ze een tariefunie technisch vergemakkelijkt.
Allemaal goed en wel, dat het Standaardbiljet Zone Brussel een noodoplossing zou zijn, maar laat dat nu nét zijn wat ik nodig heb, terwijl ik in een bemand station wil vertrekken.
Hoe geraak ik er aan?!
Hoe geraak ik er aan?!
Niet
Tenzij je de treinbegeleider kan wijsmaken dat je bent opgestapt in een onbemande stopplaats binnen Brussel...
Nu, met je biljet naar Zone Brussel geraak je in elke stopplaats die je maar wilt, pakweg de stoptrein naar Vorst-Oost nemen (bijkomend voordeel: de trein in de tegenovergestelde richting vertrekt na ca 10 minuten uit die stopplaats), en je kaartje kopen in de trein uit Vorst-Oost, en je hebt je kaartje volledig reglementair.

Tenzij je de treinbegeleider kan wijsmaken dat je bent opgestapt in een onbemande stopplaats binnen Brussel...
Nu, met je biljet naar Zone Brussel geraak je in elke stopplaats die je maar wilt, pakweg de stoptrein naar Vorst-Oost nemen (bijkomend voordeel: de trein in de tegenovergestelde richting vertrekt na ca 10 minuten uit die stopplaats), en je kaartje kopen in de trein uit Vorst-Oost, en je hebt je kaartje volledig reglementair.
Ben geen kenner van onze hoofdstad...maar begrijp ik het goed dat er een kaartje is dat alleen op de trein verkocht wordt ?
Zijn er nog zo'n produkten ? En waarom deze unieke benadering(en) ?
Laatst gewijzigd door dentheo op 06 aug 2010, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Als je toevallig een Key Card hebt liggen, kunt je die ook altijd gebruiken om een verplaatsing binnen de Zone Brussel te rechtvaardigen. Officieel mag je de Key Card niet gebruiken binnen een zone, maar je kunt gewoon een vertrekpunt of bestemming ingeven die net buiten de zone ligt. Het is immers perfect toegelaten om af te zien van een deel van je reis en dus vroeger uit te stappen. Voorbeeld: als je van Moensberg naar Meiser wilt, vul je gewoon Moensberg - Vilvoorde in. Of Halle - Meiser, dat kan ook.samwitse schreef:Allemaal goed en wel, dat het Standaardbiljet Zone Brussel een noodoplossing zou zijn, maar laat dat nu nét zijn wat ik nodig heb, terwijl ik in een bemand station wil vertrekken.
Hoe geraak ik er aan?!
Als je trein geen enkele halte heeft buiten de zone die toegelaten is met een Key Card, kun je een station nemen dat door een andere trein bediend wordt, met het idee dat je in Brussel-Noord nog zou overstappen. Voorbeeld: als je van Brussel-Zuid naar Brussel-Noord wilt met de IC Oostende - Eupen, dan kun je pakweg Brussel-Zuid - Diegem of Brussel-Zuid - Dilbeek invullen. In Brussel-Noord zou je dan in theorie overstappen op de juiste stoptrein naar deze bestemmingen, maar je mag dus gerust van de rest van je reis afzien.
Zie mijn eerdere uitleg over het ontstaan van dit biljet...dentheo schreef:Ben gen kenner van onze hoofdstad...maar begrijp ik het goed dat er een kaartje is dat alleen op de trein verkocht wordt ?
Het gaat dus over een kaartje met magneetstrip ? Dat is de reden ?MIVB-reiziger schreef:Zie mijn eerdere uitleg over het ontstaan van dit biljet...dentheo schreef:Ben gen kenner van onze hoofdstad...maar begrijp ik het goed dat er een kaartje is dat alleen op de trein verkocht wordt ?
En elke TBG die met zijn trein door Brussel komt heeft er een pakje van beschikbaar ???
Maar de stations niet ??
Wat heeft zo'n TBG nog op zak, dat elders niet verkocht wordt ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Vroeger was een ticket zone brussel zeker te verkrijgen in de stations te brussel hoor, ik heb er voor mijn spoorse loopbaan nog zo gekocht.
Net omgekeerd: in de stations hebben ze van die kaartjes met magneetstrip (JUMP-kaartjes), maar de treinbegeleiders hebben die niet bij en moeten dus een alternatief, papieren kaartje verkopen... Daar ging deze discussie net over:Het gaat dus over een kaartje met magneetstrip ? Dat is de reden ?
En elke TBG die met zijn trein door Brussel komt heeft er een pakje van beschikbaar ???
Maar de stations niet ??
Wat heeft zo'n TBG nog op zak, dat elders niet verkocht wordt ?
Kijk eens bij het begin van deze draad en op http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/ticke ... /index.php!
En ik dacht dat "Standaardbiljet Zone Brussel" ingevoerd was voor die poortjes en dus een magneetstrip heeft.
Daarbij is het goedkoper en langer geldig, maar alleen in de trein verkrijgbaar en mits men een kaartje heeft met een bestemming in Brussel ?
Of heb ik het dan weer verkeerd begrepen ?
Daarbij is het goedkoper en langer geldig, maar alleen in de trein verkrijgbaar en mits men een kaartje heeft met een bestemming in Brussel ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Die poortjes staan enkel in metrostations. Je hebt dus geen magneetstrip nodig als je enkel met de trein reist (= standaardbiljet zone Brussel). Zo'n standaardbiljet dient niet voor iemand die al een kaartje heeft, maar voor iemand die opstapt in een onbemande treinhalte en naar een andere bestemming binnen de zone Brussel reist, bv. van Brussel-Kapellekerk naar Schaarbeek of van Vorst-Zuid naar Brussel-Noord.dentheo schreef:En ik dacht dat "Standaardbiljet Zone Brussel" ingevoerd was voor die poortjes en dus een magneetstrip heeft.
Als ik van Kalmthout naar Brussel rij met de trein, daarna in de trein seintje (GSM) krijg dat ik niet afgehaald wordt, kan zo geen supplement kaartje kopen om in Brussel met metro en tram verder te reizen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Neen, daarvoor moet je naar een loket in een bemand station, of anders naar een automaat of verkooppunt van de MIVB.dentheo schreef:Als ik van Kalmthout naar Brussel rij met de trein, daarna in de trein seintje (GSM) krijg dat ik niet afgehaald wordt, kan zo geen supplement kaartje kopen om in Brussel met metro en tram verder te reizen ?
Jongens...zo'n klein doelpubliek, is dat de moeite om alle TBG op te leiden ,reglementen in drie talen te schrijven, enz. enz. en er dan met moeite 1000 op een jaar te verkopen ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Laat ons hopen dat de chipkaart er snel komt in de Brusselse stations, dan kan de tariefunie terug hersteld worden...