Politici willen allemaal betere service van NMBS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: Politici willen allemaal betere service van NMBS

Bericht door Steven »

inderdaad het materieel van stadler is vooral voorstadsmaterieel maar bezwaarlijk een lightrail te noemen, ze zijn van geen kanten voorzien op het rijden door een stad. Lightrail is voor mij enkel dat materieel dat ook deels op lijnen kan rijden die als tram uitgebaat worden. Dat wat Stadler verkoopt zou ik vooral als GEN materiaal beschouwen.
groentje

Bericht door groentje »

Zonder Wikipedia tot meest betrouwbare bron uit te roepen, onder het lemma 'Lightrail' staan 3 categorieën. Naast de sneltram, de tramtrein, die inderdaad gemaakt is om ook door de stad te kunnen rijden, heb je ook nog de 'lighttrain'.
Maar het is wel het beste bewijs dat niet iedereen hetzelfde verstaat onder wat lightrail is.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

pietje schreef:De Merwede-Linge lijn (tussen Dordrecht en Geldermalsen).
Op deze lijn is men niet alleen overgegaan op lichtere stellen, namelijk de GTW van Stadler, maar eeft men het ook geïntegreerd met het lokale busvervoer en waar men 10 jaar geleden op deze lijn nog een frequentie van 1X per uur reed is dat nu 2X en wil men in de spits overgaan naar 4x per uur.
Dat bedoel ik. Lichtere treinstellen (die GTW catalogiseer ik toch onder de treinen) en een verdubbeling van de frequentie zonder heel het systeem aan te passen. Maar als men het hier over lightrail heeft bedoeld men meestal: loskoppelen van het NMBS-net en vervangen door een veel trager soort tram.
pietje

Bericht door pietje »

Loskoppelen van het NMBS net zou het domste zijn wat ze kunnen doen bij deze lijn.
Dat is pas een optie als ze met "metro-frequentie" rijden, en er bijgevolg geen rijpaden meer zijn voor andere treinen.

Het ideal is dat tram-en treinnetten volledig geïntegreerd worden, maar daarvoor is het meterspoor van De Lijn wel een grote hinderpaal. Niet onoverkomelijk (bv. met 3de rail) maar toch nogal omslachtig.

In antwerpen zou je zo een koppeling kunnen maken tussen voorstadstreinen en prémetro, maar als ik zie wat er in Brussel gebeurt, waar MIVB- en NMBS-netten angstvallig gescheiden gehouden worden (ook al hebben ze dezelfde spoorbreedte daar), dan zal het bij dromen blijven vrees ik.
Steven

Bericht door Steven »

nochtans is het MIVB net en NMBS al op een paar plaatsen gekoppeld (L26 en L28)
pietje

Bericht door pietje »

Steven schreef:nochtans is het MIVB net en NMBS al op een paar plaatsen gekoppeld (L26 en L28)
Maar niet voor reizigersdiensten, enkel voor overbrenging materiaal.
Daar schiet je niet veel mee op ivm. het GEN
Steven

Bericht door Steven »

pietje schreef:
Steven schreef:nochtans is het MIVB net en NMBS al op een paar plaatsen gekoppeld (L26 en L28)
Dat is juist de sporen zijn geschikt het is enkel de stroomlevering die je moet aanpassen en/of het rollend materiaal.

Nu is er enkel uitwisselbaarheid voor dieselmateriaal.
pietje

Bericht door pietje »

Steven schreef:
pietje schreef:
Dat is juist de sporen zijn geschikt het is enkel de stroomlevering die je moet aanpassen en/of het rollend materiaal.

Nu is er enkel uitwisselbaarheid voor dieselmateriaal.
En hoe groot acht jij de kans dat daar een doorgaande electrificatie gebeurt en dat er treinen/metro's/light-rail ooit reizigersverkeer zal op verzorgen?
ik ben vrij zeker de eerste 10 jaar niet en als er zowel bij NMBS als MIVB niets fundamenteels wijzigt zal er nooit iets gebeuren.
Steven

Bericht door Steven »

over de kansen wil ik me niet uitspreken, dat is toch enkel gokwerk :-)
groentje

Bericht door groentje »

Hogersluys schreef:Dat bedoel ik. Lichtere treinstellen (die GTW catalogiseer ik toch onder de treinen) en een verdubbeling van de frequentie zonder heel het systeem aan te passen. Maar als men het hier over lightrail heeft bedoeld men meestal: loskoppelen van het NMBS-net en vervangen door een veel trager soort tram.
Dat bedoelde ik in elk geval niet, hoor. Ik wil geen sneltram op de lijn 58, maar een hybride spoorvoertuig, dat aan tramsnelheid rijdt op straattracés, maar aan treinsnelheid op het gewone spoor.
Bij het surfen ben ik op nog een andere mogelijkheid gestoten, namelijk een treintram, zoals die in Zwickau rijdt. Daar heeft men geen tram omgebouwd tot trein, maar een trein aangepast aan het rijden als tram. De RegioSprinter die daar rijdt, heeft een max. snelheid van 160 km/h.
pietje

Bericht door pietje »

groentje schreef:
Hogersluys schreef:Dat bedoel ik. Lichtere treinstellen (die GTW catalogiseer ik toch onder de treinen) en een verdubbeling van de frequentie zonder heel het systeem aan te passen. Maar als men het hier over lightrail heeft bedoeld men meestal: loskoppelen van het NMBS-net en vervangen door een veel trager soort tram.
Dat bedoelde ik in elk geval niet, hoor. Ik wil geen sneltram op de lijn 58, maar een hybride spoorvoertuig, dat aan tramsnelheid rijdt op straattracés, maar aan treinsnelheid op het gewone spoor.
Bij het surfen ben ik op nog een andere mogelijkheid gestoten, namelijk een treintram, zoals die in Zwickau rijdt. Daar heeft men geen tram omgebouwd tot trein, maar een trein aangepast aan het rijden als tram. De RegioSprinter die daar rijdt, heeft een max. snelheid van 160 km/h.
Met welk materiaal men rijdt is, denk ik toch, door ons niet juist in te schatten. Het haalt trouwens niet uit dat er treinen rijden die 160 km/h kunnen, als het spoor er niet geschikt voor is. Het spoor opwaarderen moet ook pas als er operationeel winst uit gehaald kan worden. Ik denk dat op Lijn 58 de dienstregeling ongeveer hetzelfde zal blijven als er met materiaal van 80 of 100 km/h gereden wordt dat eventueel iets sneller optrekt dan de mw41.

Er moet gewoon materiaal gekozen worden dat aan enkele randvoorwaarden voldoet:
Voldoende acceleratie en Vmax om een aantrekkelijke dienstregeling te waarborgen.
mogelijkheid om zonder TBG te rijden.

Daarbuiten zou men toch eens moeten onderzoeken of er in Gent kan afgeweken worden van de huidige spoorlijn om een aantal (tram-) haltes te creëren die de mobiliteit kunnen verbeteren.
Zoals ik eerder al schreef is het alleen héél spijtig dat de stadstrams op meterspoor rijden zodat een nieuw stuk treinspoor niet voor de stadstrams toegankelijk zal zijn, waardoor de investering wel wat moeilijker te verantwoorden is.

Maar ja, in Limburg gaat De Lijn zijn normaalspoor ook gewoon parallel aan de bestaande spoorverbinding leggen om dat ze geen overeenstemming kunnen bereiken met Infrabel (ik spreek mij niet uit wiens schuld dit is).
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,
Maar ja, in Limburg gaat De Lijn zijn normaalspoor ook gewoon parallel aan de bestaande spoorverbinding leggen om dat ze geen overeenstemming kunnen bereiken met Infrabel (ik spreek mij niet uit wiens schuld dit is).
Oh ? Op welke plaats is dat ?

Groeten,
Bart W
groentje

Bericht door groentje »

De Spartacuslijn naar Maastricht gaat, voor zover mijn informatie reikt, inderdaad langs de lijn Hasselt-Luik in Bilzen, en niet over dezelfde sporen. Alle overwegen worden daarmee ook afgeschaft op dat stuk. Er is duidelijk nog altijd heel wat koudwatervrees bij Infrabel over Lightrail.
pietje

Bericht door pietje »

En op het stuk tussen lanaken en de grens wordt het Infrabel spoor voorbehouden als goederenspoor.
Er ging daar ook een goederen-aansluiting voorzien worden die op een of andere manier gekruisd moest worden, maar ik weet niet meer hoe men dat ging oplossen.
Satyricon

Bericht door Satyricon »

De bevolking die leeft in een land met een torenhoge belastingdruk verwacht ook een betere service van politici. De rijken worden rijker en de armen worden armer. België is een decadent fiscaal paradijs geworden waar de gewone werkmensen worden uitgezogen. Onlangs heb ik in de krant gelezen welke zaken fiscaal aftrekbaar zijn een mens zou er slecht van komen.
Plaats reactie