Uw meest geliefde rijtuig?!

Alles over reizigerstreinen in België.

Uw meest geliefde rijtuig?!

I5 / I6Bc
6
6%
I6
14
13%
I10
13
13%
I11
29
28%
M1 / M2 /M3
8
8%
M4
6
6%
M5
8
8%
M6
13
13%
K
4
4%
L
3
3%
 
Totaal aantal stemmen: 104

timv

Bericht door timv »

Geef mij maar de I6-rijtuigen :wink:
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Toch blijft I11 helemaal bovenaan! :lol:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

De hedendaagse jeugd kent de oude glorie niet meer :(
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Dag,

Het samen plaatsen van M1, M2 en M3 is inderdaad godslasterlijk. Het zijn 3 totaal verschillende types rijtuigen, met de M2 als eenzaam hoogtepunt. Natuurlijk moet je elk van die rijtuigen in hun periode zien, en de M1 waren revolutionair (automatische deuren o.a.), maar ze waren bijzonder oncomfortabel, zowel wat zitcomfort (in 2de en eigenlijk ook in 1ste klasse) als wat rijcomfort betreft.
De M2 waren dan ook een echte verademing eind jaren 50; Ze waren niet voor niets de trots van de NMBs op Expo '58. M3 waren dan weer het resultaat van een soort noodoplossing, afgeleid van de rijtuigen uit de mw van de latere reeks 40. Ze waren stukken lichter dan de M2, en daardoor minder stabiel bij het rijden, en vooral de 1ste klasse was inferieur ten opzichte van de M2.
Je zou eigenlijk elk van deze rijtuigen in normale dienst moeten hebben meegemaakt, en dan zou je ze zeker niet als een groep behandelen. De stap van M1 naar M2, is m.i. groter dan die van M2 naar M4, of van M4 naar I11.
Met vriendelijke groet

overweg13
thomaslj

:-)

Bericht door thomaslj »

Tim schreef:De hedendaagse jeugd kent de oude glorie niet meer :(
Das waar, het interieurontwerp van sommige rijtuigen is zo uit dat het bijna terug in is, tegen die tijd kunnen we eens een nieuwe poll houden.. :-)
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Bericht door Dieselfreak »

Trainspotterke schreef:Maar geef me vooral geen I6-rijtuigen! :shock: Zo opgesloten zitten in een klein kotje, is toch niets voor mij, hoor! Ik heb liever overzicht over de gehele wagon! :wink:
De I6-rijtuigen? Zijn dat die rijtuigen met die minicompartimentjes met een gang naast, die vooral als P-trein worden/werden ingezet, en oranje waren/zijn? Daar heb ik vaak rond de eeuwwisseling ingezeten, toen ik per trein naar school ging. Vond dat wel gezellig, die "kotjes", en met een beetje geluk had ik heel de "kamer" voor mij alleen! Zijn die momenteel nog in gebruik?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

die vind je het meest in de IR-M trein Liers-Luik-Gouvy-Luxemburg.
Maar heel af en toe ziet je die ergens in een P treintje
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de I6 rijtuigen met coupé indeling zijn zeker nog in gebruik, ze zijn te vinden in verschillende P treinen die dan gemixt i6 en i10 rijden, de i10 rijtuigen hebben coach-opstelling
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Bericht door Terminus »

Steven schreef:de I6 rijtuigen met coupé indeling zijn zeker nog in gebruik, ze zijn te vinden in verschillende P treinen die dan gemixt i6 en i10 rijden, de i10 rijtuigen hebben coach-opstelling
Dat is misschien in theorie zo, maar in praktijk zie ik toch enkel stammen van enkel I10-rijtuigen. En eentje van enkel I6-rijtuigen tussen Aalst en Brussel. Maar P-treinen waar ze tegenwoordig nog gemengd zijn?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Uw meest geliefde rijtuig?!

Bericht door Steve »

De niet-gemoderniseerde M4, definitely.

Al kan de I11 me natuurlijk ook aardig bekoren.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Uw meest geliefde rijtuig?!

Bericht door Dieselfreak »

Rijden er vandaag soms nog I6-en tussen Kortrijk en Gent? Zo'n tien jaar geleden waren die regelmatig op die lijn te zien als P-trein 's morgens vroeg.
overweg13 schreef:Blijkbaar denkt niet iedereen er zo over. In de eersteklasserijtuigen van de Beneluxtrein moet je er als de kippen bij zijn om in de coupétjes te kunnen zitten.
Precies, dat is ook de reden dat ik tegenwoordig vaak in eerste klasse reis als ik met de Benelux ga, de eerste klasse heeft couchettes, de tweede niet. Er is een hemelsbreed verschil tussen in een couchette met plaats genoeg zitten of moeten rechtstaan in een overvolle tweede klasse.
Laatst gewijzigd door Dieselfreak op 14 feb 2010, 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Uw meest geliefde rijtuig?!

Bericht door groentje »

Ik denk dat het meestal I10-en zijn, tegenwoordig. Al hou ik die niet altijd uit elkaar, van ver.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Uw meest geliefde rijtuig?!

Bericht door Dieselfreak »

Ik heb destijds voor de M6 gestemd, maar nu ik geregeld in eerste klasse reis, ga ik voor de M4. Die heeft een prachtige eerste klasse!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Uw meest geliefde rijtuig?!

Bericht door Kalimero »

Dieselfreak schreef:Ik heb destijds voor de M6 gestemd, maar nu ik geregeld in eerste klasse reis, ga ik voor de M4. Die heeft een prachtige eerste klasse!
In 2de klas vind ik de M4 dan weer vreselijk. Het zijn geen echte zitplaatsen, je zit redelijk"los" op de bank waardoor je bij het minste dooreengeschud wordt. Om nog te zwijgen van die driezits, die vermijd ik kost wat kost. Links en rechts tegen elkaar geplakt, dat gevecht met die benen, neen dank u.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Uw meest geliefde rijtuig?!

Bericht door Dieselfreak »

Kalimero schreef:Het zijn geen echte zitplaatsen, je zit redelijk"los" op de bank
Dat is toch zo bij elk materieel dat vóór de jaren '90 in dienst kwam?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gesloten