M2 versus klassiekjes
- Dieselfreak
- Berichten: 2067
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
M2 versus klassiekjes
Ik heb een paar keer in een M2 gezeten, maar dat is al meer dan 10 jaar geleden, en toen was ik nog niet zo met treinen bezig, ik weet dus niet zo goed meer hoe die er vanbinnen uitzagen. Naar ik me herinner vertoonden ze sterke gelijkenissen met de klassiekjes. Heeft iemand soms foto's van het interieur van een M2? En is er ergens een M2 in een treinmuseum te vinden?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: M2 versus klassiekjes
Het interieur van een M2 is inderdaad vergelijkbaar met dat van een niet-gemodernizeerd klassiekje. De M2-rijtuigen heb ik in 2de nog met blauwe en groene banken (2+3) geweten, in 1ste met groene en rode fluwelen banken (2+2).
Per compartiment was er nog een hendel aanwezig om de (stoom)verwarming te regelen (stand 0, 1/2 en 1). Naast die hendel waren er nog kantelbare raampjes aanwezig om bvb. kleine reclame-affiches in de steken, maar daar heb ik nooit iets zien inzitten...
Foto's heb ik er niet van. Misschien eens google of wikipedia raadplegen of één of andere site van een spoorwegliefhebber?
Per compartiment was er nog een hendel aanwezig om de (stoom)verwarming te regelen (stand 0, 1/2 en 1). Naast die hendel waren er nog kantelbare raampjes aanwezig om bvb. kleine reclame-affiches in de steken, maar daar heb ik nooit iets zien inzitten...
Foto's heb ik er niet van. Misschien eens google of wikipedia raadplegen of één of andere site van een spoorwegliefhebber?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: M2 versus klassiekjes
Ik ben ook heel erg geinteresseerd in interieurfoto's van de M2 rijtuigen! Heeft iemand toevallig deze?
- Dieselfreak
- Berichten: 2067
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: M2 versus klassiekjes
Ik heb al veel gezocht, maar de enige foto van het interieur die ik kon vinden staat hier, en erg veel is er niet op te zien.LML schreef:Foto's heb ik er niet van. Misschien eens google of wikipedia raadplegen of één of andere site van een spoorwegliefhebber?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: M2 versus klassiekjes
Historisch patrimonium heeft een aantal M2-rijtuigen. Bij bepaalde evenementen kan je deze dan zien rijden (en meegaan), dus in de toekomst in de gaten houden wanneer ze worden aangekondigd.
Re: M2 versus klassiekjes
Na een beetje googelen beb ik dit filmpje tegengekomen over de M2's: http://www.youtube.com/watch?v=ZAmCmVAN ... re=related. In het filmpje zijn er ook interieurfoto's te zien, voor de nieuwsgierigen;).
Wel niet letten op de Nederlandse zinnen, die zijn klakkeloos gekopieerd van een vertaalmachine...
Wel niet letten op de Nederlandse zinnen, die zijn klakkeloos gekopieerd van een vertaalmachine...
Re: M2 versus klassiekjes
hallo, hier zijn enkele foto's van de binnenkant van M2 maart 2010 bergen
sorry mijn Nederlands is niet goed ik spreek frans
sorry mijn Nederlands is niet goed ik spreek frans
- Dieselfreak
- Berichten: 2067
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: M2 versus klassiekjes
Ze zijn inderdaad bijna hetzelfde als de niet-gemoderniseerde klassiekjes.
Dat filmpje vind ik mooi, alleen die vertalingen trekken inderdaad op niets.
Dat filmpje vind ik mooi, alleen die vertalingen trekken inderdaad op niets.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: M2 versus klassiekjes
sncb7020 schreef:hallo, hier zijn enkele foto's van de binnenkant van M2 maart 2010 bergen
sorry mijn Nederlands is niet goed ik spreek frans
Vous avez fait une très belle hommage aux M2. Malheureusement les traductions sont plutôt incompréhensibles à cause d'un traducteur inutile. Si vous avez des difficultés à faire des traductions vous-mêmes, vous pouvez toujours m'envoyer vos textes pour vos prochaines films. Je veux bien les traduire pour vous. Un beau film mérite des bons textes n'est-ce pas!
Re: M2 versus klassiekjes
Zin in een reisje naar Italië?
Veel NMBS voertuigen zijn daar door privé maatschappijen overgenomen:
http://www.aula.com/peter/default.asp?Q ... 0030&Qo=11
Veel NMBS voertuigen zijn daar door privé maatschappijen overgenomen:
http://www.aula.com/peter/default.asp?Q ... 0030&Qo=11
Re: M2 versus klassiekjes
Er moet wel gezegd worden dat een aantal van dat ex-belgisch materieel ondertussen ook al aan de kant geschoven is in Italia.
- trainfreak
- Berichten: 2627
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: M2 versus klassiekjes
Maar toch niet alles he..sncf-sncb schreef:Er moet wel gezegd worden dat een aantal van dat ex-belgisch materieel ondertussen ook al aan de kant geschoven is in Italia.
Is het eigenlijk de moeite om eens naar daar te gaan?
Niet alleen voor de treinen natuurlijk..
Er rijden daar toch wel een aantal dingen die van voor mijn tijd zijn..
(oa die 71'ers, 80'ers, 60'ers, BUDD's, M2's.. bijna alles dus )
Re: M2 versus klassiekjes
Dank je sncb7020 voor de mooie interieurfoto's.
Ik ga de knuppel nog eens in het hoenderhok gooien. (tot vervelens toe van de helft van het forum waarvoor
het alleen maar "goed" als het rijtuig "airco" heeft....)
Ik vind het nog steeds een van de beste rijtuigen, zeker als je rekening houd met hun leeftijd.
Toen ik er de laatste keer in meereed in 2004 viel het me steeds op dat deze toch wel heel zacht reden.
Ook op hogere snelheden waren ze stukken comfortabler dan een klassiek stel. terwijl de binnenzijde ver hetzelfde was.
Ook het interieur -ook al vinden velen het verouderd- doorstond de tand des tijds beter dan veel moderner materieel.
Klaarblijkelijk lukt het nu niet meer om de stoelen uit te lijnen met de raampjes!
Ook het gebruik van één grote coupé is m.i. eerder een achteruitgang dan een vooruitgang.
Waren er dan minpunten? Je kon de deuren soms moeilijk openkrijgen, omdat je er zelf kracht moest opzetten.
Ben ik tegen nieuw materieel?, zeker niet. Maar een aantal zaken had men in het verleden precies beter op orde dan nu...
De rijprestaties van het nieuwere materieel Bvb I11 is prima, maar waar het verstand van de ontwerpers zat toen
men het interieur ontwierp....
...in een tijd waarin men daar 'zogezegd' geen aandacht aan schonk scheen men dat toch beter te kunnen!
Enfin tot zover mijn 'rant'
Fire away!
Groetjes,
S.
Ik ga de knuppel nog eens in het hoenderhok gooien. (tot vervelens toe van de helft van het forum waarvoor
het alleen maar "goed" als het rijtuig "airco" heeft....)
Ik vind het nog steeds een van de beste rijtuigen, zeker als je rekening houd met hun leeftijd.
Toen ik er de laatste keer in meereed in 2004 viel het me steeds op dat deze toch wel heel zacht reden.
Ook op hogere snelheden waren ze stukken comfortabler dan een klassiek stel. terwijl de binnenzijde ver hetzelfde was.
Ook het interieur -ook al vinden velen het verouderd- doorstond de tand des tijds beter dan veel moderner materieel.
Klaarblijkelijk lukt het nu niet meer om de stoelen uit te lijnen met de raampjes!
Ook het gebruik van één grote coupé is m.i. eerder een achteruitgang dan een vooruitgang.
Waren er dan minpunten? Je kon de deuren soms moeilijk openkrijgen, omdat je er zelf kracht moest opzetten.
Ben ik tegen nieuw materieel?, zeker niet. Maar een aantal zaken had men in het verleden precies beter op orde dan nu...
De rijprestaties van het nieuwere materieel Bvb I11 is prima, maar waar het verstand van de ontwerpers zat toen
men het interieur ontwierp....
...in een tijd waarin men daar 'zogezegd' geen aandacht aan schonk scheen men dat toch beter te kunnen!
Enfin tot zover mijn 'rant'
Fire away!
Groetjes,
S.
Re: M2 versus klassiekjes
Beste
dat van die ramen is vrij eenvoudig te verklaren. Ze kiezen 1 opstelling voor alle ramen ongeacht de rijtuigklassen. Als ik me niet vergis komt dat in de MS96 en i11 het beste overeen voor de eerste klasse en dus krijg je in tweede klasse snel het effect om op een raamstijl uit te komen.
dat van die ramen is vrij eenvoudig te verklaren. Ze kiezen 1 opstelling voor alle ramen ongeacht de rijtuigklassen. Als ik me niet vergis komt dat in de MS96 en i11 het beste overeen voor de eerste klasse en dus krijg je in tweede klasse snel het effect om op een raamstijl uit te komen.
Re: M2 versus klassiekjes
Dag Steven,Steven schreef:Beste
dat van die ramen is vrij eenvoudig te verklaren. Ze kiezen 1 opstelling voor alle ramen ongeacht de rijtuigklassen. Als ik me niet vergis komt dat in de MS96 en i11 het beste overeen voor de eerste klasse en dus krijg je in tweede klasse snel het effect om op een raamstijl uit te komen.
Dank je voor de verklaring.
Groetjes,
S.