Wilka G / Drieweg

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Jef DH

Wilka G / Drieweg

Bericht door Jef DH »

Domme vraag waarschijnlijk, maar wat is het verschil tussen een WILKA G en een drieweg? Ik dacht altijd dat WILKA G een andere naam was voor den drieweg?
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

Wilka G is gewone sleutel voor cilinderslot (wilka-slot) dat bij spoorwegen vaak voorkomt. (oa toegang dienstgebouwen, overwegkeet, enz..

3-weg sleutel is sleutel die rijdend personeel heeft om allerlei bewerkingen aan rollend materieel te doen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

heel juist, de wilka sleutels hebben een letter, zo heeft een treinbestuurder een wilka G sleutel ter beschikking, hiermee krijgen wij onder meer de deur open van een keet (kot) dat zich in de buurt van een overweg bevind om aldaar eventueel gebruik te maken van een telefoon (indien we deze nodig zouden hebben), ook bepaalde dienstlokalen voor rijdend personeel zijn met dit slot afgesloten, voor zover ik weet bestaat Wilka A en Wilka S ook nog, deze dienen bijgevolg dan ook voor een ander type cilinderslot :-)
paljas

Bericht door paljas »

Steven schreef:heel juist, de wilka sleutels hebben een letter, zo heeft een treinbestuurder een wilka G sleutel ter beschikking, hiermee krijgen wij onder meer de deur open van een keet (kot) dat zich in de buurt van een overweg bevind om aldaar eventueel gebruik te maken van een telefoon (indien we deze nodig zouden hebben), ook bepaalde dienstlokalen voor rijdend personeel zijn met dit slot afgesloten, voor zover ik weet bestaat Wilka A en Wilka S ook nog, deze dienen bijgevolg dan ook voor een ander type cilinderslot :-)
bedoel je niet Wilka C ipv S?
Wilka A past op alle Wilka sloten...
Zelf hebben wij A, C en G...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

oei zou kunnen paljas, ik heb enkel de G en was van gedacht dat er een S was, al kan ik me er in vergissen natuurlijk :-)
Tommyken

Bericht door Tommyken »

Steven schreef:oei zou kunnen paljas, ik heb enkel de G en was van gedacht dat er een S was, al kan ik me er in vergissen natuurlijk :-)
S is normaal gezien van de HST lijn L2 als ik mij ook niet vergis :lol:
TimMestdagh

Re: Wilka G / Drieweg

Bericht door TimMestdagh »

En de wilka C is voor de elecktriciteitscabines
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Wilka G / Drieweg

Bericht door poyaud »

Ondertussen is er al de Wilka G* (ster)
Afbeelding
TimMestdagh

Re: Wilka G / Drieweg

Bericht door TimMestdagh »

poyaud schreef:Ondertussen is er al de Wilka G* (ster)
Waarvoor wordt deze dan gebruikt ?
Juupske

Re: Wilka G / Drieweg

Bericht door Juupske »

Ik heb 2 Wilka sleutels in bezit,alle 2 zijn het G sleutels. Enkel de ene heeft een ster naast de G staan.
Was dit niet de 'oude' en de 'nieuwe' Wilka ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wilka G / Drieweg

Bericht door Steven »

dat zijn twee verschillende sloten hoor je kan de ene totaal niet in het slot van de andere krijgen.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Wilka G / Drieweg

Bericht door Eric0641 »

Er zijn op het moment meerder in omloop,

G (kasten langs het spoor en enkele stations gebouwen), G* (poorten langs het spoor en infrabel gebouwen), A (relaiszalen en andere speciale zekeringkasten) Geen overkoepelde!!, C (kasten langs het spoor), M* (cabine deur materieel (in ieder geval de nieuwe break)). S (ik meen voor HSL) en je hebt nog R geen idee waar die voor is. Wellicht zijn er nog meerdere sleutels.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wilka G / Drieweg

Bericht door Steven »

De stuurposten van Belgisch materieel worden geopend door een Wilka G*. Treinbestuurders hebben enkel een Wilka G en Wilka G* in hun bezit. Misschien is een andere sleutel compatibel met de Wilka G* en dan eerder in gebruik door werkplaatsen en andere techniekers.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Wilka G / Drieweg

Bericht door Eric0641 »

Steven schreef: 01 jul 2018, 01:29 De stuurposten van Belgisch materieel worden geopend door een Wilka G*. Treinbestuurders hebben enkel een Wilka G en Wilka G* in hun bezit. Misschien is een andere sleutel compatibel met de Wilka G* en dan eerder in gebruik door werkplaatsen en andere techniekers.
Van de gemoderniseerde Break ben ik zeker dat er een M* op zit. Maar het zou inderdaad goed kunnen dat er ook een G* op past.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Wilka G / Drieweg

Bericht door HLE 2302 »

Eric0641 schreef: 01 jul 2018, 08:21
Steven schreef: 01 jul 2018, 01:29 De stuurposten van Belgisch materieel worden geopend door een Wilka G*. Treinbestuurders hebben enkel een Wilka G en Wilka G* in hun bezit. Misschien is een andere sleutel compatibel met de Wilka G* en dan eerder in gebruik door werkplaatsen en andere techniekers.
Van de gemoderniseerde Break ben ik zeker dat er een M* op zit. Maar het zou inderdaad goed kunnen dat er ook een G* op past.
Enkel personeel van de werkplaatsen hebben een Wilka M*. Treinbestuurders hebben alleen een G/G*. Stuurpostdeuren gaan open met zowel een M* als G*.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie