Duitse hogesnelheidstrein door kanaaltunnel
Een Duitse hogesnelheidstrein ICE3 van Deutsche Bahn is voor het eerst door de Kanaaltunnel gereden voor tests. Infrastructuurbeheerder Eurotunnel is bezig om de concurrentie toe te laten in de tunnel, in het kader van de liberalisering van het passagierstreinverkeer in de Europese Unie.
Operator Eurostar is momenteel de enige die passagierstreinen door de kanaaltunnel laat rijden, maar mogelijk komt daar binnenkort dus verandering in.
De trein van Deutsche Bahn, een door Siemens gebouwde ICE3, behoort tot de derde generatie van de Duitse tegenhanger van de TGV. Onder het toeziend oog van personeel van Eurotunnel en een twintigtal journalisten reed de trein rond 13.30 uur in Calais de Kanaaltunnel in.
De trein hield een snelheid van 30 kilometer per uur aan, wat de norm is voor testritten in de tunnel.
http://www.deredactie.be/permalink/1.883038
Eerste ICE door kanaaltunnel
Re: Eerste ICE door kanaaltunnel
30km/h? en dat is de norm voor testritten, begrijp ik niet. Een echte testrit moet toch aan de maximum snelheid zijn dus 160, zo kan je met alle facetten rekening houden(vind ik).Stef schreef:Duitse hogesnelheidstrein door kanaaltunnel
Een Duitse hogesnelheidstrein ICE3 van Deutsche Bahn is voor het eerst door de Kanaaltunnel gereden voor tests. Infrastructuurbeheerder Eurotunnel is bezig om de concurrentie toe te laten in de tunnel, in het kader van de liberalisering van het passagierstreinverkeer in de Europese Unie.
Operator Eurostar is momenteel de enige die passagierstreinen door de kanaaltunnel laat rijden, maar mogelijk komt daar binnenkort dus verandering in.
De trein van Deutsche Bahn, een door Siemens gebouwde ICE3, behoort tot de derde generatie van de Duitse tegenhanger van de TGV. Onder het toeziend oog van personeel van Eurotunnel en een twintigtal journalisten reed de trein rond 13.30 uur in Calais de Kanaaltunnel in.
De trein hield een snelheid van 30 kilometer per uur aan, wat de norm is voor testritten in de tunnel.
http://www.deredactie.be/permalink/1.883038
Re: Eerste ICE door kanaaltunnel
Dat zal pas mogen als de testritten bij lagere snelheid goed verlopen zijn hebobke schreef:30km/h? en dat is de norm voor testritten, begrijp ik niet. Een echte testrit moet toch aan de maximum snelheid zijn dus 160, zo kan je met alle facetten rekening houden(vind ik).

Je kan toch geen trein waarvan je niet weet of de remmen wel werken onder zeeniveau 160 km/h laten rijden?

Re: Eerste ICE door kanaaltunnel
Testritten dienen niet enkel om de toegelaten snelheid na te zien maar ook om zoveel andere zaken zoals elektronische storingen. Bepaalde zaken controleer je best bij lage snelheid.
Re: Eerste ICE door kanaaltunnel
Zoals het werken van de remmen en de aanboord zijnde beveiligings systemen 

Re: Eerste ICE door kanaaltunnel
Ik denk dat dit een ICE-3MF is geweest i.v.m. de TVM in de Kanaaltunnel? Trein nummer 4685?
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Eerste ICE door kanaaltunnel
4610AlexNL schreef:Ik denk dat dit een ICE-3MF is geweest i.v.m. de TVM in de Kanaaltunnel? Trein nummer 4685?
Re: Eerste ICE door kanaaltunnel
Vandaag stond in De Tijd dat het maar een kilometer was aan Franse kant.