Dienstregeling 2011

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door K V B »

stefanic schreef: En wij zijn allemaal hardwerkende en gepasioneerde spoormannen met goede bedoelingen, hoewel sommigen daar soms aan twijfelen. Maar da's omdat we niet kunnen toveren (anders: met plezier!). 't Is niet omdat wij iets willen dat dit ook kan. Daarvoor zijn we veel te veel afhankelijk van een massa andere diensten bij de NMBS en Infrabel.
Welke "tools" gebruiken jullie overigens voor de planning? Want dat jullie allemaal hardwerkende spoorwegmannen zijn met goede bedoeldingen neem ik zonder meer voor waar aan, echter het resultaat doet bij mij soms een aantal vraagtekens rijzen.
De slechte spreiding op Gent- Brussel bijvoorbeeld.
260689

Bericht door 260689 »

Hobbes schreef:
Nils schreef:
260689 schreef:postief puntje is voor de L59 in het weekend de ICG rijd van Oostende naar Antwerpen 10min later vertrek oostende nu om xxu39, na 12/12/10 om xxu49, zo is er een spreiding in Gent dat je vanaf dan elk half uur een trein naar antwerpen hebt.
Hetzelfde geld in de omgekeerde richting, Antwerpen-Centraal nu xxu46, na 12/12/10 xxu34
Met het gevolg dat de keertijd in Antwerpen terug gebracht zal worden naar 8 minuten. Miserie vragen noem ik dat!
Plus het feit dat men weer twee minuten bij de rittijd bijlapt, en die uurregeling is nu al zo breed.Als ze zo blijven voortdoen zijn we binnenkort rapper met de bus daar. :lol:
Als men dat niet zou doen heeft men 4 minuten extra keertijd in Antwerpen, maar dat zal weer te gemakkelijk zijn neem ik aan.
Op alle treinen die van de kust naar Gent rijden komen er minuten bij? Zou dit niet te maken hebben met de werken tussen Brugge en Gent?
Oostende-Gent-Antwerpen rijd tussen Oostende en Brugge met een minuutje bij. Deze vertrekt om xxu03 inplaats van xxu04 (en we komen van xxu05), aangezien er omgekeerd ook een minuutje bijkomt komt die aan te Oostende om xxu57 (ik denk dat dit uurtje Oostende voor TB en TBG er wel nog in zit bij de nieuwe diensten op depot Antwerpen-Centraal).

http://www.b-rail.be/nat/N/common/minis ... /index.php
en naar onder scrollen zo zie je de wijzigingen.
Steve

Bericht door Steve »

Galactic schreef:
MIVB-reiziger schreef:Ik zou zeggen: prijs je gelukkig dat er überhaupt dat speciale treintje Oostende - Tongeren is voor dag en dauw, want het is veeleer uitzondering dan regel.
Ja, dat is juist, maar waarom veranderen? Waarom moeten die 6 minuten daar nu bij? Op wat is die beslissing gebaseerd? En waarom rijdt die als L-trein tussen Brugge en Gent?

Maar blijkbaar gaat dat voor sommige steden wel : Oudenaarde heeft er eentje die al om 4.59 in Brussel aankomt.
Die extra minuten gelden voor wel meer treinen van de kust naar Brussel. Vermoedelijk zal er een goede reden voor zijn (zoals de eerder aangehaalde werkzaamheden).

Dat een deel van het traject als L-trein gebeurt, is helemaal niet uitzonderlijk - kijk maar naar m'n eerdere voorbeelden van de eerste treinen vanuit de provinciehoofdsteden. Ik vermoed dat dat zo gedaan is om te vermijden dat de kleinere stations op de lijn nog veel langer moeten wachten op een eerste trein. Omgekeerd gebeurt het evengoed dat de laatste IC ook veel meer stations bedient dan overdag.

En wat Oudenaarde betreft: tja, waarom is het gras groener bij de buren... er moet altijd één trein de vroegste naar Brussel zijn. Vergeleken met West-Vlaanderen is Oudenaarde trouwens wel bijna de enige buur in de straat met groener gras.
stefanic

Bericht door stefanic »

K V B schreef:Welke "tools" gebruiken jullie overigens voor de planning? Want dat jullie allemaal hardwerkende spoorwegmannen zijn met goede bedoeldingen neem ik zonder meer voor waar aan, echter het resultaat doet bij mij soms een aantal vraagtekens rijzen.
De slechte spreiding op Gent- Brussel bijvoorbeeld.
Wij gebruiken Viriato (sinds recent eigenlijk). Daarvoor was het pen en papier, wat trouwens nog altijd het eenvoudigste is om wat te puzzelen.
Maar zelfs al zouden wij al lang supertools gebruiken etc... We kunnen enkel maar gebruik maken van de fysieke mogelijkheden van de spoorinfra en het materieel. En slechte spreidingen zijn er niet omdat wij dat als planningsdienst zo graag aanbieden aan de klanten, maar simpelweg omdat je naar het hele land moet zien als mega-puzzel. Je moet op bepaalde lijnen ook nog eens een hoop goederenverkeer incalculeren en internationale rijpaden hebben sowiezo voorrang.
In 2013 beginnen we weer eens van '0', hoewel je bv. geen illusies moet hebben dat er op Antwerpen-Brussel veel zal veranderen: 2 int's, 2 IC, 2 IR en 2 L, waarbij beide treinen per type een halfuurspreiding hebben.

Het basisidee is steeds hetzelfde: een aantal belangrijke IC's met een optimale spreiding over het hele net trachten te realiseren, en daartussen dan IR en L wederom zo goed mogelijk inplannen. Hierbij wordt eigenlijk as per as gekeken en bv. in Brussel worden dan zo optimaal mogelijk assen technisch aaneengekoppeld, rekening houdend met materieeltypes, belangrijke reizigersstromen, infrastructurele mogelijkheden etc.

Ik ben zinnens om ooit eens, in het kader van de maandelijke 'voordrachten' van onze modeltreinenclub, een exposee te geven over mijn werk en de indrukwekkende puzzel... Want weinigen beseffen wat er eigenlijk allemaal bij komt kijken.
spoorwegrealist
overweg13

Bericht door overweg13 »

stefanic schreef:
Ik ben zinnens om ooit eens, in het kader van de maandelijke 'voordrachten' van onze modeltreinenclub, een exposee te geven over mijn werk en de indrukwekkende puzzel... Want weinigen beseffen wat er eigenlijk allemaal bij komt kijken.
Je kunt alvast al één deelnemer inschrijven! Het is van de jaren 1970 geleden dat ik daar nog eens iemand heb over horen praten. Om je een idee te geven: hij (kan het een M. Van Oudenhove geweest zijn?) kon toen uitpakken met de nieuwe dienstregeling van de pas afgewerkte lijn 59! Het was een organisatie van VeBOV toen, op mijn suggestie. Voor mij blijft het één van de meest fascinerende elementen van het spoorwegwereldje. Het enige gevaar is dat daar een hoop volk op af komt die vooral hun eigen dienstregeling willen zien verbeteren, en niet willen/kunnen luisteren naar de argumenten waarom dat niet kan, zonder elders zware ravage aan te richten.
Met vriendelijke groet

overweg13
kika

Bericht door kika »

Graag lang op voorhand aankondigen, ik zou het fijn vinden als ik ook kan afzakken.
Steven

Bericht door Steven »

Ondanks ik er al hier en daar iets van weet ben ook ik bereid mijn oor aan te bieden en te luisteren naar deze boeiende uitleg.
Steve

Bericht door Steve »

stefanic schreef: Ik ben zinnens om ooit eens, in het kader van de maandelijke 'voordrachten' van onze modeltreinenclub, een exposee te geven over mijn werk en de indrukwekkende puzzel... Want weinigen beseffen wat er eigenlijk allemaal bij komt kijken.
Zoals de anderen ben ik ook sterk geïnteresseerd!
stefanic schreef: In 2013 beginnen we weer eens van '0', hoewel je bv. geen illusies moet hebben dat er op Antwerpen-Brussel veel zal veranderen: 2 int's, 2 IC, 2 IR en 2 L, waarbij beide treinen per type een halfuurspreiding hebben.
Beginnen van 0: is dat met behoud van de huidige relaties (los van een paar eventuele lokale wijzigingen), of wordt echt álles vanaf nul gedaan? Kan het dus ook zijn dat de huidige relaties totaal omgegooid worden?
Steven

Bericht door Steven »

dan is het zo een beetje zoals in 1998 :-)
Trammist

Bericht door Trammist »

stefanic schreef:In 2013 beginnen we weer eens van '0', hoewel je bv. geen illusies moet hebben dat er op Antwerpen-Brussel veel zal veranderen: 2 int's, 2 IC, 2 IR en 2 L, waarbij beide treinen per type een halfuurspreiding hebben.
Tegen die tijd geen directe trein Noorderkempen - Brussel ?
calabria

Bericht door calabria »

Zeer interessant als er een voordracht komt inderdaad!

Voor de rest vind ik het zeer spijtig dat Leuven in het weekend zijn 2 belangrijke aansluitingen verliest (aansluiting IC-A met L trein naar Ottignies en aansluiting IC-E van de kust naar Aarschot-Antwerpen weg). Deze overstappen gaan van 5 minuten naar 3 en 2 minuten, slecht voor het hart als ik het er dan toch eens op waag. Voordeel is wel dat ik in het weekend ook via Ottignies naar Heverlee zal kunnen reizen :lol: (Walibi here i come)
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Wat die voordracht betreft: ook hier veel interesse, maar dat kon je waarschijnlijk wel al vermoeden :wink:
Tegen die tijd geen directe trein Noorderkempen - Brussel ?
Als de HLE 18 tegen dan tenminste al zonder kinderziektes op die as kan dienstdoen...

Groeten,
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

stefanic schreef:Ik ben zinnens om ooit eens, in het kader van de maandelijke 'voordrachten' van onze modeltreinenclub, een exposee te geven over mijn werk en de indrukwekkende puzzel... Want weinigen beseffen wat er eigenlijk allemaal bij komt kijken.
Ehm ... nu u het zelf suggereert ... treinen die model rijden! :wink:

Interessant is het zeker, en als ik het hier op tijd verneem, hoop ook ik te kunnen komen!
kika

Bericht door kika »

Trammist schreef:Tegen die tijd geen directe trein Noorderkempen - Brussel ?
Past dat er nog tussen? Of wilde je die i.p.v. een andere?

Is er een bepaalde reden dat 2013 is uitverkoren? Welke infrastructuurprojecten horen dan afgelopen te zijn? Diabolo wel, Josaphattunnel nog niet, uitbreidingen naar Ukkel, Watermael, Denderleeuw ook nog niet, hoe zit het met Mons (2015), Charleroi, Gent Sint-Pieters, de lijn Brugge-Gent? Zijn die dan al significant gevorderd dat je het kan meenemen in de dienstregelingen? En dan heb ik het enkel maar over projecten die een hoge zichtbaarheid of impact (kunnen) hebben.
stefanic

Bericht door stefanic »

kika schreef:
Trammist schreef:Tegen die tijd geen directe trein Noorderkempen - Brussel ?
Past dat er nog tussen? Of wilde je die i.p.v. een andere?

Is er een bepaalde reden dat 2013 is uitverkoren? Welke infrastructuurprojecten horen dan afgelopen te zijn? Diabolo wel, Josaphattunnel nog niet, uitbreidingen naar Ukkel, Watermael, Denderleeuw ook nog niet, hoe zit het met Mons (2015), Charleroi, Gent Sint-Pieters, de lijn Brugge-Gent? Zijn die dan al significant gevorderd dat je het kan meenemen in de dienstregelingen? En dan heb ik het enkel maar over projecten die een hoge zichtbaarheid of impact (kunnen) hebben.
In 2013 is er inderdaad de Diabolo als voornaamste.
VERLENGEN van de Noorderkempen naar Brussel kan je vergeten, als dit letterlijk genomen wordt. Er kan niets echt meer BIJ naar Brussel. Het zal eerder een koppeling moeten worden, dus IRs met iets dat eindigt in Antwerpen. Er zijn diverse ideeen voor L4 maar voor concrete info daarover is het nog veel te vroeg. Materieelproblematiek is hierbij de belangrijkste factor: beschikbaarheid, veiligheidssystemen, zitplaatscapaciteit,...
spoorwegrealist
Plaats reactie