Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail

Bericht door Shrek »

http://www.quenovel.be/images/sncbtelec ... i%e8re.pdf
Het plannetje van het stuk lijn tot aan de grens. Op de doortocht van Arlon na wordt de snelheid op het hele stuk verhoogt :)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail

Bericht door Shrek »

Afbeelding In het station van Jemelle is de nieuwe bovenleiding (klaar voor 25kV) al klaar blijkbaar :)
(foto van rail.lu)
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: Eurocaprail

Bericht door kristofvt »

Is het wel aan de NMBS om nieuw IC matriaal te kopen en zoja welke treinen.
Voor de NMBS deze lijn op uitzondering naar straatsbourg slechts weinig nood HST-matriaal
*De IC Brussel - basel - Zurich via luxemburg zou beter vervangen worden door een HST stel type tgv-POS om dan via parijs over de nieuwe HSL Rhine-Rhone te rijden wat enkele uren sneller is dan de IC.die via Straatsburg ook al is deze lijn volmaakt in 2016.
Ook een verlinging straatsbourg stuttgard zal langer duren dan via Koln met nieuw ICE matrieel.

Kantelbaktreinen type ETR 610 zouden voor de NMBS optimaal zijn. of enventueel gemoderniseerde tgv-Sud-est (Mischien kunnen ze die lyria stellen moderniseren die na 2012 vervangen worden)
250 of 270 ipv 320 is genoeg die 2 minuten extra is niet de moetje om veel meer aan matriaal te betalen?
Alleen zouden deze met 250 op de HST-Est lijn mogen rijden van RFF? kwestie van andere treinen niet in de weg te rijden.

Dan blijft nog de vraag wat de andere railoperatoren (Zwitsers en Fransen en Luxemburgers ) van plan zijn met deze lijn. Willen zij nieuw matrieel?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurocaprail

Bericht door Steven »

brussel moet via luxemburg naar straatsburg een verbinding blijven hebben het zijn nu eenmaal de drie grote eu steden die men zo wil blijven verbinden vandaar ook de naam van het project eurocaprail.
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: Eurocaprail

Bericht door kristofvt »

Steven schreef:brussel moet via luxemburg naar straatsburg een verbinding blijven hebben het zijn nu eenmaal de drie grote eu steden die men zo wil blijven verbinden vandaar ook de naam van het project eurocaprail.
Dat weet ik wel maar gaat dat een IC verbinding blijven met vele stops?
Indien men Brussel Strasbourg wil doen in 3u30 of minder wil doen is nieuw matriaal noodzakelijk( en een rechtstreekse verbinding brussel luxemburg. (daar waar het meeste IC matriaal nu nog meerdere tussenstrops heeft)
P.s de enige directe en snelste verbinding is met IC matriaal dat naar Zurich en zelfs verder rijdt.

eurocaprail zou in 2016 af zijn dus matrieel zou stilaan aanbesteed mogen worden? een aanbesteding + homolegatie en levering duurt enkele jaren dus men zou dit stilaan moeten plannen
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurocaprail

Bericht door K V B »

kristofvt schreef: Dan blijft nog de vraag wat de andere railoperatoren (Zwitsers en Fransen en Luxemburgers ) van plan zijn met deze lijn. Willen zij nieuw matrieel?
De Zwitsers hebben in feite materieel dat hiervoor in aanmerking komt: De ETR610. Moeten alleen nog een paar beveiligings systemen bij. Als over een paar jaar Trenitalia eindelijk haar project om van Italië een eiland te maken tot een einde gebracht heeft kunnen die treinen prima op Brussel - Basel rijden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurocaprail

Bericht door dentheo »

Steven schreef:brussel moet via luxemburg naar straatsburg een verbinding blijven hebben het zijn nu eenmaal de drie grote eu steden die men zo wil blijven verbinden vandaar ook de naam van het project eurocaprail.
Klopt maar de verbinding is meer "politiek symbolisch" dan dat er massa's mensen op zitten....
Die rijden toch ééns(?) per maand met de extra TGV via Frankrijk ???
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurocaprail

Bericht door groentje »

Er zit behoorlijk wat volk op de 3 internationale treinen naar Zwitserland, hoor. Alleen is het aandeel dat all the way moet minder belangrijk. Daarom ook dat die internationale treinen zijn geïntegreerd in het lokale verkeer: IC in België, TER in Frankrijk, IR in Zwitserland.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail

Bericht door Shrek »

Ik denk dat er toch ook heel wat volk zal afkomen op een trein die enkel in Brussel-Namen-Luxemburg-Metz-Straatsburg-Mulhouse-Basel als stops heeft :)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurocaprail

Bericht door groentje »

Misschien, maar de tijdswinst is nu niet meteen zo spectaculair, me dunkt, om er de reizigers voor de tussenliggende stations voor te willen affronteren. Bovendien kunnen de treinen nu meedraaien in de gewone binnenlandse omlopen, waardoor ze ander materieel uitsparen. Ik zou vooral inzetten op het het versnellen van het traject, en als het aantal reizigers echt begint te stijgen, pas dan beide verkeersstromen terug ontdubbelen. Het is net door hun binnenlandse taak dat ze totnutoe hebben overleefd, geef die verbinding een beetje tijd om terug te groeien.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Eurocaprail

Bericht door Portbou »

Hallo,
groentje schreef:Misschien, maar de tijdswinst is nu niet meteen zo spectaculair, me dunkt, om er de reizigers voor de tussenliggende stations voor te willen affronteren. Bovendien kunnen de treinen nu meedraaien in de gewone binnenlandse omlopen, waardoor ze ander materieel uitsparen. Ik zou vooral inzetten op het het versnellen van het traject, en als het aantal reizigers echt begint te stijgen, pas dan beide verkeersstromen terug ontdubbelen. Het is net door hun binnenlandse taak dat ze totnutoe hebben overleefd, geef die verbinding een beetje tijd om terug te groeien.
Ben ik het helemaal mee eens...

Het is erg dat de voormalige TEEs gedegradeerd zijn tot quasi-boemeltreinen... maar als ze op die manier kunnen blijven bestaan blijf er dan aub af.

Groeten,
Bart W.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocaprail

Bericht door Shrek »

http://www.amisdurailhalanzy.be/_files/177.pdf
Er komt nu ook al politieke druk voor het project van de pendolino's , tijd voor de nmbs om toe te happen... :)


Nog wat impressies van het nieuwe station Cessange International: http://www.batiactu.com/edito/le-luxemb ... -23700.php
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel

Bericht door K V B »

De lange stilstand van "IC" 91 in Basel is ook niet bepaald bevorderlijk. Je bent Sneller in Zürich als je overstapt.

Nu mogelijkst dat er op deze lijn toch wat ten goede zal veranderen in de toekomst.

- In 2014 gaat de tweede fase van de LGV-Est open, en het is de bedoeling dat hierover ook treinen van Luxemburg naar Strasbourg gaan rijden.
- SBB overweegt volgens bepaalde geruchten om de optie op een vervolgreeks ETR610 stellen. Die zouden ideaal zijn voor Brussel - Luxemburg - Basel (en verder).

Wie weet.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel

Bericht door loic1811 »

zijn dat kantelbak stellen of niet ? zou wel goed zijn voor de lijnen 161/162
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: EuroCity treinen Brussel-Luxemburg-Basel

Bericht door AlexNL »

ETR 600 en ETR 610 zijn voorzien van een kantelbakinstallatie, ja.
Plaats reactie