di 02.11.2010

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Molenbruch Y.

di 02.11.2010

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Begin november, bij het aanbreken van de lange winteravonden, slaan we naar goede gewoonte een stevige voorraad literatuur in op de Antwerpse Boekenbeurs. Mijn boekverslagen laten vanzelfsprekend nog wat op zich wachten, maar een samenvatting van de verplaatsing, die door een onvoorziene technische storing toch wel wat voeten in de aarde had, zit er natuurlijk wel al in. Voor één keer vertrekken we trouwens vanuit Genk, dat voor mijn gezelschap van vandaag net iets beter bereikbaar is. Zelf heb ik het eigenlijk niet zo op dat station begrepen. Het onvriendelijke personeel, de kille sfeer, het stugge parkeerbeleid en het beperkte aanbod zijn daar zeker niet vreemd aan.

De voorziene treinreis:

7331 Genk 09:50 – Hasselt 10:05
2931 Hasselt 10:22 – Antwerpen-Berchem 11:24
2661 Antwerpen-Berchem 11:38 – Antwerpen-Zuid 11:43

1815 Antwerpen-Zuid 16:31 – Antwerpen-Berchem 16:35
8215 Antwerpen-Berchem 16:48 – Aarschot 17:22
8363 Aarschot 17:28 – Hasselt 18:02
8300 Hasselt 18:10 – Genk 18:25

Met een bezetting van hooguit vijftien reizigers behoort P 7331 (Genk 09:50 – Hasselt 10:05) ongetwijfeld tot de zwakst bezette ritten in onze regio, maar met het oog op de aansluitingen in Hasselt kunnen wij er vandaag wel handig van gebruikmaken. De livrei van AM B 318 vertoont een afwijkend patroon, zonder driehoeken over de deuren, dat het verwijderen van graffiti naar verluidt zou vergemakkelijken. Feit is dat dit exemplaar er in ieder geval kraaknet uitziet en ons, minstens zo belangrijk, stipt afzet in Hasselt.

Ook voor IR c 2931 (Hasselt 10:22 – Antwerpen-Berchem 11:24) is maar één break (394) voorzien, hoewel een dergelijke samenstelling op vakantiedagen keer na keer te krap blijkt. De materieelomloop laat nochtans probleemloos toe om deze rit te versterken, maar dat is natuurlijk buiten de halsstarrigheid van B-Technics gerekend. Voorbij Heist-op-den-Berg bereikt ons en een massa rechtstaande medereizigers bovendien het bericht van een seinstoring – mijn vierde al in amper een half jaar tijd – in de ruime omgeving van Lier. Daar wordt vandaag trouwens ook gewerkt, zodat ik alleen maar kan vermoeden dat de bekabeling daarbij per ongeluk geraakt is. Alle overwegen staan alleszins in alarm en de seinen functioneren niet meer, hetgeen uiteraard toepassing van de nodige overschrijdingsprocedures vergt. Al die stilstanden verklaren uiteindelijk de vertraging van 19 minuten bij aankomst in Berchem.

Daar is onze voorziene aansluiting al lang uit het zicht verdwenen, maar IC P 3010 (Antwerpen-Berchem 11:56 – Antwerpen-Zuid 12:00) biedt een valabel alternatief. Gelukkig beschouwt de NMBS deze tweede november niet als een brugdag, want anders zouden we met een groter tijdverlies geconfronteerd zijn geworden. Nu blijft het bij 19 minuten, daarin begrepen de twee minuten vertraging die onze AM 96-stellen op dit korte traject bijeenrijden.

Vanaf dit jaar moeten we te voet van het station naar de Expo, want De Lijn Antwerpen legt de traditionele pendelbus van/naar de stations Zuid en Berchem niet langer in. Voor de sardienen is er overigens nog een andere optie, zijnde de tram vanuit Antwerpen-Centraal, maar wij gaan toch voor de geneugten van een kwartiertje wandelen langs de Desguinlei. Een mistige walm van uitlaatgassen moet je er hier maar bijnemen; ze camoufleren tenminste de oppermacht van koning auto in het straatbeeld. Na een aarzelende start lijkt de Boekenbeurs vandaag stilaan op kruissnelheid te komen, al is er van overrompeling zeker geen sprake. Ruim vier uurtjes volstaan voor een grondige snuisterbeurt in het onbegrensde aanbod, een weloverwogen aankoopbeslissing en uiteraard een stevige lunch. Rond kwart over vier wandelen we dan met een bang hartje terug richting station, benieuwd naar wat de spoorwegen nu weer in petto hebben.

IC G 1815 (Antwerpen-Zuid 16:31 – Antwerpen-Berchem 16:35) lijkt alvast niet de toon te zetten voor een perfecte terugreis. Drie AM 96’s, waaronder onze 537, pikken ons een vijftal minuten te laat op. Weet je, er zijn zo van die zenuwslopende dagen waarop tal van treinen met hun lichte vertraging de betrouwbaarheid van de aansluitingen in het gedrang brengen, zeker als Infrabel eventuele wachttijden dan ook nog met willekeur toepast, maar gelukkig is onze overstap daartegen opgewassen.

In Antwerpen-Berchem wordt de seinstoring van vanochtend trouwens nog steeds vermeld op de monitors, maar het eigenlijke probleem lijkt intussen toch van de baan. De hinder blijft dus beperkt tot een paar gevolgsvertragingen, waaraan onze P 8215 (Antwerpen-Berchem 16:48 – Aarschot 17:22) volledig ontsnapt. De samenstelling typeert het merendeel van de piekuurtreintjes op deze lijn: HLE 2349 heeft 4 M4-rijtuigen aan de haak, die overigens onderhouden worden in Brussel-Zuid. Als we Aarschot amper twee minuutjes te laat bereiken, wenst de TBG ons bij het uitstappen nog een goede avond toe; eerder heeft ze onze Go Pass al met een verkeerd treinnummer bestempeld, maar dat zal ik later pas merken.

Vrijwel onmiddellijk wordt IC E 1515 (Aarschot 17:24 – Hasselt 17:48) met een lichte vertraging aangekondigd. Een vroegere trein dan gepland dus, waardoor onze volgende overstap in Hasselt meteen wat zekerder wordt. Aan de lagere bezetting merk je duidelijk dat veel pendelaars vandaag een dagje vrijaf hebben. Zij die er wel bijzijn, zien dat HLE 2753 de vertraging uitzonderlijk eens beperkt houdt tot zo’n zes minuten.

P 8300 (Hasselt 18:10 – Genk 18:25) bestaat uit een lange sleep van 11 M4-rijtuigen. Het vertrek wordt – geheel terecht – een viertal minuten uitgesteld, deze keer niet alleen om de aansluiting uit Brussel veilig te stellen, want ook de trein uit Mol komt als gevolg van bovenvermelde seinstoring met een ruime vertraging binnengereden. Die vertraging behouden we natuurlijk wel tot in Genk, waarna we na aankomst nog even kunnen toekijken hoe HLE 2130 zich aan het rangeren zet.

Samengevat leek het treinverkeer vandaag enigszins de draad kwijt, al bleef de hinder voor ons toch nog binnen de perken. Wie van échte malaise houdt, zal duimen en vingers kunnen aflikken bij mijn volgende bijdrage, die morgen volgt. Tot dan!

Nog éen foto van onderweg:

Deze M6-stam heeft eerder op de ochtend IR i 3605 (helemaal vanuit De Panne!) verzekerd, waarna er voor het onderhoud een lege rit van Landen naar Hasselt volgt. Afbeelding Groeten,
Trammist

Re: di 02.11.2010

Bericht door Trammist »

Blijkbaar heb ik jou 's avonds gekruist ter hoogte van Aarschot!
KB

Bericht door KB »

Molenbruch Y. schreef:Voor één keer vertrekken we trouwens vanuit Genk, dat voor mijn gezelschap van vandaag net iets beter bereikbaar is. Zelf heb ik het eigenlijk niet zo op dat station begrepen. Het onvriendelijke personeel, de kille sfeer, het stugge parkeerbeleid en het beperkte aanbod zijn daar zeker niet vreemd aan.
Er is inderdaad het een en ander te verbeteren in dat station, ik kan de dingen die jij vermeldt beamen. Maar als het enigszins uitkomt, maak ik toch liefst gebruik van dat station om verschillende redenen: (1) het is het dichtstbijzijnde binnenlandse station voor mij (al is het dan nog een dertigtal km. van hier), (2) als ik mij met de bus verplaats, is het vaak het meest voor de hand liggende station, (3) in de spits heeft opstappen in het beginstation voordelen en (4) hoe meer reizigers er opstappen hoe beter (al zal die ene extra reiziger uiteraard geen verschil maken)
het bericht van een seinstoring – mijn vierde al in amper een half jaar tijd – in de ruime omgeving van Lier.
Zwijg me stil over die storing. Ik probeerde te sporen van Neerpelt naar Antwerpen. Normaal is dat een rechtstreekse rit van 1u13'. Nu duurde het net geen 3 (drie) uur (onder andere door een stop van naar schatting 20 tot 30 minuten voor een rood sein tussen Kessel en Lier) met twee overstappen.
In Antwerpen-Berchem wordt de seinstoring van vanochtend trouwens nog steeds vermeld op de monitors, maar het eigenlijke probleem lijkt intussen toch van de baan. De hinder blijft dus beperkt tot een paar gevolgsvertragingen
Op lijn 15 reden de treinen rond 19 uur nog met een vertraging van meer dan 30 minuten.
L'union fait la force.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Molenbruch Y. schreef:Dag,

Daar is onze voorziene aansluiting al lang uit het zicht verdwenen, maar IC P 3010 (Antwerpen-Berchem 11:56 – Antwerpen-Zuid 12:00) biedt een valabel alternatief. Gelukkig beschouwt de NMBS deze tweede november niet als een brugdag, want anders zouden we met een groter tijdverlies geconfronteerd zijn geworden. Nu blijft het bij 19 minuten, daarin begrepen de twee minuten vertraging die onze AM 96-stellen op dit korte traject bijeenrijden.
De 3010 zou wel degelijk rijden, hoor Y., ook op een brugdag. De meeste treinen die tijdens de zomervakantie plots met een zwart driehoekje rijden zullen wel degelijk rijden op de eerstvolgende brugdag, nl. 12 november. Alleen de treinen die ook in december al met een zwart driehoekje getooid waren, rijden niet op de brugdagen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Bedankt voor de aanvulling, Vic. Ik had het inderdaad verkeerd voor; de voetnoot in het spoorboekje is daarin duidelijk.

Groeten,
melle

Bericht door melle »

Mooi verslag!
Plaats reactie