Brand Utrecht CS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Jani

Re: Brand Utrecht CS

Bericht door Jani »

Dus in Nederland zet de treindienstleider de seinen open?
Daniël
Berichten: 145
Lid geworden op: 14 sep 2006, 18:03
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Brand Utrecht CS

Bericht door Daniël »

Wanneer het gaat om bediende seinen wel ja en die staan bij alle grotere stations, keervoorzieningen en aansluitingen. Langs de vrije baan bevinden zich P-seinen die automatisch werken.
Bij een P-sein kan echter niet de rijrichting omgedraaid worden, daarvoor is een bediend sein nodig en een treindienstleider die de rijweg kan instellen. Vandaar dat de treinen tot de grenzen van omliggende bedieningsgebieden rijden: daar kunnen de bediende seinen nog wel bediend worden.

Inmiddels heeft men het treinverkeer tussen Barneveld Centrum en Ede-Wageningen en tussen Beesd en Geldermalsen, beide uitlopers van lijnen die net in het gebied van post Utrecht komen, weer kunnen hervatten.
Fles

Re: Brand Utrecht CS

Bericht door Fles »

dekooiker schreef:In ieder geval taaltechnisch met minder fouten en onvolkomenheden ;-)
Nou ik dacht dat deze tekst op zich wel meeviel hoor :D Los van dat het ongeveer het laatste is wat boeiend is in zo'n situatie. EN verder wat Daniël zegt :)
Daniël
Berichten: 145
Lid geworden op: 14 sep 2006, 18:03
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Brand Utrecht CS

Bericht door Daniël »

Sinds 15.00 uur wordt de treindienst van en naar Utrecht Centraal weer geleidelijk opgestart... valt nog mee dat 't binnen 24 uur gelukt is.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Brand Utrecht CS

Bericht door AlexNL »

Daniël schreef:Sinds 15.00 uur wordt de treindienst van en naar Utrecht Centraal weer geleidelijk opgestart... valt nog mee dat 't binnen 24 uur gelukt is.
Ongeveer 70% van de treinen rijdt, de verwachting is dat morgen de normale dienstregeling weer gereden kan worden. Niet slecht!
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Brand Utrecht CS

Bericht door groentje »

Da's inderdaad schitterend nieuws. Wellicht zal de relaiszaal dus minder zijn aangetast dan ik in eerste instantie vreesde. Dan moet immers de hele bediening op servers worden overgebracht (een relaiszaal bouwen kost immers veel te veel geld en tijd), en dat duurt ook nog geruime tijd vooraleer alles af zou zijn.
Een Nederlandse treindienstleider komt grofweg overeen met een onderchef op een blokpost, Jani, maar dan een zonder seingevers onder zich (bestaat niet meer, de reisweginstelling is verder geautomatiseerd dan bij ons), en tegenwoordig zonder een centrale verkeersleiding boven hen, dacht ik.
Taalkundig heb ik weinig fouten ontdekt in de NS-tekst, dekooiker. Ik vind het net een veel aangenamer tekst dan het ambtenarees waar Infrabel en NMBS sterk in zijn...
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Brand Utrecht CS

Bericht door Accelerat »

Ondertussen heeft de NS ook de hele mailinglist ook een mailtje gestuurd dat alles weer volgens de dienstregeling zal gaan:
Beste meneer *****,

Veel van onze reizigers hebben hinder ondervonden van de grote verstoring, die vrijdag aan het einde van de middag is veroorzaakt door brand in de verkeersleidingspost op Utrecht CS. Gisteren in de loop van de dag is het treinverkeer van en naar Utrecht stap voor stap op gang gekomen. Vandaag rijden de treinen weer volgens de normale dienstregeling op zondag.

We vinden het ontzettend vervelend voor onze reizigers die hierdoor later of niet op hun bestemming konden komen. We hebben er alles aan gedaan om u op andere manieren toch naar uw bestemming te brengen. Mocht dit niet gelukt zijn dan bieden we hiervoor onze oprechte excuses aan.

We danken u voor uw begrip en geduld.

Met vriendelijke groet,

Erik Beenen
Directeur Consumentenmarkt
Fles

Re: Brand Utrecht CS

Bericht door Fles »

Ik tel weer niet mee voor die mailinglijst kennelijk.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Brand Utrecht CS

Bericht door Bordensteker »

Moet ProRail blijven bestaan in zijn huidige vorm?
Vorige week leidde een storing bij Utrecht tot chaos op het spoor. ProRail was verantwoordelijk.

Door onze redacteuren
LOLKE VAN DER HEIDE
OSCAR VERMEER
Den Haag, 24 nov.


ProRail bood gisteren in een advertentiecampagne in alle landelijke dagbladen „oprechte excuses” aan voor de chaos op het spoor van afgelopen weekeinde. Te laat, vinden politieke partijen en consumentenorganisaties: de beheerder van de infrastructuur moet worden gereorganiseerd.

Vrijdag leidde brand in de stroomvoorziening voor de wissel-en seinbediening op Utrecht CS tot een grote storing. Het treinverkeer rondom Utrecht lag meer dan 24 uur lam. Het was de zoveelste grote storing op het spoor van de afgelopen jaren. Kamerlid Arie Slob van de ChristenUnie wil daarom ProRail in zijn geheel opheffen en de taken onderbrengen bij Rijkswaterstaat, dat dichter bij het Rijk staat. „Zo kan de minister goed en snel aansturen. Het wordt allemaal transparanter, flexibeler, en ik hoop ook goedkoper.” Een tweede voordeel is volgens Slob dat Rijkswaterstaat dan wegen, water en spoor in een hand heeft.

De onvrede over ProRail groeit in de politiek. De kritiek: het duurt lang voordat dingen worden gerealiseerd, het is onduidelijk wat er met de onderhoudsbudgetten gebeurt en er blijft veel geld op de plank liggen. Slob: „Er is altijd wat aan de hand en er wordt altijd gewerkt aan een oplossing. Het is af en toe net een repeterende wekker.”

De VVD eist ook stappen. Charlie Aptroot: „De maat is vol. Directie en raad van commissarissen moeten opstappen. Ze gaan er allemaal uit. We zijn het vertrouwen in ProRail helemaal kwijt. Serieus bekijken of het naar Rijkswaterstaat kan. Maar een groot Rijkswaterstaat is ook eng.”

Andere partijen zijn voorzichtiger, maar vinden wel dat de minister strenger moet toezien en meer invloed moet uitoefenen. „Dit is een ernstige situatie. Bij elke calamiteit gaat daar het licht uit", zegt Ineke van Gent van GroenLinks.

Consumentenorganisatie Maatschappij voor Beter OV vindt ook dat er iets moet veranderen. „ProRail is niks in deze vorm en het zal ook nooit wat worden, het heeft geen bestaansrecht meer”, zegt bestuurder Rikus Spithorst. Maar het onderbrengen van de infrabeheerder bij Rijkswaterstaat ziet hij niet als een verbetering. „Alsof Rijkswaterstaat zo’n goede organisatie is.” De Maatschappij stelt voor ProRail om te vormen tot een coöperatie van alle gebruikers van het spoor. Spithorst: „De gebruikers, de spoorwegmaatschappijen, hebben nu amper iets te vertellen over het beleid binnen ProRail. Terwijl zij wel afhankelijk zijn van de betrouwbaarheid van het spoorwegnet. Gebruikers moeten zeggenschap krijgen over het spoor. Net zoals bakkers gezamenlijk meelfabrieken aansturen.”

Arriën Kruyt, de voorzitter van reizigersorganisatie Rover stelt dat ProRail „fundamentele beleidsfouten maakt.” Volgens Kruyt is de controle op seinen en wissels te centraal geregeld, waardoor een storing zoals bij Utrecht meteen een grote uitwerking heeft. „Het cynische is dat een paar weken geleden een peperduur crisiscentrum in Utrecht is geopend. Wat heeft dat nu geholpen?” Rover doelt hiermee op het OCCR, het Operationele Controle Centrum Rail, waarin ProRail en NS samenwerken. Dit OCCR, dat 16 miljoen euro heeft gekost, is bedoeld om in geval van calamiteiten de coördinatie op zich te nemen.

ProRail wil niet ingaan op de kritiek uit Den Haag. „We wachten het debat af”, zegt een woordvoerder, „maar we hebben wel begrip voor de kritiek.” ProRail vindt dat het vorige week geen grote fouten heeft gemaakt. De advertentie van gisteren is dan ook geen schuldbekentenis, zegt de woordvoerder.

NS neemt het in een reactie op voor ProRail. „Het OCCR heeft prima gewerkt. Wij hebben daar met zijn allen keihard geknokt. Zonder het crisiscentrum had de storing veel langer geduurd”, zegt een woordvoerder. Hij wijst erop dat er geen sprake was van een storing in de computersystemen, waarvoor een backup is. „Het ging om de stroomvoorziening en daar is geen backup voor. Je kunt niet alles dubbel uitvoeren.”

Eerder dit jaar wilde de directie van staatsbedrijf ProRail dat haar leden zouden worden ingeschaald in een hogere salariscategorie. De toenmalige minister Eurlings wees dit af. Arriën Kruyt: „Te hopen valt dat deze minister (Schultz Van Haegen, red.) niet al te veel compassie heeft met de directie van ProRail.”
  • Nederlandse Spoorwegen en ProRail beloven beterschap, ook als het gaat om onderlinge samenwerking
    ProRail is de beheerder van alle infrastructuur op en rondom het spoor. Tot 1995 vormden NS en ProRail één bedrijf. Vervoer en infrabeheer werden daarna gesplitst. NS is sindsdien een zelfstandige onderneming met de staat als enige aandeelhouder. ProRail is een volledige staatsonderneming gebleven en valt rechtstreeks onder het ministerie van Verkeer. NS en ProRail vallen ook onder verschillende salarisniveaus voor de zogenoemde staatsdeelnemingen. De topman van NS verdient ruim twee keer zoveel als zijn collega van ProRail; in 2009 473.000 euro om 228.000 euro.

    ProRail beheert het spoor (6.500 kilometer) de bovenleiding, overwegen, wissels en seinen. Monopolist ProRail besteedt onderhoud en aanleg van nieuwe lijnen uit aan derden; op dit punt heeft er marktwerking plaats.

    Bij ProRail werken nu een kleine 4.000 mensen. Dat zijn er ruim 1.000 meer dan in 2005. Volgens critici is ProRail daarmee een logge, te grote organisatie geworden. Het bedrijf bestrijdt dit. Een woordvoerder wijst erop dat het aantal ‘treinbewegingen’ sinds 2006 is gestegen van 2,6 miljoen op jaarbasis naar 3,2 miljoen. Daarvoor heeft ProRail meer personeel in dienst moeten nemen.

    NS en ProRail vinden allebei dat hun samenwerking de afgelopen jaren te wensen overliet. In een vraaggesprek met deze krant zeiden de twee topmannen, Bert Meerstadt (NS) en Bert Klerk (ProRail) vorige maand dat na de splitsing van het spoorbedrijf „weeffouten” zijn gemaakt. De opening van een gezamenlijk coördinatiecentrum, het OCCR, begin oktober in Utrecht, was bedoeld om dit te compenseren. In dit crisiscentrum voeren gebruikers (behalve NS ook de goederenvervoerders en de regionale vervoerders) de regie samen met ProRail.

    Afgelopen vrijdag leidde het gebruik van het OCCR niet tot een snelle hervatting van het treinverkeer.
Bron: NRC Handelsblad
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Brand Utrecht CS

Bericht door K V B »

De Maatschappij stelt voor ProRail om te vormen tot een coöperatie van alle gebruikers van het spoor. Spithorst: „De gebruikers, de spoorwegmaatschappijen, hebben nu amper iets te vertellen over het beleid binnen ProRail. Terwijl zij wel afhankelijk zijn van de betrouwbaarheid van het spoorwegnet. Gebruikers moeten zeggenschap krijgen over het spoor. Net zoals bakkers gezamenlijk meelfabrieken aansturen.”
Dat lijk me een leuk idee. Maak van de infrastructuur een coöperatie. Om op het net te mogen rijden moet je een aandeel in de coöperatie kopen. En wat dacht je van het idee dat Je rijpaden krijgt in verhouding tot hoeveel aandelen je koopt...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Brand Utrecht CS

Bericht door Kristofke »

Tsja euh dus eigenlijk willen de Nederlanders terug komen op scheiding van infrastructuurbeheerder en gebruikers?!
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Brand Utrecht CS

Bericht door Bordensteker »

De muur tussen beide activiteiten moet in deze optiek minder hoog worden. Dat kun je wel gedeeltelijk terugkomen op de scheiding noemen, ja.

_________________
Volg de discussie in NL rechtstreeks op het forum Opeenshadikhet.nl
Laatst gewijzigd door Bordensteker op 25 nov 2010, 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Brand Utrecht CS

Bericht door AlexNL »

Voor mijn gevoel is het vooral symboolpolitiek... een deel van het spoor heeft een tijdje platgelegen en daar is men in Den Haag van geschrokken, het is een nieuw kabinet en een nieuwe Tweede Kamer dus de spierballen moeten rollen zullen we maar zeggen. Reizigersorganisatie Rover staat net zo hard mee te brullen, maar dat is sowieso een stelletje azijnzeikers waar ik nog nooit een positief bericht uit heb horen komen.

Dat ProRail soms dingen fout doet, ongetwijfeld. Dat er storingen zijn die voorkomen hadden kunnen worden, absoluut! Maar het is niet alsof de tegenhanger - schip- en autowegbeheerder Rijkswaterstaat - het zoveel beter doet. Afgelopen winter waren er serieuze tekorten aan zout, waar de treinen slechts een paar dagen een beperkte dienst reden (een hogere defectenstand bij de treinen, dat wel).

Ook zijn er genoeg problemen geweest met de tunnels bij Maastricht, verbredingen van wegen die heel lang duren, enzovoorts. De beschikbaarheid van Nederlandse wegen ligt tijdens de spits ook een stuk lager dan de beschikbaarheid van de spoorinfrastructuur, waarbij ik met beschikbaarheid een gemiddelde doorstroming en snelheid bedoel.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Brand Utrecht CS

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:Reizigersorganisatie Rover staat net zo hard mee te brullen, maar dat is sowieso een stelletje azijnzeikers waar ik nog nooit een positief bericht uit heb horen komen.
Je hebt vrees ik last van selectieve waarneming. Positieve berichten komen wel zelden in de pers. Verder ben je natuurlijk van harte welkom om het beter te doen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Brand Utrecht CS

Bericht door Joris »

Hallo,
Sja, dat zijn nu eenmaal de gevolgen van de centralisatie hé... alles heeft zijn voor en nadelen...
Als het seinhuis van Brugge morgen uitbrandt, kan er in de helft van West-Vlaanderen ook geen enkele trein meer rijden...
Moet je ProRail daarom afschieten? Bwa, vraag dan gelijk ook de ontbinding van Infrabel, want, hier doet men net hetzelfde...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gesloten