Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
pietje

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door pietje »

kika schreef:
K V B schreef: Tja, die tickets worden gesubsidieerd. Het is hetzelfde als me de GSMs. Als je een abonnement neemt krijg je het toestel goedkoper. Als je echter het toestel alleen wil zal je de volle prijs moeten betalen.
"Bundling" heet zoiets, en het is nu eenmaal een aanvaarde verkooptechniek.
nee, je kan namelijk wél via de ene maatschappij een vliegticket bestellen en via zo'n voordelig treinticket. Ik zie niet in hoe dat bundeling is?
jawel, de treinreis wordt gesubsidiëerd door het vliegtuigticket.
Hier bestaat ook zoiets: Met de Thalys naar Parijs met een ticket EBS, dat is ook voor vele mensen goedkoper dan beide apart kopen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door Portbou »

Hallo,
K V B schreef: In Frankrijk en Italië geeft men je weliswaar een reservatie gratis bij je treinkaartje, echter als je een kaartje aan normaal tarief hebt ben je niet verplicht met de trein die je gereserveerd hebt te reizen.
Wat is dus eigenlijk het probleem?
Pardon ? Dus jij beweert dat ik met een TGV ticket aan normale prijs zonder formaliteiten een dag later mag reizen ???
Dacht het niet...

Groeten,
Bart W.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door K V B »

bw494674 schreef: Pardon ? Dus jij beweert dat ik met een TGV ticket aan normale prijs zonder formaliteiten een dag later mag reizen ???
Een dag later dan de geldigheidsdatum kan je met geen enkel ticket reizen. Maar eerder kan dus wel. Niets belet je dus om een TGV biljet met een reisdatum ergens 2 maand in de toekomst te kopen, en dan op de dag dat je werkelijk reist die even door een "echange minute" automaat te halen. Ik raad dat ook altijd mensen aan die bijvoorbeeld op CDG landen en met de TGV naar Brussel willen. Reserveer gewoon de laatste van de dag. Kan je een eerdere nemen dan is dat geen probleem.

In Italië is het overigens nog makkelijker. Een treinkaartje aan "flessibele" prijs met reservatie is niet aan een bepaalde trein gebonden. Als je de trein neemt die op je ticket staat dan kan je gewoon opstappen en moet je je biljet niet eens in de stempelautomaat stoppen. Neem je een andere trein dan moet je wel op het perron afstempelen, en dat even aan de conducteur zeggen als hij voorbijkomt. Je kan eender welke trein nemen op de dag dat je ticket geldig is, en tot 24 uur na de vertrektijd van de trein die je geboekt hebt.

Er zit meer flexibiliteit in het systeem dan je denkt. Even heen en terug naar een andere stad zonder op voorhand te weten wanneer je precies terugkeert is perfect mogelijk.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door kika »

pietje schreef:
kika schreef: nee, je kan namelijk wél via de ene maatschappij een vliegticket bestellen en via een ander bedrijfzo'n voordelig treinticket. Ik zie niet in hoe dat bundeling is?
jawel, de treinreis wordt gesubsidiëerd door het vliegtuigticket.
Hier bestaat ook zoiets: Met de Thalys naar Parijs met een ticket EBS, dat is ook voor vele mensen goedkoper dan beide apart kopen.
Ik zag dat ik het wat ongelukkig had geformuleerd. Hoe wordt de treinreis gesubsidieerd door het vliegtuigticket? Ik moet een vliegtuigticket hebben, op die dag, maar er wordt niet gekeken naar de luchtvaartmaatschappij an sich, en het treinkaartje kan ik dus bij een ander bedrijf kopen als het vliegtuigticket. Ik begrijp dat DB een IATA-code heeft, maar hoe zit het dan precies in elkaar?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door K V B »

kika schreef: Ik zag dat ik het wat ongelukkig had geformuleerd. Hoe wordt de treinreis gesubsidieerd door het vliegtuigticket? Ik moet een vliegtuigticket hebben, op die dag, maar er wordt niet gekeken naar de luchtvaartmaatschappij an sich, en het treinkaartje kan ik dus bij een ander bedrijf kopen als het vliegtuigticket. Ik begrijp dat DB een IATA-code heeft, maar hoe zit het dan precies in elkaar?
Dan lijkt het mij hier eerder te gaan om een geval van prijsdiscriminatie, niet van koppelverkoop.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:Dat is wel degelijk bekend - DB maakt afspraken met de buitenlandse vervoerders over de verdeling van de inkomsten en draagt alleen BTW af over het Duitse deel. Ik heb hier toevallig een EZ van Gent naar Keulen liggen waarop staat dat het Duitse deel EUR 5,25 bedraagt (van 14,25 in totaal). Keulen - Boedapest voor 44,25 waarvan 24 euro in Duitsland, Boedapest - Keulen voor 74,25 waarvan 54 in Duitsland. MÁV en ÖBB moeten in beide gevallen dus nog EUR 20,25 verdelen.
Ik heb net mijn EuropaSpecial Brugge - Basel in de bus gekregen, en inderdaad, de BTW staat er op. Het was me nog niet opgevallen.
Overigens stukken goedkoper dan ik op die dag met het vliegtuig had kunnen reizen...
jotie
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door jotie »

K V B schreef: Een dag later dan de geldigheidsdatum kan je met geen enkel ticket reizen.
Toch wel. 't Is te zeggen, je moet wel vertrekken op de eerste geldigheidsdag, maar daarom niet aankomen. Ik kan bijvoorbeeld vandaag voor morgen een kaartje kopen naar Berlijn en ook morgen daadwerkelijk vertrekken, maar dan bijvoorbeeld in Hannover besluiten dat ik eerst nog even in die stad wil rondlopen, en daar ook overnachten, om dan de volgende dag door te reizen, met nog een kort bezoek aan Wolfsburg, mocht ik daar zin in hebben. Dat moet je dus vooral niet met een TGV-kaartje in Frankrijk proberen... Of heb ik het verkeerd voor?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door K V B »

jotie schreef:
K V B schreef: Een dag later dan de geldigheidsdatum kan je met geen enkel ticket reizen.
Toch wel. 't Is te zeggen, je moet wel vertrekken op de eerste geldigheidsdag, maar daarom niet aankomen. Ik kan bijvoorbeeld vandaag voor morgen een kaartje kopen naar Berlijn en ook morgen daadwerkelijk vertrekken, maar dan bijvoorbeeld in Hannover besluiten dat ik eerst nog even in die stad wil rondlopen, en daar ook overnachten, om dan de volgende dag door te reizen, met nog een kort bezoek aan Wolfsburg, mocht ik daar zin in hebben.
Op je kaartje zal dan staan dat het geldig is tot een bepaalde datum. Bij TCV kaartjes is dat 2 maand in de toekomst. Op de laatste geldigheidsdag kan je nog wel instappen, maar ik denk niet dat je dan je reis nog kan onderbreken.
Nu moet ik zelf zeggen dat ik als ik gewoon maar wat wil rondreizen ik niks op voorhand koop. Ik koop doorgaans enkel kaartjes (met reservaties) voor de lange stukken. De rest regel ik altijd lokaal.
Dat moet je dus vooral niet met een TGV-kaartje in Frankrijk proberen... Of heb ik het verkeerd voor?
[/quote][/quote]

Zo flexibel zijn TGV kaartjes inderdaad niet. Maar ik wou maar aangeven dat ze flexibeler zijn dan velen denken. (Ik geloof dat ik de afgelopen paar jaar zowat in de helft van de gevallen in Frankrijk op een andere trein zat dan op mijn kaartje stond). Als je een dagje naar Parijs wil hoef je je niet op een terugrit vast te leggen bijvoorbeeld. Gewoon de laatste trein terug boeken, en als je toch eerder terug wil gewoon even 10 seconden met een automaat en je hebt het omgeboekt naar de eerstvolgende trein.
Wat ik ook soms doe is gebruik maken van de mogelijkheid om met een Thalys biljet zonder formaliteiten een trein eerder te nemen. Handig als je over Parijs gaat en je wat sneller dan verwacht je transfer naar Paris Nord hebt kunnen maken.
Trammist

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door Trammist »

K V B schreef:Ik heb net een kaartje België - Zwitserland bij DB gekocht voor 109,- euro. En in eerste klas nog wel. De spoorwegen hebben best wel gunstige tarieven, maar je moet inderdaad het systeem een beetje kennen. Had ik vroeger geboekt was het nog goedkoper geweest. Je kan van elke plek in België naar elke plek in Zwitserland voor 58,- euro. Dat doet Easyjet je niet na. Maar je moet natuurlijk weten hoe je zo een ticket bemachtigd.
Het probleem is niet de oneerlijke concurrentie, het probleem is het gebrek aan commerciele activiteit bij de spoorwegen.
Daarnet op de radio (JOEfm) nog een reclamespotje gehoord "Tgooh waar is de kerstsfeer gebleven?" "In Straatsburg" "Met de trein heen en terug naar de Elzas voor maar €109, param pam pam paaaam*".


* Die "param pam pam paaaam" lijkt trouwens opvallend hard op het geluidje in McDonalds'-reclamespotjes...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Bericht door rvdborgt »

Trammist schreef:Daarnet op de radio (JOEfm) nog een reclamespotje gehoord "Tgooh waar is de kerstsfeer gebleven?" "In Straatsburg" "Met de trein heen en terug naar de Elzas voor maar €109, param pam pam paaaam*".
Dat is voor 2 personen. Voor 1 persoon kost het 79 euro.
Trammist schreef:* Die "param pam pam paaaam" lijkt trouwens opvallend hard op het geluidje in McDonalds'-reclamespotjes...
Ik vermoed dat het van een bekend kerstliedje is.

Groetjes,
Rian
Gesloten