Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen
Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen
Er blijft voor mij toch nog één vraagje...hoe kon de overweg al in storing liggen als hij nog niet "bedient" was door de trein.
Zit daar ergens een schokbeveiliging in, als er iemand tegenrijdt, ..storing ?
Of zou de machinist het probleem "gezien" hebben . Het is een lang recht stuk en wist hij dat hij een paar honderd meter verder moest stoppen.
Zit daar ergens een schokbeveiliging in, als er iemand tegenrijdt, ..storing ?
Of zou de machinist het probleem "gezien" hebben . Het is een lang recht stuk en wist hij dat hij een paar honderd meter verder moest stoppen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen
Hij moest toch sowieso stoppen aan de stopplaats Kapellen? En inderaad, reisweg ingeklonken of niet, hoe kan er nu controle op de OW zijn als deze nog niet werd "aangereden"? Dat is dus hetgene ik niet snap aan die verkondigde theorieën van Pietje en dentheo en wie nog allemaal: er wordt gegoocheld met reiswegen en wissels en afstanden en wat weet ik nog allemaal maar een bus die stilstaat op die OW kan toch geen enkele invloed hebben op een aankomende trein of het seinbeeld dat de TB krijgt? Het is dus allemaal irrelevant in deze discussie?Steven schreef:dan had de reisweg voorbij het sein waarschijnlijk ingeklonken geweest en stond het sein open. Dan had deze nooit VOOR de bus gestopt.
Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen
Het was enkel relevant geweest indien de trein al in de aankondigingszone zat en het was een IC geweest. Dan had hij ook een rood sein gehad want men had dan geen controle op de overweg en het sein kon niet open komen.
Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen
Een gebrek aan controle op de OW kan zich toch enkel maar stellen als de OW niet naar behoren sluit en dan is de trein toch te dichtbij om die nog te laten stoppen (cfr. uitleg 2012)?
Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen
Steven schreef:Het was enkel relevant geweest indien de trein al in de aankondigingszone zat en het was een IC geweest. Dan had hij ook een rood sein gehad want men had dan geen controle op de overweg en het sein kon niet open komen.
?????
Bedoelt gij met aankondigingszone de "vraag" voor vrijgave vd. rijweg of de "vraag" voor sluiten overweg?
Sein staat normaal al open voor de overweg sluit... anders krijgt IC altijd dubbel geel....blokafstand +- 1500m.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen
Op X afstand van de overweg (bepaald door de maximale snelheid van de lijn) liggen er contacten. Deze zorgen voor de sluiting van de overweg
zolang er een trein voorbij dit contact is en geen opening heeft bevolen (deze contacten liggen net na de overweg) zit de trein in de "aankondingszone".
Net voor een overweg liggen er ook nog eens sluitingscontacten maar die hebben bij een normale werking geen functie.
De aard van contacten die men gebruikt om de overweg te laten sluiten kan op verschillende manieren tot op heden gebeurde dit in België meestal met het systeem van een as die als schakelaar dient. De wielas maakt een verbinding tussen twee punten op die plaats en geeft op die manier een commando overweg sluiten.
zolang er een trein voorbij dit contact is en geen opening heeft bevolen (deze contacten liggen net na de overweg) zit de trein in de "aankondingszone".
Net voor een overweg liggen er ook nog eens sluitingscontacten maar die hebben bij een normale werking geen functie.
De aard van contacten die men gebruikt om de overweg te laten sluiten kan op verschillende manieren tot op heden gebeurde dit in België meestal met het systeem van een as die als schakelaar dient. De wielas maakt een verbinding tussen twee punten op die plaats en geeft op die manier een commando overweg sluiten.
Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen
En kan die trein dan nog stoppen mocht er zich een fout voordoen aan die OW?
Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen
Dat hangt allemaal af van type materieel, de afstand waarop de TB ziet dat er iets fout is en de snelheid dat de trein nog heeft op dat moment.
Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen
Ja maar ik bedoel "seinbeeldmatig".Steven schreef:Dat hangt allemaal af van type materieel, de afstand waarop de TB ziet dat er iets fout is en de snelheid dat de trein nog heeft op dat moment.
Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen
seinbeeldmatig hangt dat gewoon af wat het vorige sein was. Als het ene sein rood is was het vorige twee geel he.
Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen
Ja maar kan dat dan rood staan louter omdat er een bus op de OW staat?
Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen
Hangt allemaal af hoe vlot de communicatie met het seinhuis verlopen is om te melden dat er een probleem was.
Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen
Hieruit leid ik dus af dat louter technisch niet gedeteceerd kan worden dat er een bus op een OW staat. Dan vraag ik mij af wat al die theorieën over slagbomen naar boven duwen en afstanden van secties voor relevantie hebben in deze discussie.Steven schreef:Hangt allemaal af hoe vlot de communicatie met het seinhuis verlopen is om te melden dat er een probleem was.
- trainfreak
- Berichten: 2657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen
Maar we zullen er best maar van uitgaan dat het meestal toch te laat op rood wordt gezet om nog tijdig te kunnen stoppen zeker?Steven schreef:Hangt allemaal af hoe vlot de communicatie met het seinhuis verlopen is om te melden dat er een probleem was.
Bij een stoptrein lukt het misschien nog wel, zeker als deze net gestopt heeft of net gaat stoppen.
Maar bij een IC is het toch zeker te laat hoor: tegen dat de treinbestuurder het rode sein bemerkt (want het dubbel gele zal nog niet in de aankondigingszone liggen neem ik aan?) en dan nog een noodremming geeft is het te laat.
Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen
Wederom alles hangt af waar de trein dan juist is. Als deze nog verder is dan 1500m (is tegenwoordig zowat het gemiddelde van afstand tussen seinen) van het bewuste sein dan gaat hij het vorige sein gewoon op 2gele hebben zien komen en bijgevolg gewoon stoppen hoor.