Fyra

AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Men had bij Siemens een order kunnen plaatsen voor Viaggio Comfort-rijtuigen, dat zijn dezelfde rijtuigen die ÖBB gebruikt voor de railjet. Maximumsnelheid 230 km/h. Een subset van de HLE 18 had van ATB kunnen worden voorzien en eveneens een maximumsnelheid van 230 km/h (zoals de Taurus-broertjes bij de ÖBB) en dan had men een prima inzetbaar wagenpark gehad. Zelfs de Benelux-afspraak dat Nederland de rijtuigen levert en België de tractie had men in stand kunnen houden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13088
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

Dat zou kunnen, maar ik zie het nut van aparte loc + rijtuigen niet in. Het gaat toch om aparte diensten in afzonderlijke materieelomlopen en dan kan je beter met stellen werken. Goede stellen welteverstaan :wink:
AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Een combinatie van loc en rijtuigen die in een vaste compositie rijdt kun je ook als treinstel beschouwen. Zo doet NS het immers ook met het ICRm, dat zijn loc+rijtuigen maar wordt als treinstel gezien en gebruikt. Bovendien had de ÖBB een berg Taurus-locs over die ze wilden hergebruiken, vandaar dat Railjet is zoals hij nu is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13088
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Een combinatie van loc en rijtuigen die in een vaste compositie rijdt kun je ook als treinstel beschouwen. Zo doet NS het immers ook met het ICRm, dat zijn loc+rijtuigen maar wordt als treinstel gezien en gebruikt. Bovendien had de ÖBB een berg Taurus-locs over die ze wilden hergebruiken, vandaar dat Railjet is zoals hij nu is.
Maar dat is bij zowel NS als NMBS absoluut niet het geval, dan is er toch geen enkele reden om locs te gebruiken?
Een treinstel is gemiddeld nu eenmaal goedkoper en kan veel makkelijker een goede aerodynamica krijgen :wink:
AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Shrek schreef:Maar dat is bij zowel NS als NMBS absoluut niet het geval, dan is er toch geen enkele reden om locs te gebruiken?
Tsja, dat klopt. Aan de andere kant: als HSA en NMBS bij Siemens een berg railjets had besteld had het toelatingsproces ook een stuk makkelijker verlopen... het spul rijdt immers al in Oostenrijk en Duitsland.
Een treinstel is gemiddeld nu eenmaal goedkoper en kan veel makkelijker een goede aerodynamica krijgen :wink:
Dit vind ik er anders best wel aerodynamisch uitzien. Beter dan de V250 eigenlijk :lol: Afbeelding
BartB

Re: Fyra.

Bericht door BartB »

Shrek schreef:Dat zou kunnen, maar ik zie het nut van aparte loc + rijtuigen niet in. Het gaat toch om aparte diensten in afzonderlijke materieelomlopen en dan kan je beter met stellen werken. Goede stellen welteverstaan :wink:
Ik zie het nut niet in van een nieuwe trein te laten ontwikkelen terwijl de NMBS zelf al materieel had met bijna dezelfde capaciteiten.
Ze hadden het zekere voor het onzekere kunnen nemen en de HSL van dag 1 volledig kunnen exploiteren, en zeker met de ongelofelijk hoge exploitatiekosten was dit eigenlijk een must voor de NS, de HSA is er nu bijna failliet aan gegaan. Als dan alles goed draait kunnen ze nieuwe treinstellen laten ontwikkelen met alle risico's vandien.
Een keer die nieuwe treinstellen geleverd zijn dan kunnen getrokken treinen HLE13+I11 gebruikt worden voor binnenlands vervoer waar ze ook perfect voor geschikt zijn.

Captain Hindsight signing off! 8) Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13088
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

BartB schreef: Ik zie het nut niet in van een nieuwe trein te laten ontwikkelen terwijl de NMBS zelf al materieel had met bijna dezelfde capaciteiten.
Ze hadden het zekere voor het onzekere kunnen nemen en de HSL van dag 1 volledig kunnen exploiteren, en zeker met de ongelofelijk hoge exploitatiekosten was dit eigenlijk een must voor de NS, de HSA is er nu bijna failliet aan gegaan. Als dan alles goed draait kunnen ze nieuwe treinstellen laten ontwikkelen met alle risico's vandien.
Een keer die nieuwe treinstellen geleverd zijn dan kunnen getrokken treinen HLE13+I11 gebruikt worden voor binnenlands vervoer waar ze ook perfect voor geschikt zijn.
Jamaar de nmbs gaat haar hoogwaardige binnenlandse verbindingen toch niet opofferen voor het wel en wee van een Nederlandse maatschappij?
Er zijn niet genoeg 13+I11 om eventjes ook op de HSL-zuid te gaan rijden hoor :wink:
Nee, voor L4/HSL-zuid is er specifiek materieel nodig, en hogesnelheidsstellen die in meerdere landen kunnen rijden zijn dan veruit de beste oplossing. Alleen is er een klein foutje gemaakt bij de keuze van constructeur :roll:
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Fyra.

Bericht door Robin »

Shrek schreef:
BartB schreef: Ik zie het nut niet in van een nieuwe trein te laten ontwikkelen terwijl de NMBS zelf al materieel had met bijna dezelfde capaciteiten.
Ze hadden het zekere voor het onzekere kunnen nemen en de HSL van dag 1 volledig kunnen exploiteren, en zeker met de ongelofelijk hoge exploitatiekosten was dit eigenlijk een must voor de NS, de HSA is er nu bijna failliet aan gegaan. Als dan alles goed draait kunnen ze nieuwe treinstellen laten ontwikkelen met alle risico's vandien.
Een keer die nieuwe treinstellen geleverd zijn dan kunnen getrokken treinen HLE13+I11 gebruikt worden voor binnenlands vervoer waar ze ook perfect voor geschikt zijn.
Jamaar de nmbs gaat haar hoogwaardige binnenlandse verbindingen toch niet opofferen voor het wel en wee van een Nederlandse maatschappij?
Er zijn niet genoeg 13+I11 om eventjes ook op de HSL-zuid te gaan rijden hoor :wink:
Nee, voor L4/HSL-zuid is er specifiek materieel nodig, en hogesnelheidsstellen die in meerdere landen kunnen rijden zijn dan veruit de beste oplossing. Alleen is er een klein foutje gemaakt bij de keuze van constructeur :roll:

klein foutje? :lol:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
BartB

Re: Fyra.

Bericht door BartB »

Shrek schreef:
BartB schreef: Ik zie het nut niet in van een nieuwe trein te laten ontwikkelen terwijl de NMBS zelf al materieel had met bijna dezelfde capaciteiten.
Ze hadden het zekere voor het onzekere kunnen nemen en de HSL van dag 1 volledig kunnen exploiteren, en zeker met de ongelofelijk hoge exploitatiekosten was dit eigenlijk een must voor de NS, de HSA is er nu bijna failliet aan gegaan. Als dan alles goed draait kunnen ze nieuwe treinstellen laten ontwikkelen met alle risico's vandien.
Een keer die nieuwe treinstellen geleverd zijn dan kunnen getrokken treinen HLE13+I11 gebruikt worden voor binnenlands vervoer waar ze ook perfect voor geschikt zijn.
Jamaar de nmbs gaat haar hoogwaardige binnenlandse verbindingen toch niet opofferen voor het wel en wee van een Nederlandse maatschappij?
Er zijn niet genoeg 13+I11 om eventjes ook op de HSL-zuid te gaan rijden hoor :wink:
Nee, voor L4/HSL-zuid is er specifiek materieel nodig, en hogesnelheidsstellen die in meerdere landen kunnen rijden zijn dan veruit de beste oplossing. Alleen is er een klein foutje gemaakt bij de keuze van constructeur :roll:
Ik ben blijkbaar niet zo duidelijk geweest wat ik bedoelde was:
Indien NMBS en HSA (dochterbedrijf NS) op zeker hadden gespeeld hadden ze beter samen 20 HLE 13's en 20x 7 I11's gekocht bovenop het bestaande materieel in plaats van 20 V250's, dan hadden ze de zekerheid gehad om vanaf dag 1 de HSL te benutten. Toen ze in 2005 de beslissing moesten nemen welk materieel ze voor de Fyra dienst wilden gebruiken had de NMBS al meer dan 8 jaar ervaring met de HLE 13 en I11, dus waren de kinderziektes er al uitgereden met alle voordelen vandien. Toch kozen ze voor een bedrijf met geen ervaring met hogesnelheidstreinen, met een slechte reputatie voor tijdige leveringen en dat terwijl de HSA failliet zou gaan als ze niet op tijd inkomsten hadden van die Fyra dienst vanwege de superhoge exploitatiekosten. Door te lobbyen heeft HSA dat kunnen vermijden, maar dat had dus anders kunnen aflopen.
AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

BartB schreef:Toch kozen ze voor een bedrijf met geen ervaring met hogesnelheidstreinen
Dat is niet helemaal waar, AnsaldoBreda (of de voorlopers ervan) heeft meegebouwd aan hogesnelheidstreinen voor Trenitalia, de ETR 500. De technische competentie zullen ze wel hebben, voornamelijk planning en het halen van deadlines is iets waar ze heel erg slecht in zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13088
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

BartB schreef: Ik ben blijkbaar niet zo duidelijk geweest wat ik bedoelde was:
Indien NMBS en HSA (dochterbedrijf NS) op zeker hadden gespeeld hadden ze beter samen 20 HLE 13's en 20x 7 I11's gekocht bovenop het bestaande materieel in plaats van 20 V250's, dan hadden ze de zekerheid gehad om vanaf dag 1 de HSL te benutten. Toen ze in 2005 de beslissing moesten nemen welk materieel ze voor de Fyra dienst wilden gebruiken had de NMBS al meer dan 8 jaar ervaring met de HLE 13 en I11, dus waren de kinderziektes er al uitgereden met alle voordelen vandien. Toch kozen ze voor een bedrijf met geen ervaring met hogesnelheidstreinen, met een slechte reputatie voor tijdige leveringen en dat terwijl de HSA failliet zou gaan als ze niet op tijd inkomsten hadden van die Fyra dienst vanwege de superhoge exploitatiekosten. Door te lobbyen heeft HSA dat kunnen vermijden, maar dat had dus anders kunnen aflopen.
Zelfs in zo'n geval blijf ik erbij dat stellen veel beter zijn voor deze verbinding. Er zijn genoeg hogesnelheidstreinstellen te koop die ook al hun degelijkheid bewezen hebben.
Je kan trouwens ook niet direct met een 13+I11 in Nederland en op de HSL gaan rijden, er zijn nog steeds enkele aanpassingen nodig (voornamelijk seininrichting). Diezelfde aanpassingen zouden nodig zijn om pakweg een TGV-dasye of ICE-3 op de HSL-zuid te krijgen. Hoewel voor zo'n korte afstanden een ICE-T of ETR600 misschien geschikter is :)
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Fyra.

Bericht door MaartendeJ »

Kan een reeks 13 langdurig onder 1800V rijden?

Daarnaast is er in de loc ATB-VV en ATB-EG nodig voor de stukjes die niet op de HSL liggen (Hoofddorp-Amsterdam, rondom Rotterdam en rondom Breda)
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Fyra.

Bericht door MaartendeJ »

Nu de FYRA toeslagloos is, zit hij ineens wel vol... Reden voor NS-Hispeed om de toeslag te veranderen. Voor een reis Amsterdam-Rotterdam wordt de toeslag 2,70 ipv 7,40 (of iets in die richting).
Meer info en meer tarieven: http://www.nshispeed.nl/nl/fyra/tarieven-op-fyra
(let op: geldig tot Juli 2011, miv April 2011 wordt er van en naar Breda gereden, op het moment van en naar Rotterdam.)
AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Exploitant Fyra in problemen

Exploitant HSA, die de Fyra op de hogesnelheidslijn laat rijden, zit in financiële problemen. Minister Schultz heeft aan de Kamer geschreven dat dat vooral ligt aan de tegenvallende inkomsten door te weinig treinreizigers op het traject Amsterdam-Rotterdam.

Om meer mensen te trekken wordt de toeslag voor de trein met ingang van morgen verlaagd. De NS, die bijna alle aandelen van HSA in handen heeft, wil niet reageren.

Morgen overlegt Schultz met de Tweede Kamer over de problemen bij HSA. De VVD vindt dat de NS de exploitatie van de Fyra aan een ander moet laten.

Bron: NOS
rvdborgt
Berichten: 4674
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:Exploitant Fyra in problemen

Exploitant HSA, die de Fyra op de hogesnelheidslijn laat rijden, zit in financiële problemen. Minister Schultz heeft aan de Kamer geschreven dat dat vooral ligt aan de tegenvallende inkomsten door te weinig treinreizigers op het traject Amsterdam-Rotterdam.
Lees de brief hier:
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... 110584.pdf

Groetjes,
Rian
Plaats reactie