TrainzDr3ver schreef:Kopsporen, dus waren er maar 4 sporen berijdbaar
Neen, In het midden van 1 van de perrons was er een speciaal kopspoortje voor de Sabena treinen.
Dit is intussen opgebroken zodat op die plek het perron terug iets ruimer is (of eigenlijk minder krap )
pietje schreef:
Neen, In het midden van 1 van de perrons was er een speciaal kopspoortje voor de Sabena treinen.
Dit is intussen opgebroken zodat op die plek het perron terug iets ruimer is (of eigenlijk minder krap )
Dit heette "spoor 1A". Het gaf rechtstreeks toegang tot de Sabena terminal die in het gebouw naast het Centraal Station was gevestigd.
Tot midden jaren 1970 werd de lijn uitgebaat voor rekening van Sabena. Er werd non-stop van Centraal naar de luchthaven gereden.
Het spoorboekje uit die periode vermeldde:
"Deze lijn wordt onder bijzonder statuut uitgebaat. De persoonlijke verminderingskaarten evenals de netabonnementen zijn er niet geldig op. Alle treinen hebben de enkele klasse. Hun toegang is bij voorrang voorbehouden voor de passagiers der vliegtuigen en voor de personen die hen vergezellen. Bovendien mogen de passagiers van de vliegtuigen bij voorrang over de zitplaatsen beschikken."
Nadien werd de lijn deel van het "gewone" NMBS net en werd de terminus in Centraal verlaten.
Het mooie bordeauxrood heeft in de afgelopen jaren ferme klappen gekregen.
Ook de oude klassiekjes zagen er toen nog beter onderhouden uit dan nu.
Gisteren reed stelletje 226 samen met drie gemoderniseerde klassiekjes in een L-trein naar Kortrijk.
Onderaan de ramen oxideert de verflaag en verschijnt er roest . Jammer...
Stel 165 en 599 stonden aan de rangeerbundel van de werkplaats.
De treinen vanuit Oostende worden bij mijn weten niet gereden met klassiekjes, tenzij tijdens de zomermaanden (van en naar Antwerpen)