arbeidsomstandigheden

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
willie

arbeidsomstandigheden

Bericht door willie »

Beste,
De job van treinbestuurder boeit mij al jaren, maar meestal vraagt men een
technische achtergrond. Hoe technisch moet je aangelegd zijn en is dit een absolute
vereiste? Hetgeen mijn echtgenote dan weer afschrikt zijn de onregelmatige uren.
Is zulk een beroep te combineren met een gezin met twee kleine kindjes?
Is er een regelmaat in de onregelmatige uren :wink: kan je je sociale leven (etentjes,
uitstappen,ed.) vooruit plannen? Heb je soms week-ends vrij voor de kinderen?
Veel vragen ... hopelijk ook veel antwoorden.
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: arbeidsomstandigheden

Bericht door Steven »

je hebt bij de nmbs recht op 1 vrij weekend per maand, wat niet wil zeggen dat je altijd 3 weekends moet werken.
De uren zijn wat ze zijn, onregelmatig, wisselende werkdagen, werkweken en zo meer.
Eens je in een vaste reeks zit kan je wel wat plannen al is het altijd puzzelen natuurlijk.

Wat de technische achtergrond betreft is het vooral van belang dat je een beetje logisch kan nadenken, schema's kan interpreteren.
Er zijn mensen die ASO gedaan hebben en perfect slagen in de opleiding. Het jaar opleiding is wat zweten, het is allemaal nieuwe leerstof voor iedereen in de groep. Het volstaat u dagelijks een beetje in te zetten om de leerstof bij te houden.
groentje
Berichten: 7281
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: arbeidsomstandigheden

Bericht door groentje »

Voor wie iets meer regelmaat wil, is er ook nog de functie van rangeerbestuurder. Ik geloof niet dat er buiten het havengebied van Antwerpen actief zijn, ik weet evenmin of er veel worden aangeworven, maar die taak is min of meer regelmatig, je werkt immers in een 3x8-systeem, met een vroege, en late en een nachtshift.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: arbeidsomstandigheden

Bericht door Steven »

je hebt ook nog rangeerbestuurders bij de reizigers
je hebt er twee soorten in, deze die zoals in vorst rijtuigen rangeringen rijtuigen doen met een dieselloc reeks 77 (ook in schaarbeek zijn deze te vinden).
Je hebt rangeerbestuurders die rangeerwerk doen van motorstellen en dergelijke en die vind je meestal terug onder de naam jockey. Deze brengen treinen heen en terug tussen de vorming en het station. Deze mensen hebben evengoed heel wisselende uren en doen dus niet expliciet 3 X 8 systeem.
groentje
Berichten: 7281
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: arbeidsomstandigheden

Bericht door groentje »

Bedankt voor de aanvullingen. Ik ben geen bestuurder, en ben niet zo goed op de hoogte van alle bijzonderheden van het beroep, natuurlijk.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: arbeidsomstandigheden

Bericht door bobke »

Waarom zijn die uren eigenlijk zo onregelmatig? Het is toch wel een enorme meerkost voor de nmbs, omdat die planningen dan op te maken. Waarom niet gewoon een vaste uren, van bv dien tbg begint om zo laat, bestuurt die trein en dat gedurende de hele week of maand (dan heb je toch vaste uren).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: arbeidsomstandigheden

Bericht door Steven »

We hebben een x aantal vaste diensten, maar je doet niet altijd dezelfde dienst. Dat heeft met variatie te maken, anders gaat het op bandwerk gelijken en een trein besturen mag alles behalve lijken op bandwerk, het gevaar op fouten maak je dan enkel groter.
Verder heb je ook nog regels die te maken hebben met interval tussen twee diensten, recht op vrije tijd. Verder zijn diensten ook opgemaakt in functie van het materieel. Als men een dienstregeling maakt zorgt men eerst dan men de puzzel van het rollend materieel rondkrijgt en nadien gaat men in die grafieken personeel toevoegen.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: arbeidsomstandigheden

Bericht door Hogersluys »

bobke schreef:Waarom zijn die uren eigenlijk zo onregelmatig? Het is toch wel een enorme meerkost voor de nmbs, omdat die planningen dan op te maken. .
Een computer kan dat in 30 seconden wed ik.
nighttrain
Berichten: 2550
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: arbeidsomstandigheden

Bericht door nighttrain »

bobke schreef:Waarom zijn die uren eigenlijk zo onregelmatig? Het is toch wel een enorme meerkost voor de nmbs, omdat die planningen dan op te maken. Waarom niet gewoon een vaste uren, van bv dien tbg begint om zo laat, bestuurt die trein en dat gedurende de hele week of maand (dan heb je toch vaste uren).
Willen ze wel die vaste uren??Ik denk van niet!
groentje
Berichten: 7281
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: arbeidsomstandigheden

Bericht door groentje »

Niet elke trein rijdt elke dag, en vergeet ook niet dat wij evenmin een 7-daagse werkweek hebben. Je zal sowieso moeten puzzelen om alles te laten kloppen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: arbeidsomstandigheden

Bericht door Steven »

bobke schreef:Waarom niet gewoon een vaste uren, van bv dien tbg begint om zo laat, bestuurt die trein en dat gedurende de hele week of maand (dan heb je toch vaste uren).
Ik zou niet graag hebben dat uw voorbeeld waarheid is. Een TBG die een trein mag besturen kan enkel brokken geven volgens mij, die heeft daar totaal geen opleiding voor gekregen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
TbsGent

Re: arbeidsomstandigheden

Bericht door TbsGent »

Beste,
De job van treinbestuurder boeit mij al jaren, maar meestal vraagt men een
technische achtergrond. Hoe technisch moet je aangelegd zijn en is dit een absolute
vereiste? Hetgeen mijn echtgenote dan weer afschrikt zijn de onregelmatige uren.
Is zulk een beroep te combineren met een gezin met twee kleine kindjes?
Is er een regelmaat in de onregelmatige uren :wink: kan je je sociale leven (etentjes,
uitstappen,ed.) vooruit plannen? Heb je soms week-ends vrij voor de kinderen?
Veel vragen ... hopelijk ook veel antwoorden.
Alvast bedankt.
1. een voorkennis electronica en mechanica is een pluspunt, maar niets is zo moeilijk dat het niet zonder een beetje goede wil kan aangeleerd worden.

2. als je echtgenote (of oma/opa) niet volledig kan instaan voor de opvang van de kindjes buiten normale opvanguren, vergeet het dan maar. deze job is onmogelijk als je beide onregelmatig werkt en geen oma/opa hebt die kan bijspringen.

3. er is geen regelmaat in de uren (of zo goed als niet). zelfs als je in de "reeks" komt spreken we hier over zeer onregelmatige uren, en zoiezo sta je periodes "buiten reeks" waar je slechts enkele dagen op voorhand je uren kent. als je in de reeks staat kan je inderdaad weekends op voorhand plannen. Hou er wel rekening mee dat er tijdens feestdagen een speciale regeling is waardoor we min of meer "buiten reeks" komen in die periode.

4. een verenigingsleven mag je vergeten. ofwel heb je de vroege (en lig je al in bed) ofwel heb je de late (en ben je aan het werken) ofwel heb je wreed veel chance en heb je een dagdienst.

5. een vaste 3x8 regeling voor treinbestuurders is onmogelijk.. wat doe je dan bv met een trein die rijdt van 7H00 tot 9h00?
en "vaste uren" dan heb ik medelijden met de TBS die "vast" van 3H00 tot 12H00 moet werken, jaar in , jaar uit.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: arbeidsomstandigheden

Bericht door Steven »

inderdaad, ik zie het al gebeuren alle treinbestuurders doen 3x8 om 6, 14 en 22 uur staan alle treinen 5 minuten stil ten velde om de aflos te laten doorgaan. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Darko

Re: arbeidsomstandigheden

Bericht door Darko »

Steven schreef:inderdaad, ik zie het al gebeuren alle treinbestuurders doen 3x8 om 6, 14 en 22 uur staan alle treinen 5 minuten stil ten velde om de aflos te laten doorgaan. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
en hoe moet die 2e tb ten velde raken! :p zo ergens in the middle of nowhere op L2 ofzo :p
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: arbeidsomstandigheden

Bericht door Steven »

hehe darko gaat precies op slag mee in mijn fantasie :-)
Plaats reactie