Bestaat wel degelijk. Vorig jaar een controle gezien in de tram op lijn 23/24.jotie schreef:Of is het tegenwoordig zoals met die MIVB-controlebrigade waarvan men beweert dat ze bestaat, maar mij daarvan in 20 jaar nog geen bewijs heeft geleverd?
Controleur reizigers: verdwenen?
Re: Controleur reizigers: verdwenen?
Bij mij is het ondertussen al bijna 3 jaar geleden dat ik ben gecontroleerd, maar ze bestaan inderdaad.
Wel, dat hangt volledig af van hoeveel je meereist. Neem nu dat je zegt dat je al 3 jaar niet meer gecontroleerd werd, kan ook komen omdat je al drie jaar niet meer meereist. ...Als je weet wat ik bedoelgroentje schreef:Bij mij is het ondertussen al bijna 3 jaar geleden dat ik ben gecontroleerd, maar ze bestaan inderdaad.

Dat kan zeker, ik woon echter al bijna 4 jaar in Brussel, en tot vorige maand had ik een abonnement. Ik haalde het er net niet uit, dus ben ik er deze maand mee gestopt.
in november nog zo'n groepje tegengekomen tussen oostende en brugge.. soms overdrijven ze echt wel... zo had ik dus voor die rit de laatste lijn op men go-pass ingeschreven.. en hadden ze commentaar op een voor hem onleesbaar getal op de 1ste lijn.. en tegenover mij zat een moeder met echt nog een klein kindje (anderhalfjaar)... en hij moest en zou bewijs hebben dat dat kind nog een 12 was.. Ik vind dat eigelijk overdreven.. Da ziet ge zelf toch ook.. Da hij mijn pass vroeg tot daar aan toe.. maar in dat geval was het toch wel echt duidelijk en jah moeder had geen Kids ID dusjah.. ijverig opzoek naar de siskaart dan maar ofzo.
Nu wat die verandering van namen betreft.. zouden ze in de bewakingssector ook beter doen.. alles op ons badge staat in codes (functie, opleidingen die je gedaan hebt,...) behalve onze naam.. die er gewoon opstaat in het groot..
Nu wat die verandering van namen betreft.. zouden ze in de bewakingssector ook beter doen.. alles op ons badge staat in codes (functie, opleidingen die je gedaan hebt,...) behalve onze naam.. die er gewoon opstaat in het groot..
Maar als de conducteur dan zegt, "mag ik toch nog je kaartje eens zien" (en geloof me, conducteurs zijn doorgaans goed in het "lezen" van mensen), en je hebt er geen bij, dan hang je voor fraude, wat een stuk zwaarder beboet wordt dan zwartrijden.trainfreak schreef: Ik heb al TBG's gehad die ik nog niet eerder in de trein heb gezien die gewoon vragen of het al gecontroleerd is (waarop ik dan uiteraard 'ja' zeg wanneer het effectief zo is).
Een hele hoop zwartrijders zal ook wel zeggen dat het ticket - dat ze niet hebben - al gecontroleerd is.
Je moet toch pas vanaf 12 'n id (bij je) hebben?Darko schreef:en tegenover mij zat een moeder met echt nog een klein kindje (anderhalfjaar)... en hij moest en zou bewijs hebben dat dat kind nog een 12 was.. Ik vind dat eigelijk overdreven.. Da ziet ge zelf toch ook.. Da hij mijn pass vroeg tot daar aan toe.. maar in dat geval was het toch wel echt duidelijk en jah moeder had geen Kids ID dusjah.. ijverig opzoek naar de siskaart dan maar ofzo.
- trainfreak
Normaal wel ja, maar dan zullen ze er wel met een smoes vanaf komen zeker. Of dan verstaan ze plots geen Nederlands of Frans meer...K V B schreef:Maar als de conducteur dan zegt, "mag ik toch nog je kaartje eens zien" (en geloof me, conducteurs zijn doorgaans goed in het "lezen" van mensen), en je hebt er geen bij, dan hang je voor fraude, wat een stuk zwaarder beboet wordt dan zwartrijden.trainfreak schreef: Ik heb al TBG's gehad die ik nog niet eerder in de trein heb gezien die gewoon vragen of het al gecontroleerd is (waarop ik dan uiteraard 'ja' zeg wanneer het effectief zo is).
Een hele hoop zwartrijders zal ook wel zeggen dat het ticket - dat ze niet hebben - al gecontroleerd is.
Men is veel te braaf in België.trainfreak schreef:Normaal wel ja, maar dan zullen ze er wel met een smoes vanaf komen zeker. Of dan verstaan ze plots geen Nederlands of Frans meer...K V B schreef:Maar als de conducteur dan zegt, "mag ik toch nog je kaartje eens zien" (en geloof me, conducteurs zijn doorgaans goed in het "lezen" van mensen), en je hebt er geen bij, dan hang je voor fraude, wat een stuk zwaarder beboet wordt dan zwartrijden.trainfreak schreef: Ik heb al TBG's gehad die ik nog niet eerder in de trein heb gezien die gewoon vragen of het al gecontroleerd is (waarop ik dan uiteraard 'ja' zeg wanneer het effectief zo is).
Kids-ID is voor onder de 12...kika schreef:Je moet toch pas vanaf 12 'n id (bij je) hebben?Darko schreef:en tegenover mij zat een moeder met echt nog een klein kindje (anderhalfjaar)... en hij moest en zou bewijs hebben dat dat kind nog een 12 was.. Ik vind dat eigelijk overdreven.. Da ziet ge zelf toch ook.. Da hij mijn pass vroeg tot daar aan toe.. maar in dat geval was het toch wel echt duidelijk en jah moeder had geen Kids ID dusjah.. ijverig opzoek naar de siskaart dan maar ofzo.
En sjah... die controleur vroeg naar toch 1 of ander identiteitsbewijs van dat babytje nog dus eigelijk.. om te kunnen vaststellen dat hij geen 12 jaar was...
Da is toch moeilijk doen om moeilijk te doen en te belachelijk voor woorden eigelijk? of ben ik de enige die dat vind
Ik vind dat ook overdreven, het is zoals je hand in het vuur steken om te voelen of het echt wel warm is. OK, die controleurs zijn er om ervoor te zorgen dat de regels toegepast worden, maar dat mag hen toch niet tegenhouden om hun gezond verstand te gebruiken, lijkt me. Bovendien is er nog het verschil tussen de letter en de geest van de wet.Darko schreef: En sjah... die controleur vroeg naar toch 1 of ander identiteitsbewijs van dat babytje nog dus eigelijk.. om te kunnen vaststellen dat hij geen 12 jaar was...
Da is toch moeilijk doen om moeilijk te doen en te belachelijk voor woorden eigelijk? of ben ik de enige die dat vind
L'union fait la force.
Een kids-ID is niet verplicht, een SIS kaart moet je niet steeds bij je hebben.
Ik vraag me echt af of je een "bewijs" moet kunnen voorleggen dat het kind geen 12 jaar is.
Ik vraag me echt af of je een "bewijs" moet kunnen voorleggen dat het kind geen 12 jaar is.
wat doe je dan met een 11jarige die groot is voor zijn leeftijd en er fysiek bijna 13 uitziet? Hoe bewijst die dan dat hij geen 12 is?
Mijn Belgisch kind heeft geen van beiden, dus ze meenemen is sowieso onmogelijk.pietje schreef:Een kids-ID is niet verplicht, een SIS kaart moet je niet steeds bij je hebben.
En het antwoord is ja:
Ik vermoed dat dat niet 100% correct is, denk maar aan identiteitspapieren uitgeleverd door een buitenlandse instantie die geen gemeente is, of een ambassade o.i.d., maar het zou me wel erg verbazen als dat niet zou gelden.§4. Het treinbegeleidingspersoneel mag eisen dat de persoon die gratis reist of zijn begeleider een
identiteitsstuk voorlegt dat afgeleverd werd door het gemeentebestuur en waaruit blijkt dat het kind op
grond van zijn leeftijd recht heeft op gratis vervoer. Vanaf de leeftijd van 12 jaar reizen kinderen tegen
normaal tarief.
En Darko: ik vind het ook compleet van de pot gerukt. Maar er zijn wel meer dingen die ik te gek voor woorden vind.