TbsGent schreef:
-Bij stelletjes: bij aflos TBS mensen die staan te drummen om op of af te stappen, zodat beide TBS moeten wachten voor ze erop/eraf kunnen.
Mensen, die trein vertrekt TOCH niet voor de aflos is kunnen gebeuren hoor.
En hoe kan iemand die op het perron staat zien dat er een treinbestuurder in- of uitstapt? Ze hebben toch geen uniform aan. Ik heb trouwens al een TBG de deuren weten sluiten terwijl de TB nog op het perron aan het praten was met zijn collega. Dat gezegd zijnde: het dringen bij het in- of uitstappen is vervelend. Het is nochtans heel eenvoudig: laat eerst iedereen uitstappen en stap dan pas in.
als de deur van de stuurpost opengaat na stilstand en er staat iemand met een zak op zijn rug zou je toch kunnen veronderstellen dat het de TBS is , die dus van de trein moet. en als er dan niemand in de SP zit, kun je er toch van uit gaan dat er dus iemand anders terug op moet?
je hebt inderdaad gelijk dat het soms zelfs gebeurt dat de TBG de deuren zelfs sluit terwijl de TBS nog op het perron staat. Dit zegt echter meer over de TBG in kwestie dan iets anders.
In de praktijk gebeurt er nu het volgende: beide TBS wachten tot het drummen voorbij is, en trachten zich dan voorbij de reizigers, tassen, zakken e.d. te wurmen. uiteraard vertrekt de trein dan soms met enkele minuten vertraging. het enige slachtoffer in deze situatie is dan de reiziger zelf...
TbsGent schreef:
-in klassieke stelletjes in de zomer: mensen die de tussendeur naar de SP dicht trekken. ik heb die dus opengezet om een beetje ventilatie te hebben zodat ik niet sterf van de hitte.
Omgekeerd komt helaas ook voor. Ik ga graag zitten vlak voor de tussendeur om hetzelfde uitzicht te hebben als de TB (door het raam in de buitenste deur de klassiekjes), iets wat goed mogelijk is dankzij de brede twee-/driepersoonsbank op die plaats en bovendien een uniek kenmerk is van de klassiekjes. Wel, meer dan eens is het me al gebeurd dat de deur openstond, dat ik plaatsneem op die bank, de TB ziet dat hij "publiek" heeft en trekt die tussendeur dan maar snel dicht (in plaats van z'n "eigen" deurtje), en daar zit ik dan met m'n neus op een gesloten deur. Of dat er bij de ene TB geen probleem is, maar dat de vervanger bij het binnenkomen snel alsnog de deur achter zich toetrekt. De deur in kwestie is dan wel misschien "publiek", ik denk niet dat de TB het op prijs zou stellen als ik 'm opnieuw open...
wat mij deze zomer voorgevallen is:
de deur staat dus open.. een groep jonge gasten (12-15 jaar) komt op de bank achter de stuurpost zitten... en trekt de deur dicht. ik trek ze terug open, wanneer zij ze direct terug dicht trekken. Aangezien ik mij tijdens het rijden niet kan bezighouden met discussies heb ik het dan maar zo gelaten...
Wat ik HAD kunnen doen was mij enkele haltes later kunnen laten aflossen omdat ik onwel van de hitte was geworden. Op zijn minst zou deze trein dan met de nodige vertraging rijden (of zelfs afgeschaft worden) tegen dat er een vervanger was gevonden. Ik wilde echter niet alle andere reizigers straffen voor een situatie waar zij niets aan konden doen
nog een ergernis:
Jongeren die doen alsof ze gaan springen als je een station binnenrijdt (of doen alsof ze mekaar op de sporen gaan trekken).
Ten eerste : elke TBS heeft dit al 1000x gezien en vindt het absoluut niet grappig.
Ten tweede: als je dit doet loop je het risico dat de TBS in kwestie ter plaatse aflos vraagt door de "shock", waardoor je potentieel nog veel langer op dat perron zal moeten staan dan verwacht.