Als de trein in een half jaar tijd 25 keer een kwartier vertraging heeft, dan krijgt de reiziger tien procent terug van de prijs van de kaartjes of van een deel van het abonnement.
Wie twee uur op de trein heeft moeten wachten, krijgt de helft van de prijs terug. De treinreizigers krijgen wel geen financïële vergoeding.
"De abonnees krijgen een tegoed in hun elektronische portefeuille, een soort virtuele spaarpot, waarmee ze NMBS-producten kunnen kopen", zegt Marc Descheemaeker van de NMBS.
"Andere klanten krijgen een bon voor een volgend treinkaartje met de waarde die volgens de compensatieregeling is bepaald."
Niet alle vertragingen tellen mee
De reiziger moet de vergoeding zelf aanvragen. Daarvoor houdt hij de vertragingen gedurende een half jaar bij op een speciaal formulier. Dat stuurt hij op naar de klantendienst van de NMBS of geeft hij af aan het loket.
Volgens staatssecretaris van Overheidsbedrijven Bruno Tuybens (SP.A) is de compensatieregeling een belangrijk signaal vanuit de NMBS.
De NMBS verwacht dat elk jaar tachtig- tot honderdduizend reizigers een vergoeding zullen kunnen krijgen.
Bron: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml

Nog een uitgebreider artikel onder de vorm van een FAQ op http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... d=G0SU1FEM