dentheo schreef:rvdborgt schreef:De prijs voor het gebruik van het spoorwegnet moeten immers gerelateerd zijn aan de werkelijk kosten van het gebruik (marginale kosten). En dat is bepaald niet het geval bij een forfaitair bedrag per rijtuig per jaar.
Het wel eens kunnen, want het is een prijs voor paperassen, niet voor een afgelegde afstand, soort "startgeld" .
Hoe zit dat met keuringskosten voor loks, die zijn toch ook eenmalig. En soms is de goedkeuring in tijd begrensd.
Bij dergelijke bedragen heb ik zeer sterke twijfels:
Engins à moteur thermique
Automoteur 30 000 €
Locomotive diesel 30 000 €
Engins à moteur électrique
Automotrice 23 000 €
Locomotive électrique 20 000 €
Motrice de matériel à grande vitesse 35 000 €
Engins remorqués
Remorque pour le transport de voyageurs 4 800 €
Remorque pour le transport de voyageurs à grande vitesse 10 000 €
http://www.impot.gouv.fr/portal/deploie ... e_5390.pdf
Let wel, dit zijn bedragen per jaar. Voor wat paperassen lijkt me dat rijkelijk overdreven. Ik ben dan toch wel benieuwd naar de achterliggende berekening van de daadwerkelijke kosten.
Maar zoals gezegd: het is een belasting en heeft dus in principe niet per se te maken met kosten. Maar de vraag blijft, hoe dat in overeenkomst met de EU-spoorwegrichtlijnen, in het bijzonder 2001/14, kan zijn.
Groetjes,
Rian