Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door K V B »

Molenbruch Y. schreef:
Men maakt trouwens dezelfde fout voor de verbindingsbocht bij Leuven, waardoor reizigers van de snelle P-treinen Hasselt - Brussel dus eigenlijk ook te veel betalen. Dat het slechts om 4 treinen per dag per richting gaat, is daarbij irrelevant. Ik vermoed echter dat het in dit geval om een bewuste 'vergetelheid' gaat, omdat men anders ineens een pak inkomsten zou mislopen, nl. voor alle reizigers van het grootste deel van Limburg richting Brussel. Ongeacht wanneer ze zich verplaatsen en met welke - toegestane - treinen, moet het tarief immers altijd berekend zijn volgens de kortste afstand.
Toont eigenlijk ook de beperkingen aan van een strikt toegepast puur op afstand gebaseerd tarief. Want eigenlijk zou men voor de rechtreekse treinen Hasselt - Brussel juist meer moeten vragen. Dat zou de NMBS ook een beetje prikkelen om die trein elk uur te laten rijden. Men zou eigenlijk kunnen doen zoals de SBB doet, en tariefkilometers toevoegen aan bepaalde trajecten waar een treinverbinding van een hogere kwaliteit aangeboden wordt.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5481
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door overweg13 »

K V B schreef: Toont eigenlijk ook de beperkingen aan van een strikt toegepast puur op afstand gebaseerd tarief. Want eigenlijk zou men voor de rechtreekse treinen Hasselt - Brussel juist meer moeten vragen. Dat zou de NMBS ook een beetje prikkelen om die trein elk uur te laten rijden. Men zou eigenlijk kunnen doen zoals de SBB doet, en tariefkilometers toevoegen aan bepaalde trajecten waar een treinverbinding van een hogere kwaliteit aangeboden wordt.
Dan doen ze hier bij ons al sinds de jaren 1950: de NZV wordt getarifeerd aan 6 km, daar waar ze niet eens 4 km lang is. Met de invoering van het zonetarief in Brussel is het effect daarvan enigszins afgevlakt, maar voor Halle - Zone Brussel betalen we 19 km, waar de afstand tot Brusse-Centraal maar 15 km bedraagt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door Asterix »

profke schreef:korte samenvatting:
volgens de strikte letter van de wet mag het niet
Volgens welke wet? De bocht van Langdorp wordt niet bereden dus neemt hij de trein via Aarschot. Daar wil hij overstappen maar besluit opeens dat hij zijn reis niet wenst verder te zetten maar wel naar Leuven wenst te reizen. Een traject waarvoor hij ook een geldig vervoerbewijs heeft. Er is geen enkele strikte wet of kwade controleur die hier nog maar het minste tegen kan inbrengen. Er is geen enkele wet die u verplicht om een reis van begin tot einde af te leggen. de NMBS-logica verandert hier niets aan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:de NMBS-logica verandert hier niets aan.
Maar door een ticket te kopen ga je akkoord met die nmbs-logica...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:
Jeroen schreef:de NMBS-logica verandert hier niets aan.
Maar door een ticket te kopen ga je akkoord met die nmbs-logica...
Men kan u nooit verplichten een reis van A tot Z af te leggen.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door Molenbruch Y. »

Jeroen schreef:
Shrek schreef:
Jeroen schreef:de NMBS-logica verandert hier niets aan.
Maar door een ticket te kopen ga je akkoord met die nmbs-logica...
Men kan u nooit verplichten een reis van A tot Z af te leggen.
Toch is dat exact hetgeen die 'NMBS-logica' in bepaalde gevallen doet, zij het met een gegronde reden. Bekijk bijvoorbeeld onderstaande situatie, los van de situatie die in dit topic besproken wordt.

Reiziger 1 wenst in het weekend van Charleroi-Sud naar Ottignies te reizen. De prijs van zijn biljet wordt aangerekend volgens de kortste reisweg (via lijn 140), die 36 km lang is. Helaas rijdt er op dit traject in het weekend slechts één trein om de twee uur. Daardoor is het volgens de bepalingen in de reizigersvoorschriften, meer bepaald volgens de clausules die aangeven in welke gevallen je van de aangerekende reisweg mag afwijken, mogelijk om een toegelaten reisweg via Brussel uit te stippelen, ook al toont de planner deze niet. Omdat de reiziger echter van de aangerekende reisweg afwijkt, mag hij in Brussel weliswaar overstappen, maar zijn reis niet stopzetten. Hoe komt dat? Om dat uit te leggen, halen we er reiziger 2 bij, die van Charleroi-Sud naar Brussel-Zuid spoort en dus een biljet betaalt dat berekend is op een afstand van 60 km. Als hij de situatie van reiziger 1 in de gaten krijgt en niet terugdeinst voor enige fraude, dan zal hij de volgende keer ook een goedkoper biljet naar Ottignies kopen en zijn reis stopzetten bij zijn overstap in Brussel-Zuid. Dat zou niet correct zijn. Daarom verbieden de voorschriften het stopzetten van de reis op een punt dat niet op de aangerekende reisweg ligt, zowel voor biljetten als voor abonnementen. Hoe de TBG's dat in de praktijk kunnen controleren, is natuurlijk een ander paar mouwen, maar de NMBS-logica op zich is er dus niet voor niets.

Groeten,
Peche

Re: Meerdere vervoersbewijzen voor 1 traject?

Bericht door Peche »

Als ge op uw traject zelfs extra stopt. Dus u neemt de trein in A en betaald een kaartje voor van A naar C te rijden. Maar u stapt even af in B om iets te gaan drinken of dergelijke. Dan moet je bijbetalen...
Plaats reactie