De nieuwe loks reeks 18
Re: De nieuwe loks reeks 18
Dat maakt niet uit he, als je het eigendomschap onderbrengt bij bijvoorbeeld een NMBS Rolling Stock waarvan zowel Reizigers als Logistics de locomotieven huren is er geen vuiltje aan de lucht.
Standaardisering van de locomotieven zal zeker eenheidsworst opleveren (kijk maar naar al het VIRM en SLT in Nederland) maar heeft voor NMBS operationele voordelen: goedkoper in onderhoud, minder instructie nodig, overal inzetbaar, en mits juist uitgerust ook inzetbaar in het buitenland.
Wel zou ik dan de locomotieven laten uitrusten voor Nederland (dus ATB erbij) zodat deze dienst kunnen doen in de goederendiensten. Bij een eventueel materieeloverschot kunnen ze dan nog altijd verhuurd worden, dat doet de NS immers ook (zie het DM'90).
Standaardisering van de locomotieven zal zeker eenheidsworst opleveren (kijk maar naar al het VIRM en SLT in Nederland) maar heeft voor NMBS operationele voordelen: goedkoper in onderhoud, minder instructie nodig, overal inzetbaar, en mits juist uitgerust ook inzetbaar in het buitenland.
Wel zou ik dan de locomotieven laten uitrusten voor Nederland (dus ATB erbij) zodat deze dienst kunnen doen in de goederendiensten. Bij een eventueel materieeloverschot kunnen ze dan nog altijd verhuurd worden, dat doet de NS immers ook (zie het DM'90).
Re: De nieuwe loks reeks 18
vanaf 11/04 word de IC A gesimuleerd van Oostende naar WELKENRAEDT 
dit met 1 HLE 18 + 5 HV + 1 BDXi11

dit met 1 HLE 18 + 5 HV + 1 BDXi11



Re: De nieuwe loks reeks 18
En geen HLE13 of ander "machien" erbij voor de zekerheid?Robin schreef:vanaf 11/04 word de IC A gesimuleerd van Oostende naar WELKENRAEDT
dit met 1 HLE 18 + 5 HV + 1 BDXi11
Re: De nieuwe loks reeks 18
AlexNL schreef:Dat maakt niet uit he, als je het eigendomschap onderbrengt bij bijvoorbeeld een NMBS Rolling Stock waarvan zowel Reizigers als Logistics de locomotieven huren is er geen vuiltje aan de lucht.
Men is cargo echt wel volledig aan het opsplitsen op dit moment hier i België, het heeft er alle schijn van om terug een ABX-verhaal (de gewezen pakjesdienst) te worden. Klaarmaken voor verkoop dus. Daarom dat men de locs niet in een afzonderlijk bedrijf steekt zoals jij aanbrengt.
Nog effe vermelden dat de reeks 18 aangekocht is door middel van subsiedies en laat nu net dat laatste niet zijn toegestaan voor cargo in functie van concurrentievervalsing tov de andere operatoren binnen de cargowereld.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Ok, dat van die subsidies wist ik niet, maar maakt het wel een heel ander verhaal waardoor mijn constructie inderdaad niet meer mogelijk is.
In Frankrijk heeft SNCF dat onlangs gedaan: een grote berg van hun Prima-locomotieven hebben ze ondergebracht in het bedrijf Akiem, dat die locomotieven nu verhuurt. Ze worden verhuurd aan SNCF Fret, maar ook concurrenten zoals Euro Cargo Rail (onderdeel van DB Schenker) huurt locomotieven bij Akiem.
In Frankrijk heeft SNCF dat onlangs gedaan: een grote berg van hun Prima-locomotieven hebben ze ondergebracht in het bedrijf Akiem, dat die locomotieven nu verhuurt. Ze worden verhuurd aan SNCF Fret, maar ook concurrenten zoals Euro Cargo Rail (onderdeel van DB Schenker) huurt locomotieven bij Akiem.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Dat geldt toch ook voor een deel van de 13nen, niet?Steven schreef:Nog effe vermelden dat de reeks 18 aangekocht is door middel van subsiedies en laat nu net dat laatste niet zijn toegestaan voor cargo in functie van concurrentievervalsing tov de andere operatoren binnen de cargowereld.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Zeer zeker dat dat voor de reeks 13 ook van toepassing is, maar met dat verschil dat toen die Europese regel nog niet bestond, de markt voor de goederen was toen nog niet vrijgemaak. De regel is/was dus niet van toepassing met terugwerkende kracht. Alle locs zijn op die manier gekocht in België. Vandaar dat men voor de goederen al was overgeschakeld op leasing ivm de reeksen 28 en 29.Bibke schreef:Dat geldt toch ook voor een deel van de 13nen, niet?Steven schreef:Nog effe vermelden dat de reeks 18 aangekocht is door middel van subsiedies en laat nu net dat laatste niet zijn toegestaan voor cargo in functie van concurrentievervalsing tov de andere operatoren binnen de cargowereld.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Maar waarom zou B-logistics dan bij iets dergelijk van de nmbs gaan leasen als ze even goed op de markt kunne leasen? Het zou mij trouwens sterk lijken moest nmbs-reizigers locs teveel hebben. Passagiersvervoer is namelijk redelijk goed te voorspellen. Je weet bij wijze van spreken nu al hoeveel locs je in 2018 nodig zal hebben. Dan kan je mijns insziens je aankopen/schrappingen wel zo regelen dat je geen tientallen locs teveel hebt die je dan moet verhuren.AlexNL schreef:In Frankrijk heeft SNCF dat onlangs gedaan: een grote berg van hun Prima-locomotieven hebben ze ondergebracht in het bedrijf Akiem, dat die locomotieven nu verhuurt. Ze worden verhuurd aan SNCF Fret, maar ook concurrenten zoals Euro Cargo Rail (onderdeel van DB Schenker) huurt locomotieven bij Akiem.
Voor goederenlocs is dat anders, maar bij logistics zijn ze veel beter af met extra geleasde 28en dan oude 27ers

Re: De nieuwe loks reeks 18
bij geen enkele van deze ritten word er een 13 meegestuurdMIVB-reiziger schreef:En geen HLE13 of ander "machien" erbij voor de zekerheid?Robin schreef:vanaf 11/04 word de IC A gesimuleerd van Oostende naar WELKENRAEDT
dit met 1 HLE 18 + 5 HV + 1 BDXi11



-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 16 dec 2010, 18:00
Re: De nieuwe loks reeks 18
waar zie jij een dienstregeling?treinfan93 schreef:Is dit met de dienstregeling die hier enkele posts hoger vermeld werd ?




- trainfreak
- Berichten: 2657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: De nieuwe loks reeks 18
Blz 76, in de post van stefanic (ongeveer in het midden van de pagina)Robin schreef:waar zie jij een dienstregeling?treinfan93 schreef:Is dit met de dienstregeling die hier enkele posts hoger vermeld werd ?
Re: De nieuwe loks reeks 18
in grote lijnen toch maar zetrainfreak schreef:Blz 76, in de post van stefanic (ongeveer in het midden van de pagina)Robin schreef:waar zie jij een dienstregeling?treinfan93 schreef:Is dit met de dienstregeling die hier enkele posts hoger vermeld werd ?

Scheelt soms een uur.



Re: De nieuwe loks reeks 18
Gerucht van iemand van Siemens: ze zouden beginnen met 1x Welkenraedt - Oostende en terug.
Kan een goede ziel een samenvatting van de BNX geven?
Kan een goede ziel een samenvatting van de BNX geven?
Re: De nieuwe loks reeks 18
Code: Selecteer alles
11/04 12/04 13/04 14/04 15/04 18/04
19/04 20/04 21/04 22/04 26/04 27/04
28/04 29/04
WELKENRAEDT 07:52 OOSTENDE 10:53
OOSTENDE 11:50 WELKENRAEDT 15:12
Code: Selecteer alles
16/04 WELKENRAEDT 08:00 OOSTENDE 10:59
16/04 OOSTENDE 11:58 WELKENRAEDT 15:22
Code: Selecteer alles
17/04 WELKENRAEDT 08:00 OOSTENDE 11:22
17/04 OOSTENDE 11:58 WELKENRAEDT 15:22
Code: Selecteer alles
23/04 WELKENRAEDT 08:00 OOSTENDE 11:01
23/04 OOSTENDE 11:58 WELKENRAEDT 15:12
Code: Selecteer alles
24/04 WELKENRAEDT 08:00 OOSTENDE 10:54
24/04 OOSTENDE 11:58 WELKENRAEDT 15:12


