De paasvakantie van 2011 loopt helaas op z'n einde, maar ik MOEST toch een trein-uitstapje gedaan hebben…
Het traject was als volgt gepland:
IC 2627 Antw.-Berchem 07:45 - Leuven 08:25
IC 1707 Leuven 08:59 +3' - Liège-Guillemins 09:51 +14'
L 5560 Liège-Guillemins 10:22 - Marloie 11:29
IC 2110 Marloie 12:16 - Libramont 12:44
L 6084 Libramont 12:55 - Dinant 14:09
IC 2535 Dinant 14:14 - Namur 14:42
Gepland maar niet doorgegaan:
IR 3815 Namur 15:51 +10' - Jemeppe-sur-Sambre 16:06 +9'
P 8690 Jemeppe-sur-Sambre 16:10 - Gembloux 16:28
IC 2137 Gembloux 16:35 - Brussel-Noord 17:18
IC 4516 Brussel-Noord 17:37 - Antw.-Berchem 18:08
Gedaan:
IC 2436 Namur 15:48 +6' - Brussel-Noord 16:48
IC 2016 Brussel-Noord 17:04 +5' - Antw. Berchem 17:36
Aangedane lijnen: 25/27-53-36-43-162-165-166-154-161-25/27
Het plan was om extra lijnen te ontdekken. In dit geval waren dat lijn 36, 43, het stuk 165 tussen Libramont en Bertrix, en lijn 144, die enkel met P-treinen bedient wordt. De 144 zal voor een andere keer zijn, ik leg later uit waarom.
Ik ben goed op tijd in het station van Berchem. Ik gebruik mijn tijd om nog even wat leesvoer te halen bij de Relay en zet me neer op een bankje aan spoor 5. Ik ga echter prompt ergens anders staan als iemand mij ongevraagd begint te vergassen (ik heb ALTIJD malchance met rokers op de perrons…).
De IC naar Leuven wordt stipt verzekerd door 2 Breaks, de 344 op kop, spijtig genoeg met graffiti…
In Leuven aangekomen wandel ik een beetje rond in de stationsbuurt, en installeer me een kwartier voor vertrektijd op een bankje in de stationshal. Achter mij staat de bestemmingsaanwijzer al geruime tijd op "trein op doorrit". Terwijl ik De Standaard zit te lezen hoor ik een niet alledaags locomotiefgeluid, en, jaja, het is een HLE18! Ik heb een foto kunnen maken, maar ze trekt op niet veel…

Tussen Leuven en Luik is het sukkelen van rood sein naar rood sein, met toppunten tussen Leuven en Tienen en tussen Ans en Luik.
De 1707 is samengesteld uit M6-rijtuigen, en ik zit helemaal alleen op een bovenverdieping van Leuven tot Tienen. In Tienen komt er één meisje ergens vooraan in het rijtuig zitten en pas in Waremme komt er wat volk bij. Het zijn mensen met enkele jonge kinderen bij. Uiteraard maken die wat lawaai, maar storen doet het eigenlijk niet. Wat klinken Franstalige kinderstemmetjes toch zo veel aangenamer dan Vlaams gekwebbel…
In Luik nemen we de 5560 naar Jemelle. Ook hier in de trein leegte troef. Bij mij in het compartiment zit een jong koppeltje (zonder kinderen, dat zijn ze zelf trouwens nog…) onderweg naar Plopsa Coo. Ze stappen uit in Rivage.


Op de 6084 is het eigenlijk drukker dan ik verwacht had, maar er was zeker en vast plaats genoeg. Een ritje over de Athus-Meuse is er nooit één te veel.
In Dinant staat gewoontegetrouw de IC M-break n°343 aan perron 1 te wachten om dan neus aan neus te staan met MW 4108.
Aangekomen in Namur beslis ik om een uurtje te gaan wandelen in dit stadje waar ik nog nooit ben geweest. Gezellig, ja, maar ik ben er niet van onder de indruk.
In de Relay van station Namur koop ik nog vlug een flesje spuitwater en ga ermee naar spoor 7, waar IR 3815 naar Jemeppe-sur-Sambre moet langskomen. Na enkele minuten verschijnt er echter in het rood '+10' op de borden. Wetende dat ik zo mijn aansluiting op de P8690 ga missen, en dat wachten op P8692 het te laat gaat maken, spurt ik naar spoor 5 waar IC 2436 met zes minuten vertraging bezig is met het lossen en laden van reizigers.
Ik slaag erin om in te stappen, en om nog snel mijn GoPass in orde te maken. Te laat denk ik er nog aan om het antennelijntje Ottignies-Louvain-la-Neuve aan te doen, maar er staat al "NAMUR-ANTWERPEN" op mijn GoPass en bovendien heb ik die reisweg niet voorbereid.
De M4-rijtuigen doen me meteen denken aan een turks stoombad. Het is er zò warm en vochtig dat mijn rugzak (met gekoeld drinken) kletsnat wordt. Het moet van het condens zijn, want mijn flesjes water zijn goed dichtgedraaid.
In Brussel-Noord blijft P 8905, die volgens Railtime zelf verspoord is, minutenlang spoor 11 blokkeren voor een rood sein. Hierdoor loopt IC 2016 vijf minuten vertraging op, die onderweg worden opgelost. Enkele minuten voor 18:00 was ik thuis.
Bedankt voor het lezen!
Trammist