Interesse in treinen

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.

Heb je interesse voor treinen?

Ja
74
97%
Nee
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 76

groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Interesse in treinen

Bericht door groentje »

Tja, wat is het nut van postzegels verzamelen? Van wandelen? Op vakantie gaan? Musea bezoeken of muziek spelen? Er zijn ongezondere bezigheden dan treintjes spotten/fotograferen/... In het weekend je schenen laten kapot schoppen op een voetbalveld, bijvoorbeeld :mrgreen:
pietje

Re: Interesse in treinen

Bericht door pietje »

idd, zo denk ik er ook over.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Interesse in treinen

Bericht door LML »

groentje schreef:In het weekend je schenen laten kapot schoppen op een voetbalveld, bijvoorbeeld :mrgreen:
Tja, de bal aangespeeld krijgen en dan weer wegshotten, héééél nuttig... :mrgreen:
Dan nog liever interesse hebben in treintjes/spoorwegen en alles wat errond draait... :wink:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Interesse in treinen

Bericht door Treinenman »

Zo kan je ook vragen wat het nut is van andere hobby's/ bezigheden zoals lid worden van een club, muziek beluisteren, interesse in auto's, interesse in schepen en spullen verzamelen.
Het 'nut' van hobby's is dat de persoon zelf zich er goed bij voelt en zich amuseert. Het is om vrije tijd op te vullen.
De trein is altijd een beetje reizen.
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Interesse in treinen

Bericht door doggys2 »

Dieselfreak schreef:
Treinenman schreef:Soms krijg je wel de vraag 'Wat is daar het nut van?'
Dat is echt zo'n vaak gehoorde dooddoener waar ik het van op mijn heupen krijg: "Wat is het nut van... ?" Waarom moet alles per sé een of ander nút hebben? Er zijn veel meer redenen om iets te doen dan om wille van een of ander nút.
Het echte nut van zowat elke hobby is zoals hier ook al werd gezegd dat men er zelf plezier aan beleeft en eventueel nog wat extra kennis meekrijgt.
Ikzelf ben gepensioneerd en heb zelf nog heel veel tijd te kort wat betreft treinen en trams namelijk fotograferen, selecteren, op juist formaat zetten voor mijn website, MSTS trainsimilator, boeken lezen over openbaar vervoer enz..
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Interesse in treinen

Bericht door Dieselfreak »

Treinenman schreef:Zo kan je ook vragen wat het nut is van andere hobby's/ bezigheden zoals lid worden van een club, muziek beluisteren, interesse in auto's, interesse in schepen en spullen verzamelen.
Het "nut" van treinen fotograferen is in mijn ogen dat latere generaties kunnen zien hoe de treinen er vroeger uitzagen, en dat je iets van fotografie leert. Het lijkt me in ieder geval "nuttiger" dan zoiets volledig passiefs als naar muziek luisteren.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Interesse in treinen

Bericht door overweg13 »

Mensen die bij alles de vraag stellen: "Wat is het nut daarvan?" of 'Wat heb je daar nu aan?" hebben vaak hetzelfde probleem: ze zien het nut van zichzelf niet, weten niet wat anderen aan hen hebben... Dat is pas zielig!
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Interesse in treinen

Bericht door Dieselfreak »

Ze stellen die vraag trouwens alleen maar van dingen die door niet zoveel mensen gedaan worden, zoals treinen fotograferen. "Wat is het nut van naar muziek luisteren?" bijvoorbeeld zal je nooit horen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Interesse in treinen

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef:Ze stellen die vraag trouwens alleen maar van dingen die door niet zoveel mensen gedaan worden, zoals treinen fotograferen. "Wat is het nut van naar muziek luisteren?" bijvoorbeeld zal je nooit horen.
Je zou nog verbaasd staan! (net als over fictie lezen, trouwens). Maar het meeste ongeloof oogst ik toch als ik zeg dat ik nummers van bankbiljetten inbreng op een website, om de lange weg die zo'n biljet soms aflegt, te kunnen volgen: http://nl.eurobilltracker.com/ . Fascinerend, maar je moet er wel veel geduld voor hebben. Ik scoor 1 hit per 115 ingebrachte biljetten op dit moment. Meestal beperk ik me tot biljetten die ik echt in handen krijg, maar tussen pot en pint wil het wel eens lukken om snel de gegevens van iemands bankbiljet te noteren. Ongeloof en argwaan vallen me dan ten deel: het is alsof ik probeer om het financiële handelen van mijn tafelgenoten op te volgen. Voor wie het ook eens wil proberen: niet meteen na een maand of zes opgeven: het is pas achteraf dat het prettig wordt. Elke hit geeft weer een kick: ik heb er zo een tussen Portugal en Buizingen, en onlangs had ik een briefje dat de afstand Antwerpen - Halle afgelegd had in een kleine 4 jaar.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Interesse in treinen

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:vaak hetzelfde probleem: ze zien het nut van zichzelf niet, weten niet wat anderen aan hen hebben... Dat is pas zielig!
Dat is natuurlijk wel een interessante discussie, Vic. In hoeverre kan één persoon nut creëren. Immers, al de zaken die ik kan, kunnen waarschijnlijk nog duizenden anderen op deze aardkloot. Kan men echt een toegevoegde waarde betekenen als men in generaties en generaties en tussen miljarden anderen slechts een fractie hier aanwezig is?
Gerard

Re: Interesse in treinen

Bericht door Gerard »

Waarom zou een hobby uberhaupt nuttig moeten zijn? Het gaat erom dat je jezelf er mee vermaakt en er plezier aan beleeft. Als iemand van voetbal houd, so what? Als iemand van muziek verzamelen houd hetzelfde. Ik spot treinen omdat ik het leuk vindt en in eerste instantie niet om toegevoegde waarde voor anderen te creëren. Je moet gewoon lekker van je hobby genieten, daar gaat het om.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Interesse in treinen

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef:
overweg13 schreef:vaak hetzelfde probleem: ze zien het nut van zichzelf niet, weten niet wat anderen aan hen hebben... Dat is pas zielig!
Dat is natuurlijk wel een interessante discussie, Vic. In hoeverre kan één persoon nut creëren. Immers, al de zaken die ik kan, kunnen waarschijnlijk nog duizenden anderen op deze aardkloot. Kan men echt een toegevoegde waarde betekenen als men in generaties en generaties en tussen miljarden anderen slechts een fractie hier aanwezig is?
Uiteraard is het slechts voor weinigen onder ons weggelegd om echt veel invloed te hebben, maar als je het begrip nut ruim ziet, dan is het volgens mij vooral: wat beteken ik voor mijn omgeving? Zelf heb ik dan de neiging om meteen aan het professionele te denken. In mijn geval: heb ik wat betekend voor al die leerlingen die ik onder mijn hoede heb gehad? En dat gaat veel verder dan: heb ik ertoe bijgedragen om hen een diploma en een job te helpen bereiken? In feite is een vriendelijke groet of lach een veel mooiere beloning als je nog eens een leerling(e) tegen het lijf loopt, want dat ze zouden er ook wel gekomen zijn zonder jou.
Maar je kunt ook wel nog veel meer betekenen voor de mensen buiten je professionele omgeving: gezin, vrienden, hobby... En dat laatste kan ook nuttig zijn. Als ik een tekst of foto's op beide op een forum plaats, dan is dat natuurlijk ook een vorm van intellectuele zelfbevrediging, maar dat zou je nooit volhouden als je ook niet besefte dat een weliswaar beperkt aantal denkgenoten ook iets hebben aan die dingen. En zo is er toch altijd wel iets nuttigs te bedenken aan al wat je doet. het is alleen een kwestie van ruim definiëren.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Interesse in treinen

Bericht door Asterix »

Vic, ik ben het volledig met je eens!
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Interesse in treinen

Bericht door Treinenman »

--
Laatst gewijzigd door Treinenman op 05 dec 2011, 20:43, 2 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Interesse in treinen

Bericht door dentheo »

Treinenman schreef: Hier is blijkbaar niemand die weet welk treinmaterieel van de NMBS het meest storingsgevoelig is en met technische problemen te kampen heeft.
Dat zal U een paar pintjes kosten met de juiste persoon van de NMBS, die U ook vertrouwd.
Je zou daarmee wel een groter geheim te pakken hebben dan bv. de reizigersaantallen per station.

Remember, voor het verzamelen van "benchmark" getallen, is er ooit al een algemene directeur gesneuveld.
Want de NMBS is niet vergelijkbaar...correctie, wil niet vergeleken worden (te pijnlijk ?).
Mijn raming : als er van een bepaald materieeltype op een willekeurige dag 85% beschikbaar is het een goede dag.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie