Interesse in treinen
Re: Interesse in treinen
Tja, wat is het nut van postzegels verzamelen? Van wandelen? Op vakantie gaan? Musea bezoeken of muziek spelen? Er zijn ongezondere bezigheden dan treintjes spotten/fotograferen/... In het weekend je schenen laten kapot schoppen op een voetbalveld, bijvoorbeeld
Re: Interesse in treinen
Tja, de bal aangespeeld krijgen en dan weer wegshotten, héééél nuttig...groentje schreef:In het weekend je schenen laten kapot schoppen op een voetbalveld, bijvoorbeeld
Dan nog liever interesse hebben in treintjes/spoorwegen en alles wat errond draait...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17
Re: Interesse in treinen
Zo kan je ook vragen wat het nut is van andere hobby's/ bezigheden zoals lid worden van een club, muziek beluisteren, interesse in auto's, interesse in schepen en spullen verzamelen.
Het 'nut' van hobby's is dat de persoon zelf zich er goed bij voelt en zich amuseert. Het is om vrije tijd op te vullen.
Het 'nut' van hobby's is dat de persoon zelf zich er goed bij voelt en zich amuseert. Het is om vrije tijd op te vullen.
De trein is altijd een beetje reizen.
Re: Interesse in treinen
Het echte nut van zowat elke hobby is zoals hier ook al werd gezegd dat men er zelf plezier aan beleeft en eventueel nog wat extra kennis meekrijgt.Dieselfreak schreef:Dat is echt zo'n vaak gehoorde dooddoener waar ik het van op mijn heupen krijg: "Wat is het nut van... ?" Waarom moet alles per sé een of ander nút hebben? Er zijn veel meer redenen om iets te doen dan om wille van een of ander nút.Treinenman schreef:Soms krijg je wel de vraag 'Wat is daar het nut van?'
Ikzelf ben gepensioneerd en heb zelf nog heel veel tijd te kort wat betreft treinen en trams namelijk fotograferen, selecteren, op juist formaat zetten voor mijn website, MSTS trainsimilator, boeken lezen over openbaar vervoer enz..
- Dieselfreak
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Interesse in treinen
Het "nut" van treinen fotograferen is in mijn ogen dat latere generaties kunnen zien hoe de treinen er vroeger uitzagen, en dat je iets van fotografie leert. Het lijkt me in ieder geval "nuttiger" dan zoiets volledig passiefs als naar muziek luisteren.Treinenman schreef:Zo kan je ook vragen wat het nut is van andere hobby's/ bezigheden zoals lid worden van een club, muziek beluisteren, interesse in auto's, interesse in schepen en spullen verzamelen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Interesse in treinen
Mensen die bij alles de vraag stellen: "Wat is het nut daarvan?" of 'Wat heb je daar nu aan?" hebben vaak hetzelfde probleem: ze zien het nut van zichzelf niet, weten niet wat anderen aan hen hebben... Dat is pas zielig!
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
- Dieselfreak
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Interesse in treinen
Ze stellen die vraag trouwens alleen maar van dingen die door niet zoveel mensen gedaan worden, zoals treinen fotograferen. "Wat is het nut van naar muziek luisteren?" bijvoorbeeld zal je nooit horen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Interesse in treinen
Je zou nog verbaasd staan! (net als over fictie lezen, trouwens). Maar het meeste ongeloof oogst ik toch als ik zeg dat ik nummers van bankbiljetten inbreng op een website, om de lange weg die zo'n biljet soms aflegt, te kunnen volgen: http://nl.eurobilltracker.com/ . Fascinerend, maar je moet er wel veel geduld voor hebben. Ik scoor 1 hit per 115 ingebrachte biljetten op dit moment. Meestal beperk ik me tot biljetten die ik echt in handen krijg, maar tussen pot en pint wil het wel eens lukken om snel de gegevens van iemands bankbiljet te noteren. Ongeloof en argwaan vallen me dan ten deel: het is alsof ik probeer om het financiële handelen van mijn tafelgenoten op te volgen. Voor wie het ook eens wil proberen: niet meteen na een maand of zes opgeven: het is pas achteraf dat het prettig wordt. Elke hit geeft weer een kick: ik heb er zo een tussen Portugal en Buizingen, en onlangs had ik een briefje dat de afstand Antwerpen - Halle afgelegd had in een kleine 4 jaar.Dieselfreak schreef:Ze stellen die vraag trouwens alleen maar van dingen die door niet zoveel mensen gedaan worden, zoals treinen fotograferen. "Wat is het nut van naar muziek luisteren?" bijvoorbeeld zal je nooit horen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Interesse in treinen
Dat is natuurlijk wel een interessante discussie, Vic. In hoeverre kan één persoon nut creëren. Immers, al de zaken die ik kan, kunnen waarschijnlijk nog duizenden anderen op deze aardkloot. Kan men echt een toegevoegde waarde betekenen als men in generaties en generaties en tussen miljarden anderen slechts een fractie hier aanwezig is?overweg13 schreef:vaak hetzelfde probleem: ze zien het nut van zichzelf niet, weten niet wat anderen aan hen hebben... Dat is pas zielig!
Re: Interesse in treinen
Waarom zou een hobby uberhaupt nuttig moeten zijn? Het gaat erom dat je jezelf er mee vermaakt en er plezier aan beleeft. Als iemand van voetbal houd, so what? Als iemand van muziek verzamelen houd hetzelfde. Ik spot treinen omdat ik het leuk vindt en in eerste instantie niet om toegevoegde waarde voor anderen te creëren. Je moet gewoon lekker van je hobby genieten, daar gaat het om.
Re: Interesse in treinen
Uiteraard is het slechts voor weinigen onder ons weggelegd om echt veel invloed te hebben, maar als je het begrip nut ruim ziet, dan is het volgens mij vooral: wat beteken ik voor mijn omgeving? Zelf heb ik dan de neiging om meteen aan het professionele te denken. In mijn geval: heb ik wat betekend voor al die leerlingen die ik onder mijn hoede heb gehad? En dat gaat veel verder dan: heb ik ertoe bijgedragen om hen een diploma en een job te helpen bereiken? In feite is een vriendelijke groet of lach een veel mooiere beloning als je nog eens een leerling(e) tegen het lijf loopt, want dat ze zouden er ook wel gekomen zijn zonder jou.Jeroen schreef:Dat is natuurlijk wel een interessante discussie, Vic. In hoeverre kan één persoon nut creëren. Immers, al de zaken die ik kan, kunnen waarschijnlijk nog duizenden anderen op deze aardkloot. Kan men echt een toegevoegde waarde betekenen als men in generaties en generaties en tussen miljarden anderen slechts een fractie hier aanwezig is?overweg13 schreef:vaak hetzelfde probleem: ze zien het nut van zichzelf niet, weten niet wat anderen aan hen hebben... Dat is pas zielig!
Maar je kunt ook wel nog veel meer betekenen voor de mensen buiten je professionele omgeving: gezin, vrienden, hobby... En dat laatste kan ook nuttig zijn. Als ik een tekst of foto's op beide op een forum plaats, dan is dat natuurlijk ook een vorm van intellectuele zelfbevrediging, maar dat zou je nooit volhouden als je ook niet besefte dat een weliswaar beperkt aantal denkgenoten ook iets hebben aan die dingen. En zo is er toch altijd wel iets nuttigs te bedenken aan al wat je doet. het is alleen een kwestie van ruim definiëren.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17
Re: Interesse in treinen
--
Laatst gewijzigd door Treinenman op 05 dec 2011, 20:43, 2 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
Re: Interesse in treinen
Dat zal U een paar pintjes kosten met de juiste persoon van de NMBS, die U ook vertrouwd.Treinenman schreef: Hier is blijkbaar niemand die weet welk treinmaterieel van de NMBS het meest storingsgevoelig is en met technische problemen te kampen heeft.
Je zou daarmee wel een groter geheim te pakken hebben dan bv. de reizigersaantallen per station.
Remember, voor het verzamelen van "benchmark" getallen, is er ooit al een algemene directeur gesneuveld.
Want de NMBS is niet vergelijkbaar...correctie, wil niet vergeleken worden (te pijnlijk ?).
Mijn raming : als er van een bepaald materieeltype op een willekeurige dag 85% beschikbaar is het een goede dag.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide