Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogelijk

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogelijk

Bericht door bobke »

De rechtstreekse treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel dreigt te verdwijnen. Het is qua stiptheid en bezettingsgraad een van de probleemlijnen voor de NMBS. De beslissing valt over enkele weken. De NMBS wil meteen een alternatief aanbieden als de lijn verdwijnt, schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Alles over

Binnenland

De rechtstreekse treinverbinding Maastricht-Brussel, met een tussenstop in Luik, werd in 2007 in gebruik genomen. Ze kwam er onder impuls van de toenmalige Maastrichtse burgemeester en met financiële hulp van Europa. Maastricht telt meer dan honderd Europese instellingen.

De Belgische Spoorwegen buigen zich momenteel over het voortbestaan van de verbinding. Er wordt gedacht aan een stopzetten wegens drie redenen. De verbinding is een probleemlijn qua stiptheid. Dat heeft te maken met de beperkte keermogelijkheden in Maastricht.

Ten tweede past Europa voor de helft de verliezen bij. Eind dit jaar loopt dat af. In dat geval wordt de verbinding helemaal te duur.

Taalprobleem

Tot slot is er een taalprobleem. De treinbestuurders zijn in hoofdzaak Franstaligen. Om ook in Nederland te mogen rijden, moeten ze een attest hebben waaruit blijkt dat ze voldoende Nederlands kennen. Die kennis wordt dermate streng en vaak gecontroleerd.

De verbinding Maastricht-Luik-Brussel wordt volledig uitgebaat door de NMBS. De beslissing over de eventuele afschaffing van de verbinding valt over enkele weken. Mocht dat het geval zijn, dan wil de NMBS meteen een alternatief hebben. Een mogelijkheid is een treinshuttle tussen Maastricht en Wezet en zo door naar Luik, waar men dan opnieuw de trein richting Brussel kan nemen.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 110526_004
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Steven »

Dat taalprobleem zal nooit verdwijnen want ze laten nadien toch de bestuurders van Luik de lokale trein Luik Maastricht doen. Slaap excuus om die trein te schrappen dus.

De beperkte keermogelijkheid? Die trein is trek duw samengesteld dus dat is ook al geen probleem volgens mij. Ze hebben in Maastricht 19 minuten keertijd wat voldoende is.
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door MaartendeJ »

En het perron waar de IC staat (spoor 4) wordt nergens anders voor gebruikt. Ook bij een buitendienststelling van dit spoor (dan gaat hij naar geheel spoor 6) is er niets aan de hand.

Voor Nederlandse begrippen is 19 minuten keertijd behoorlijk veel
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door bobke »

Heeft iemand ervaring met de bezettingsgraad?

Als je Steven zijn argumenten leest, dan is er eigenlijk totaal geen reden om die trein af te schaffen? Te duur? (evenduur als een andere lijn uitbaten zeker, dan kun je evengoed gewoon alle lijnen sluiten en stoppen met vervoer)
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door MaartendeJ »

Niet zo heel groot... En dat kan ik me heel goed voorstellen.

1x per uur, verschikkelijk onbetrouwbaar.. Nee, niet heel raar dat het geen succes is...
Gooi Maastricht-Vise/Luik in de concessie van Veolia; laat de elektrische GTW's ombouwen dat ze ook 3000V= aankunnen... En het zal een succes zijn, denk ik zo...
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door kika »

bobke schreef:Heeft iemand ervaring met de bezettingsgraad?
Ik heb ze enkel buiten de spits genomen. Soms is de bezettingsgraad niet slecht, maar dat is meestal omdat er dan 1 trein voordien is weggevallen... Meestal een lage bezettingsgraad en een hoge ergernisgraad. Vaak wordt er afgeschaft of gekeerd in Guillemins of Visé, zonder communicatie richting Maastricht (lokale mensen kunnen dus meestal zo goed als geen info geven). De bezettingsgraad is in mijn ogen wel groter als de oude stoptreintjes.

Ik zou het ook erg waarderen moest een andere vervoerder die lijn goed uitbaten.

edit: het is geen erg lage bezettingsgraad, maar je hebt de zitplek voor het kiezen. Ook in tussengelegen (tussen Maastricht en Guillemins) zijn er altijd wel wat mensen die in- of uitstappen.
Laatst gewijzigd door kika op 26 mei 2011, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
pietje

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door pietje »

kika schreef:
bobke schreef:Heeft iemand ervaring met de bezettingsgraad?
Ik heb ze enkel buiten de spits genomen. Soms is de bezettingsgraad niet slecht, maar dat is meestal omdat er dan 1 trein voordien is weggevallen... Meestal een erg lage bezettingsgraad en een hoge ergernisgraad. Vaak wordt er afgeschaft of gekeerd in Guillemins of Visé, zonder communicatie richting Maastricht (lokale mensen kunnen dus meestal zo goed als geen info geven). De bezettingsgraad is in mijn ogen wel groter als de oude stoptreintjes.

Ik zou het ook erg waarderen moest een andere vervoerder die lijn goed uitbaten.
Maar dan is er dus niet echt een probleem met de verbinding, maar eerder met de organisatie.
Eigenlijk kan het ook niet dat die verbinding gevoelig is voor vertragingen, want de uurregeling is meer dan ruim genoeg.
Enige redenen kunnen zijn dat er onkunde of onwil in het spel is (of beide)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door groentje »

Er zijn regelmatig technische problemen met de treinen, waardoor ze niet over lijn 2 kunnen. Daardoor verliezen ze toch al gauw 10 à 15 minuten, en als je weet dat vanaf 17 minuten er standaard wordt ingekort in Visé... Technische problemen, dat kan een TBL-installatie zijn die buiten dienst is, een probleem met de locomotief (geen type 13 beschikbaar, bijvoorbeeld), en soms gaat het ook mis bij de dienstaflos in Luik...
Vaak heeft de trein ook al enige vertraging bij het buitenrijden van Brussel. Bovendien krijgt een HST voorrang op een IC, indien mogelijk, waardoor die IC soms voor een paar minuten aan de kant gaat in Leuven. Vertraging is verbazingwekkend snel veroorzaakt...
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door kika »

groentje schreef:Er zijn regelmatig technische problemen met de treinen, waardoor ze niet over lijn 2 kunnen.
Er kan wel eens een technisch probleem zijn. Na een aantal jaar, mag dat niet meer 'regelmatig' zijn.
groentje schreef:Daardoor verliezen ze toch al gauw 10 à 15 minuten, en als je weet dat vanaf 17 minuten er standaard wordt ingekort in Visé...
Maar tussen Maastricht en Visé ben je dan de Sjaak. En gezien Maastricht de eindhalte is, is dat weer een trein die niet meetelt in de vertragingen :evil: Voor de reizigers is het beter om een vertraagde trein te hebben tussen Maastricht en Luik (en omgekeeerd) als een uur moeten wachten, tussen Luik en Brussel zijn er nog meer treinen, waardoor een afschaffing of vertraging op dat stuk minder vervelend is. Voor mij klinkt dit als een mooi voorbeeld van wanneer een politieker haar staatsbedrijf serieus op de vingers moet tikken, dat heeft niets met reizigers en vervoer te maken alles met statistieken en bonussen.
groentje schreef:Vaak heeft de trein ook al enige vertraging bij het buitenrijden van Brussel. Bovendien krijgt een HST voorrang op een IC, indien mogelijk, waardoor die IC soms voor een paar minuten aan de kant gaat in Leuven. Vertraging is verbazingwekkend snel veroorzaakt...
Het verhaal over voorrang is ingewikkeld, dus zo voor mijn ochtendkoffie hou ik daar mijn mond beter over :wink:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door groentje »

Heel veel locs type 13 heeft men niet op overschot, even snel een loc onvoorzien naar de werkplaats brengen, is dus niet altijd mogelijk. Dus blijft die loc rijden tot ze een vervanger voor hem hebben, of wordt de loc vervangen door een ander type. Ook als die niet over lijn 2 kan (probleem TBL2 of met de 25kV geeft geen problemen elders op het net).
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Dat taalprobleem zal nooit verdwijnen want ze laten nadien toch de bestuurders van Luik de lokale trein Luik Maastricht doen. Slaap excuus om die trein te schrappen dus.
In dit land is dat een perfect excuus om desnoods héél de treindienst maar af te schaffen... :roll:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door dentheo »

Jeroen, ideaal moment voor Leuven om de "trom te roeren" en een halte te vragen !!!!
Theo
Groeten vanop de Heide
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door FLV-FGSP »

In Maastricht zijn ze inmiddels ook wakker geworden:
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 110527_122
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door dentheo »

bobke schreef: Maastricht telt meer dan honderd Europese instellingen.


http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 110526_004

Zou dat niet een beetje overdreven zijn ?...
Theo
Groeten vanop de Heide
pietje

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door pietje »

dentheo schreef:
bobke schreef: Maastricht telt meer dan honderd Europese instellingen.


http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 110526_004

Zou dat niet een beetje overdreven zijn ?...
Bij elk van die instellingen horen meestal nog lobby-organisaties (ze horen er niet bij, maar ze richten zich er wel op), misschien heeft men die meegeteld.
Plaats reactie