Inventarisatie Internationale Instellingen en Instituten Gemeente Maastricht - uitgevoerd door John Geelen in opdracht van de gemeente Maastricht - laat zien dat er in Maastricht minstens 135 internationale instituten en instellingen zijn en daarvan worden er slechts zes aangeduid als Europese instituten. Het merendeel (101) is gelieerd aan of onderdeel van de Hogeschool Zuyd of de Universiteit Maastricht. Hierbij is de Europese dimensie niet altijd een doorslaggevend criterium. [...] maakt melding van zes Europese instituten. Navraag bij de onderzoeker - John Geelen - leerde, dat daarbij het volgende criterium was gehanteerd: ‘Dit zijn de enige zes die rechtstreeks geld krijgen als instituut, en niet slechts voor een activiteit, van de EU’.
Maar niet iedere fout in ieder persbericht/artikel moet hier onder de loupe
bobke schreef:Misschien moet de NS deze verbinding overnemen van de NMBS. (meer kans op slagen)
Als de minister haar zin krijgt gaat dat ook gedeeltelijk gebeuren. Het is de bedoeling dat Luik, Aken en Düsseldorf deel gaan uitmaken van het Nederlandse Hoofdrailnet vanaf 2016, zodat de NS verplicht is die stations te bedienen met IC's. Veolia zal hoogstwaarschijnlijk het complete regionale vervoer gaan overnemen.
bobke schreef:Misschien moet de NS deze verbinding overnemen van de NMBS. (meer kans op slagen)
Als de minister haar zin krijgt gaat dat ook gedeeltelijk gebeuren. Het is de bedoeling dat Luik, Aken en Düsseldorf deel gaan uitmaken van het Nederlandse Hoofdrailnet vanaf 2016, zodat de NS verplicht is die stations te bedienen met IC's. Veolia zal hoogstwaarschijnlijk het complete regionale vervoer gaan overnemen.
Zoiets zou het dan moeten worden:
Is dat niet dezelfde die in 2006 de NS-dienstregeling heeft goedgekeurd? Hoe schat je haar in? Als ze dit voor elkaar krijgt, het regionale vervoer niet verslechterd (en de laatste treinen niet vervroegd worden), krijgt ze een Limburgse vlaai van mij, om op te eten wel te verstaan.
In principe zijn de stations over de grens in het HRN iets wat beslist is, de tweede kamer heeft daar nog speciaal een motie voor ingediend. Echter is er een maar, de technische haalbaarheid. Nu is het inderdaad de vraag of NS nog maar eens weg kan komen met een verhaal dat het niet kan, want in principe is het makkelijk haalbaar(traxx+ICRm dat beschikbaar komt).
Het is de bedoeling dat het HRN (HoofdRailNet) met een onderhandse gunning naar de NS gaat.
Het HRN is alles waar nu de NS rijdt, op Zwolle-Kampen (wordt tramlijn), Apeldoorn-Zutphen en Zwolle-Emmen (gaan beiden naar Arriva). Dat geldt dus ook voor het stoptreinvervoer!
De bedieningseisen zijn minimaal elk uur een trein per richting. Dus indien Luik aan het HRN toegevoegd wordt, kan dit dus gewoon 1x per uur met een stoptreintje aangedaan worden. Veolia wilt(!) wel het stoptreinvervoer in Limburg overnemen, maar zolang Maastricht-Roermond, Sittard-Heerlen nog tot het HRN horen, mag (!) dat dus helemaal niet.
En om eerlijk te zijn... Ik zie het nog wel gebeuren dat er een vlootje DM'90 die kant op gaan, of dat Veolia het overneemt, desnoods met een D-GTW.
Dus deze zomer zullen de plannen van NMBS officieel worden, 2016 gaat de nieuwe concessie over het HRN in, wat met de tussenliggende jaren? En wanneer kan er duidelijkheid over zowel de NS als HRN verwacht worden? Mag de NS (delen van) lijnen bijvoorbeeld verpachten of gemeenschappelijk uitbaten?
Nu in IC-dienst is het 29 minuten, idem voor stoptrein, maar mocht deze laatste terug de dienst uitmaken, moeten Eijsden en Randwijck dan ook weer bediend worden? Of is dat niet (meer) relevant?
Voor Eijsden is toestemming voor om daar niet meer te stoppen, voor Randwijck ook, lijkt mij... Maar dan is een stop bij Randwijck eerder te verwachten dan Eijsden.
Voor Randwyck is nu geen toestemming nodig om er niet te stoppen omdat dit het laatste station voor de grens is.
kika schreef: Mag de NS (delen van) lijnen bijvoorbeeld verpachten of gemeenschappelijk uitbaten?
Dat mag maar komt weinig voor, dat doet NS nu alleen op internationale verbindingen.
Ook als Maastricht-Luik aan het Nederlandse hoofdrailnet zou worden toegevoegd wil dit nog niet zeggen dat er dan ook NS-treinen moeten rijden: dat zou NS ook, net als nu, aan de NMBS over kunnen laten. Zolang er maar het minimaal vereiste aantal treinen rijdt.
Mocht Maastricht in een franstalig landsgedeelte liggen zou men er nooit aan denken om lijn af te schaffen.
Wie rijdt er nu naar Nederland?
Mi zijn enkel de treinstellen VEEL te lang....!
MaartendeJ schreef:Het is de bedoeling dat het HRN (HoofdRailNet) met een onderhandse gunning naar de NS gaat.
Dat klopt, maar er is nog niet beslist wat daartoe gaat behoren. Er is een onderzoek uitgevoerd dat daarover uitspraken moet doen, echter dat is nog niet openbaar gemaakt. Er gaan wel al verschillende geruchten rond dat het stoptrein vervoer in limburg in de regionale concessie gaat komen.
Dat van die stations over de grens staat daar los van, via de tweede kamer is er beslist dat ICs in de nieuwe concessie zulllen moeten doorrijden tot HST hubs over de grens.
bobke schreef:Misschien moet de NS deze verbinding overnemen van de NMBS. (meer kans op slagen)
Als de minister haar zin krijgt gaat dat ook gedeeltelijk gebeuren. Het is de bedoeling dat Luik, Aken en Düsseldorf deel gaan uitmaken van het Nederlandse Hoofdrailnet vanaf 2016, zodat de NS verplicht is die stations te bedienen met IC's. Veolia zal hoogstwaarschijnlijk het complete regionale vervoer gaan overnemen.
en het zou mooi zijn moest als tegenprestatie België Roosendaal en Breda in het "hoofdrailnet" opnemen.