TGV nieuws

Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Speedelia en AGV

Bericht door msts.be »

msts.be schreef:De Speedelia is een kandidaat voor vervanging van enkeldeks TGV of landen die geen geleed stel (AGV/TGV Duplex) willen. Was ook kandidaat voor ICx, maar dat feestje gaat niet door.
Blijkbaar hadden we voor de Speedelia al een topic..
KVB schreef:Dat was toch niet meer dan een testtrein (en dan nog maar en halve). Daar hebben ze wel degelijk wat mee gedaan.
Ja, maar ik bedoelde dat men die trein als echte AGV had moeten bouwen, en niet de Pégase van nu.. Probleem zal geweest zijn dat die proto-AGV toen nog altijd met klassieke Y237 TGV-bogies onderweg was, en die bij 360 km/u problemen beginnen te krijgen..
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Speedelia en AGV

Bericht door Shrek »

msts.be schreef:Ja, maar ik bedoelde dat men die trein als echte AGV had moeten bouwen, en niet de Pégase van nu.. Probleem zal geweest zijn dat die proto-AGV toen nog altijd met klassieke Y237 TGV-bogies onderweg was, en die bij 360 km/u problemen beginnen te krijgen..
En waarom had die trein dan beter geweest dan de AGV van nu? :roll:
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Nieuw TGV nieuws ..

Bericht door Commendatore »

bobke schreef:Zie ik dat nu slecht op die foto, maar heeft die duplex terug een locomotief (of ja dus de motoren van voren en vanachter) vanvoren? En niet gespreid over de hele trein? Dat is toch ook wel dom van Alstom. Een trein is veel efficiënter/zuiniger (meer passagiers) met motoren gespreid.
Het zal waarschijnlijk ook wel moeilijker zijn om alle apparatuur kwijt te kunnen in een dubbeldekstreinstel, dus ik kan me goed voorstellen dat het wat langer duurt voordat er een duplex-variant van de AGV beschikbaar is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuw TGV nieuws ..

Bericht door Shrek »

bobke schreef:Zie ik dat nu slecht op die foto, maar heeft die duplex terug een locomotief (of ja dus de motoren van voren en vanachter) vanvoren? En niet gespreid over de hele trein? Dat is toch ook wel dom van Alstom. Een trein is veel efficiënter/zuiniger (meer passagiers) met motoren gespreid.
Inderdaad zuiniger en efficiënter, maar ook veel duurder.
Als de sncf kan kiezen tussen 50 stellen met locomotief of 30 stellen met motoren gespreid dan is de keuze snel gemaakt he :wink:
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Nieuw TGV nieuws ..

Bericht door bobke »

Shrek schreef:
bobke schreef:Zie ik dat nu slecht op die foto, maar heeft die duplex terug een locomotief (of ja dus de motoren van voren en vanachter) vanvoren? En niet gespreid over de hele trein? Dat is toch ook wel dom van Alstom. Een trein is veel efficiënter/zuiniger (meer passagiers) met motoren gespreid.
Inderdaad zuiniger en efficiënter, maar ook veel duurder.
Als de sncf kan kiezen tussen 50 stellen met locomotief of 30 stellen met motoren gespreid dan is de keuze snel gemaakt he :wink:
Waw, is het zo veel duurder (30 ipv 50) . Dat wist ik niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuw TGV nieuws ..

Bericht door Shrek »

bobke schreef:Waw, is het zo veel duurder (30 ipv 50) . Dat wist ik niet.
Het is maar een voorbeeld he, de werkelijke prijzen ken ik niet. Maar het lijkt me wel logisch dat de prijzen van het vorig model een pak lager liggen dan die van een trein die ze vanaf 0 moeten opbouwen :)
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Nieuw TGV nieuws ..

Bericht door deadlock »

Shrek schreef:Het is maar een voorbeeld he, de werkelijke prijzen ken ik niet. Maar het lijkt me wel logisch dat de prijzen van het vorig model een pak lager liggen dan die van een trein die ze vanaf 0 moeten opbouwen :)
Dat ligt eraan. Misschien zijn de mallen al vernietigd en dan wordt het een fors duurdere aangelegenheid.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuw TGV nieuws ..

Bericht door AlexNL »

Wat je echter niet moet vergeten is dat het een investering is die je op termijn weer terugverdient: de AGV is zuiniger met energie dan zijn voorgangers en biedt capaciteit aan meer passagiers. Per trein kun je dus meer vervoeren tegen minder kosten.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: TGV nieuws

Bericht door msts.be »

Niet echt nieuws, maar wel een reportage over een andere recordpoging: die van "Operation Sardine", de rit van Calais naar Marseille met een afstand van 1067,2 km die men in een recordtijd van 3u29 had afgelegd daags voor de opening van de LGV Med in 2001.

http://www.youtube.com/watch?v=bXhgNM8zGIM

Wel grappig is dat de man op 04:47 een geïmproviseerde TBG lijkt, maar tegenwoordig in de directiekamer van de SNCF zit (en er nog 5 jaar zal zitten, contract is vorige maand verlengd geweest).
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: TGV nieuws

Bericht door ferry »

Hoi
Bestaat er naar analogie met "BeLuxtrains" een catalogus van de treinnummers en reisweg van de TGV?
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: TGV nieuws

Bericht door msts.be »

Wel weer nieuws: eerste TGV Duplex in Carmillon is klaar !

http://www.cheminots.net/forum/topic/26 ... ntry556622

Naar het schijnt gaat het weer om een speciale lijn, dwz enkel bestickering in Carmillon en niks qua onderhoud/renovatie. Zéér zeer spijtig, het is nu het moment om die renovatie te beginnen: het bestaande interieur is nu wel genoeg afgeleefd en ook de motorbakken kunnen een aantal technische verbeteringen gebruiken (lees: zeker ETCS, eventueel de stellen ombouwen naar TGV Dasy-normen met IGBT's).

Helaas zit het werkschema van de betrokken werkplaatsen (Hellemmes, Bischheim, Romilly) weer zo vol dat onderhoud, renovatie en herschildering op 3 verschillende tijdstippen moet gebeuren. Een fabrikant langs de LGV Rhin-Rhône biedt u anders graag zijn diensten aan, gezien reeds 30 jaar ervaring in het bouwen van TGV's :lol:
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: TGV nieuws

Bericht door msts.be »

*schop*

In 2014 heeft de SNCF de laatste schijf van Duplex stellen in het EuroDuplex-contract afgeroepen. Het gaat hier om 40 stellen die voornamelijk op de nieuwe HSL Tours-Bordeaux en Le Mans-Rennes zullen rijden. De stellen stonden bekend onder de werknaam EuroDuplex Atlantique, en nu door de SNCF ook bestempeld als "Océane".

In deze stellen zijn er een aantal nieuwigheden tov de EuroDuplex:
* Nieuwe stoelen in 1ste klasse (beweren ze, is feitelijk zelfde model als in gerenoveerde TGV-PSE, maar met ander stofje), die in de rijrichting kunnen draaien
* In 1ste klasse 2 USB-poorten en 1 stopcontact per stoel, in 2de klasse 2 USB-poorten en 1 stopcontact per 2 stoelen
* Maar 2 eerste klasse rijtuigen ipv 3, daardoor stijgt het aantal totaal zitplaatsen wel naar 556
* Nieuw ontwerp van de bar, meer in de stijl zoals op ICE-3 nu met zitbankjes rechts ipv de krukjes links voordien
* Wifi over de hele trein, wel pas vanaf 2017, courtesy van Orange die via hun 4G netwerk de verbinding voorziet. Ik verwacht in 2de klasse wel een soort van downloadlimiet, of alleszins traffic shaping (lagere snelheid).

Beeldjes en andere media via de nieuws-sectie van SNCF:
http://www.sncf.com/fr/presse/fil-info/ ... ane/140916

Of anders via de gewoonlijke Franse media te vinden (Google TGV Océane)..

In de marge: Alstom gaat na deze order waarschijnlijk haar fabriek in Belfort sluiten, waar tot nu toe alle Alstom-locs en TGV motorbakken zijn gebouwd. De toekomstige TGV zullen dan in Reichshoffen (aangedreven rijtuigen/motorbakken), waar nu de Régiolis wordt gebouwd en Aytré (waar nu al de TGV-rijtuigen worden gebouwd) worden gebouwd.

Volgens mij is dat een zéér idiote zet, ondanks dat Alstom geen Franse bestellingen meer binnenhaalt. Men moet bij de SNCF eens zwaar lobbyen om al die renovatie-operaties over te hevelen naar Alstom, zodat de Technicentres opnieuw tijd krijgen voor hun hoofdtaak: onderhoud. Als je eens ziet hoe het gemiddelde TGV/Thalys/Eurostar-stel eruitziet na 5 jaar rijden, zegt dat genoeg denk ik :roll:
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: TGV nieuws

Bericht door AlexNL »

SNCF en Alstom hebben de opdracht gekregen om de 'opvolger van de TGV' te gaan ontwikkelen, die vanaf 2022 zou moeten gaan rijden. Dat is natuurlijk een flinke opdracht, maar als Alstom eerst 3 jaar aan het tekenen is hebben de engineers in Belfort niets te doen.

Dat Alstom onlangs een opdracht heeft binnengehaald voor de bouw van de nieuwe Acela-treinen voor Amtrak (de Avelia Liberty) is een mooie win voor het bedrijf, maar 95% van het werk zal in de VS gebeuren ("Buy American") en daar heeft men in Belfort dus niets aan. Ook Alstom moet op de centen letten.

Het is jammer dat de Prima 2 nooit echt van de grond is gekomen, waar dat Bombardier en Siemens met hun locomotiefplatformen wel is gelukt.
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: TGV nieuws

Bericht door kristofvt »

Nieuwe livrei Thalys.
Op het net kwam ik een voorlopige nieuwe kleurstelling tegen. Waarschijnlijk krijgen de stellen na hun groot onderhouds (OPMV) optimalisatie halve leeftijd en een nieuw likje verft en een iets ander uiterlijk.

http://www.cheminots.net/forum/topic/23 ... el/?page=6

Ook de tgv's Brussel Frankrijk zullen na hun onderhoud waarschijnlijk hun blauwe/grijs uiterlijk verliezen en Carmillon (zwart wit rood) kleurenstelling krijgen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TGV nieuws

Bericht door groentje »

Afgaande op de reacties op dat forum ben ik niet de enige die niet helemaal overtuigd is door deze nieuwe schildering...
Plaats reactie