De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Robin »

gisteren gezien: 189,223,247 te Brussel-Zuid
donderdag gezien: 177,232 te Zaventem
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door fets »

Dieselfreak schreef:
fets schreef:Lijn 139 heeft toch halfuurdienst tem 19u30 ?
Klopt, dat was ik vergeten! Maar hoe lang is dat al? Was dat een paar jaar geleden ook al zo? Als ik me het juist herinner, niet.
Sinds december 2009, daarvoor alleen wat P-treinen in de spits.. (meestal nog niet het hele traject)
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

AM'er schreef:zie volgend artikel:
http://rixke.tassignon.be/spip.php?article27&lang=fr
Ha, dit heb ik nu pas ontdekt! Leuk om eens een artikel van zo'n 50 jaar geleden te lezen, toen de AM62 het nieuwste van het nieuwste was! Op die foto's is duidelijk te zien dat het interieur in deze oldtimers nooit drastisch gewijzigd is. :D
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Robin »

Dieselfreak schreef:
AM'er schreef:zie volgend artikel:
http://rixke.tassignon.be/spip.php?article27&lang=fr
Ha, dit heb ik nu pas ontdekt! Leuk om eens een artikel van zo'n 50 jaar geleden te lezen, toen de AM62 het nieuwste van het nieuwste was! Op die foto's is duidelijk te zien dat het interieur in deze oldtimers nooit drastisch gewijzigd is. :D
staan nog wel leuke dingen tussen :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door TrainzDr3ver »

Op Vrijdag 03-06: de 247 samen met de 819 op de P-trein naar Jemeppe-Sûr-Sambre
wbrm
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door wbrm »

Steven schreef:Brussel Antwerpen = 1 benelux, 2 IC, 2 IR, 2 L treinen per uur tot Mechelen is er zelfs nog een IC extra (die naar turnhout). (8 treinen per uur tot Mechelen en dus 7 tot Antwerpen)
Maar waarom moet die IC Turnhout in Vilvoorde stoppen en de andere IC's niet? Ik vind het logischer dat dan alle IC's daar stoppen of de IC Turnhout - Brussel-Zuid (terug) omvormen tot IR.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Robin »

wbrm schreef:
Steven schreef:Brussel Antwerpen = 1 benelux, 2 IC, 2 IR, 2 L treinen per uur tot Mechelen is er zelfs nog een IC extra (die naar turnhout). (8 treinen per uur tot Mechelen en dus 7 tot Antwerpen)
Maar waarom moet die IC Turnhout in Vilvoorde stoppen en de andere IC's niet? Ik vind het logischer dat dan alle IC's daar stoppen of de IC Turnhout - Brussel-Zuid (terug) omvormen tot IR.
laat me raden, je woont zelf in Turnhout :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stef »

Zo kan je wel meer verhalen verzinnen dat een IC een IR zou moeten zijn (bv IC P). Er is hier zelfs al een topic over geweest als ik mij niet vergis (ik kan het evenwel niet direct terugvinden).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

Het nut van waarom de ene een IC is en de andere toch een IR is hier inderdaad al is eerder besproken en gaan we niet herhalen tot in de treure dat lost toch niets op. De feiten zijn nu eenmaal zo en ook al zouden we bepaalde zaken graag anders zien naar ons gaan ze toch niet snel luisteren om die zaken aan te passen.
AlexNL
Berichten: 2294
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AlexNL »

Dieselfreak schreef:Zijn er op de meeste lijnen genoeg reizigers om dat te rechtvaardigen?
Vergeet niet dat aanbod ook vraag creëert.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Vandaag in stel 196 gereisd tussen Roeselare en Lichtervelde.
Amai, zo'n zwijnestal...

Overal afval, kranten,...

Een vlinderraampje was zelfs compleet kapot getrokken.
Andere raampjes zaten soms muurvast.

Samen met stel 193, 268, 176, 226 is stel 196 langzaam rijp voor de sloophamer.
Spijtig dat het met sommige stelltjes zo slecht gesteld is en er geen kastrevisie meer gebeurd. :(
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

AM'er schreef:Een vlinderraampje was zelfs compleet kapot getrokken.
Wat is een vlinderraampje?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Een vlinderraampje is een schuifraampje bestaande uit 2 verschuifbare delen.
Tegenwoordig rijden enkel de klassiekjes en de AM75 nog met deze raampjes.

Ook de M2 had van die raampjes.

Binnen hier en 10 jaar zal het wel gedaan zijn met dit type van raampje.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Vandaag was oerklassiekje 153 actief tussen Brugge en Kortrijk :)
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stef »

Gisteren op de 195 in eerste klasse gezeten, deed samen met de 175 en de 654 de IC G en IC P.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie