Invoering elektronische chipkaart NMBS tegen 2015

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix

Re: Invoering elektronische chipkaart NMBS tegen 2015

Bericht door Asterix »

LRDArdo schreef:Spitstarieven?
Men zou misschien beter de tickets duurder maken voor zij die niet alles zelf via de elektronische weg doen. Een reiziger die zijn ticket aan de balie wil kopen, kost eigenlijk meer dan iemand die het thuis elektronisch oplaadt. Dit uiteraard op voorwaarde dat het elektronisch goed loopt bij de NMBS wat ook nu nog steeds niet het geval is :roll:
Steven

Bericht door Steven »

Voor online binnenlandse tickets heb ik nog geen enkel probleem gehad tot nu toe. Jij dan wel? zo ja welke problemen dan?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Voor online binnenlandse tickets heb ik nog geen enkel probleem gehad tot nu toe. Jij dan wel? zo ja welke problemen dan?
De ticketmodule werkt wel, maar is niet klantvriendelijk. Hij zou moeten worden geïntegreerd met de module die het voordeligste ticket zoekt. Want een modale reiziger die op de eerste pagina van de ticketmodule meteen een van de 20 ticketsoorten moet kiezen, ziet door de bomen het bos niet meer. De ticketkeuze zou eigenlijk de laatste stap moeten zijn (voor de betaling) i.p.v. de eerste.

Groetjes,
Rian
Steven

Bericht door Steven »

Denk dat je dan eerder moet snoeien in het aantal tickets, het is gewoon een teveel aan soorten waar de mensen niet snel wegwijs in geraken. Het moment waarop je uw ticket kiest is minder van belang vind ik.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Denk dat je dan eerder moet snoeien in het aantal tickets, het is gewoon een teveel aan soorten waar de mensen niet snel wegwijs in geraken. Het moment waarop je uw ticket kiest is minder van belang vind ik.
Dat moment is wel van belang omdat de doorsnee reiziger niet weet welk ticket voor hem het goedkoopste is. Je kunt niet verwachten dat iemand tig keer gaat kijken welk ticket het goedkoopste voor hem is. En dat geldt ook als er maar een paar ticketsoorten zijn. Een voorbeeldje: je wilt in het weekend een dagje van Antwerpen naar Rotterdam. Je bent 25 en je hebt geen verdere kortingskaarten. Je hebt de keuze uit de volgende tarieven:
- Benelux weekend
- Superdagretour
- Retour jongere
- Retour normaal

Je wilt natuurlijk zo weinig mogelijk geld uitgeven. Welke optie zou je kiezen zonder verder iets op te zoeken?

Groetjes,
Rian
Steven

Bericht door Steven »

Rian we hadden het over de binnenlandse planner, jij komt met een internationaal voorbeeld af, die planner en betalingsmogelijkheden verlopen totaal anders en die site kan zeker beter.
ik had het gewoon over het binnenlands gedeelte aangezien die op een totaal andere pagina afgehandeld is dan het internationaal. Internationaal moet ge normaal zelfs eerst een profiel hebben als ik me niet vergis.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Het blijft een feit dat je inderdaad een tamelijk onoverzichtelijk allegaartje aangeboden krijgt, en dat komt o.m. omdat men ook de speciale biljetten wil vermelden. Ik denk dan aan evenementen als Graspop e.d. Zo wordt het lijstje al snel erg lang, en bevat het bovendien voor de doorsneegebruiker buitensporig (!) veel ballast.
En zeggen dat men met de/een halveprijskaart het ideale instrument had om het hele zootje drastisch te vereenvoudigen, als men maar kon garanderen dat houders ervan altijd beter af waren. Weg Go Pass, weg Railpass, weg Summer Ticket, weg wat weet ik nog allemaal.
En voor de jeugd zijn pijlen nu op mij richt omdat ik ook de Go Pass durf vernoemen: je kunt de reductiekaart voor hen goedkoper maken, en dan kunnen ze meteen ook biljetten tegen gereduceerd tarief kopen voor bestemmingen waarvoor de GoPass nu niet in aanmerking komt.
Maar we wijken af... Ik blijf bij mijn standpunt dat ik al eerder (waar??) geformuleerd heb: het is me niet duidelijk wat de vooruitgang voor de gebruiker zal zijn als die nog een extra kaart op zak zal hebben, zeker als de tariefintegratie - zoals al volop gesuggereerd wordt - verre van evident is. Dan kun je net zo goed met je bankkaart afzonderlijke "vervoerbewijzen" aankopen.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Rian we hadden het over de binnenlandse planner, jij komt met een internationaal voorbeeld af, die planner en betalingsmogelijkheden verlopen totaal anders en die site kan zeker beter.
Ik had even geen zin om een binnenlands voorbeeld te verzinnen, maar dat is zeker ook mogelijk. Iets met een jongere die een dagretour op een weekenddag in de zomer wil maken. Daarvoor zijn er in het overzicht van de binnenlandse ticketmodule verschillende mogelijkheden, waarvan het echt niet meteen duidelijk is wat je moet kiezen. En daar gaat het uiteindelijk om: de reiziger op een goede en snelle manier leiden naar het ticket dat voor zijn reis het meest geschikt is. En dat doe je uitdrukkelijk niet met de huidige ticketnodule van de NMBS.

Groetjes,
Rian
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

De NMBS directie zal in die chipkaarten vooral geïntresseerd zijn omdat ze dan hun
droom gaan realiseren, ze kunnen dan terug in heel wat stations de loketten sluiten.
Tegen 2015 is 95 % van hun loketpersoneel met pensioen en zijn in heel wat stations de loketten opgedoekt,
seinposten verdwenen in stations zoals Scheldewindeke*, Beernem* , Schellebelle, Ternat, Ninove, Burst, Londerzeel, Asse, Opwijk,... enzovoort
dus zal de lijst van de gesloten stations nog wat uitgebreidt worden. Klant in de kou en dan allemaal te samen op het perron zingen "Bestemming beter".

De vakbond sprak een aantal weken terug van sluiting van loketten in 80 stations,
vorig jaar in september met dat perslek/ denkoefening waren het er al een 50 tal.

In Beernem zou de NMBS-Holding een nieuw stationsgebouw optrekken nadat het huidige is afgebroken voor de 4 sporen tussen Brugge en Gent, ik moet dat nog zien want op hun persvoorstelling werd er nogal bitter weinig gezegd over dat gebouw! Ze moesten nog hun bouwaanvraag indienen (6 maanden na die voorstelling), een duidelijke schets ervan ontbrak ook, in Asse zou der ook een nieuw stationsgebouw komen, moet ik nog
allemaal zien..... In Antwerpen-Luchtbal ging er in het verleden ook een loket komen, het is er nog altijd niet en zal er nooit komen ook.

Vandaag en 10 jaar is er voor de NMBS klant in de kleine stations niets meer, behalve veel bureau's in Brussel die de wet dicteren.

Op de politiekers in dit land zullen we ook niet moeten rekenen om een deftige menselijke dienstverlening te behouden want
die zijn nog niet in staat om een deftige beheersovereenkomst af te sluiten met de NMBS! Minister Vervotte laat haar gewoon in de doeken doen door de directie.
vasonline

Bericht door vasonline »

Duikbril AM86 schreef:De NMBS directie zal in die chipkaarten vooral geïntresseerd zijn omdat ze dan hun
droom gaan realiseren, ze kunnen dan terug in heel wat stations de loketten sluiten.
Tegen 2015 is 95 % van hun loketpersoneel met pensioen en zijn in heel wat stations de loketten opgedoekt,
Ik denk dat je de spijker op de kop slaat!

Groetjes,
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Shrek

Bericht door Shrek »

Dat zou inderdaad één van de mogelijkheden kunnen zijn van een chipkaart. Van achter je pc online een ticket kopen en dan zo de trein op zonder langs het loket te moeten.
Maar dat systeem bestaat vandaag al via de e-id, dus wat jij hier opnoemt is geen reden om tegen de chipkaart te zijn...
overweg13 schreef: Maar we wijken af... Ik blijf bij mijn standpunt dat ik al eerder (waar??) geformuleerd heb: het is me niet duidelijk wat de vooruitgang voor de gebruiker zal zijn als die nog een extra kaart op zak zal hebben, zeker als de tariefintegratie - zoals al volop gesuggereerd wordt - verre van evident is. Dan kun je net zo goed met je bankkaart afzonderlijke "vervoerbewijzen" aankopen.
Tariefintegratie van alle OV zou natuurlijk het beste geval zijn, maar zelfs zonder dat zijn er nog verschillende voordelen aan het systeem hoor. Het is trouwens geen extra kaart, want je gewone abonnement/biljet heb je niet meer nodig. :)
pietje

Bericht door pietje »

Maar het is toch niet de kernopdracht van de NMBS om loketten open te houden?
Het is toch de opdracht om "vervoer" te organiseren via spoorwegen.

Ik ben het wel eens dat het op een eenvoudige en toegankelijke manier gebeurt, maar daarvoor heb je niet overal loketten nodig.
Veel bureaus in Brussel zijn daar eigenlijk ook niet voor nodig, wel een moderne, doelgerichte organisaties van gemotiveerde mensen.
vasonline

Bericht door vasonline »

pietje schreef:Maar het is toch niet de kernopdracht van de NMBS om loketten open te houden?
Het is toch de opdracht om "vervoer" te organiseren via spoorwegen.

Ik ben het wel eens dat het op een eenvoudige en toegankelijke manier gebeurt, maar daarvoor heb je niet overal loketten nodig.
Veel bureaus in Brussel zijn daar eigenlijk ook niet voor nodig, wel een moderne, doelgerichte organisaties van gemotiveerde mensen.
Maar loketten zijn wel eerstelijnscontact tussen de klant <--> maatschappij.
Om dan juist dat af te bouwen....hmmm...
Een automaat is wel goed voor routinezaken, dat trek ik niet in twijfel, maar als het buiten het programma valt...
heb je toch nog graag een menselijke touch.
Ook om capaciteit te vergroten (minder lang aanschuiven) ben ik absoluut voor.

Ach, als we naar het buitenland kijken, dan zie je wel dat ons dat allemaal te wachten staat...
....maar of we daar nu blij moeten mee zijn?? (een toeslag bij het kopen van een ticket aan een loket in plaats van
een automaat...)

Groetjes,
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Duikbril AM86 schreef:De NMBS directie zal in die chipkaarten vooral geïntresseerd zijn omdat ze dan hun
seinposten verdwenen in stations zoals Scheldewindeke*, Beernem* , Schellebelle, Ternat, Ninove, Burst, Londerzeel, Asse, Opwijk,... enzovoort
dus zal de lijst van de gesloten stations nog wat uitgebreidt worden. Klant in de kou en dan allemaal te samen op het perron zingen "Bestemming beter".
Dat "in de kou" kan je heel letterlijk nemen, want de loketten gesloten betekent meestal ook de stationshal, en dus de beschutting tegen kou, regen, enz. niet toegankelijk! :x
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje

Bericht door groentje »

Dieselfreak schreef:Dat "in de kou" kan je heel letterlijk nemen, want de loketten gesloten betekent meestal ook de stationshal, en dus de beschutting tegen kou, regen, enz. niet toegankelijk! :x
In België wel, ja. Maar dat moet dus geen wet van Meden en Perzen zijn, met een beetje fantasie zijn er formules genoeg uit te denken waarbij een verwarmde wachtzaal toch in gebruik blijft, ook na het afschaffen van het loket. Maar ja, men moet wel willen.
Plaats reactie