Contractuelen vervangen statutairen

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Hogersluys »

Flex schreef: Dat het al lang zo gebeurt, maakt het niet minder erg. Ook de Spoorwegen mogen wel eens de 21e eeuw binnentreden, niet?
Wat is de 21e eeuw in jouw ogen? Werken tot je er bij neervalt voor een hongerloontje? Statutairen worden echt niet overbetaald hoor.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door nighttrain »

Hogersluys schreef:
Flex schreef: Dat het al lang zo gebeurt, maakt het niet minder erg. Ook de Spoorwegen mogen wel eens de 21e eeuw binnentreden, niet?
Wat is de 21e eeuw in jouw ogen? Werken tot je er bij neervalt voor een hongerloontje? Statutairen worden echt niet overbetaald hoor.
Waarom die uitvallen ,met de kalimero positie?Ik denk niet dat hij dat willen zeggen heeft,maar wel iets meer realisme.
Een statutaire bediende van laag tot hooh heeft een degelijke verloning volgens hun graad. Alles kan beter nattuurlijk.
De pensioenval is ook miniem i.v.m. mensen uit de privé, dus kan je zeggen ,eenmaal binnen heb je tot de dood een degelijk gewaarborgd inkomen.Wat niet het geval is voor de kontraktuelen (iets hoger loon en lager pensioen)
De vraag is kunnen ze dat economisch olhouden? Ik denk van niet,de rekening zullen we krijgen binnen 10 jaar zie Sabena.
Galactic

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Galactic »

Sinds vandaag op de website spoorwegenwervenaan.be : commercieel bedienden gezocht. Ook contractueel, niet meer statutair. :?
http://jobs.b-rail.be/main/n/jobs/descr ... hp?id=1012

B-Mobility draait straks alleen nog op contractuelen. Voorbode van de liberalisering / privatisering?

Ik had geluk : laatste lichting statutairen....
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Hogersluys »

Ook Infrabel werft nog statutair aan.
Flex

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Flex »

@Hogersluys: Ik snap niet zo goed hoe je mijn opmerking interpreteert ivm de 21e eeuw binnentreden. Ik bedoel dat de Spoorwegen eens de boel op orde mogen zetten en niet meer zo log achterop mogen hinken. Er zijn genoeg pijnpunten die soms met heel simpele maatregelen opgelost kunnen worden. De Spoorwegen doen niet genoeg moeite. Contractuelen beginnen aanwerven is het begin van het einde. Dat is geen oplossing, maar een manier om het probleem te omzeilen, dus zonder constructieve aanpak. Niemand zal winnen bij deze situatie. Bovendien zullen dienstverlening en veiligheid er zeker onder lijden. Ik wil er geld op zetten.

En idd, Infrabel werft intussen ook contractueel aan. Ik snap dat er minder contractuelen gaan zijn in de toekomst, maar dat betekent niet dat ik er blij mee ben.

Denken ze nu echt dat ze op die manier onderaan de pyramide de gaten gaan kunnen opvullen ?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door dentheo »

Hogersluys schreef:Ook Infrabel werft nog statutair aan.

Logisch dat is het enige deel dat zal blijven....
Theo
Groeten vanop de Heide
Jani

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Jani »

Flex schreef:@Hogersluys: Ik snap niet zo goed hoe je mijn opmerking interpreteert ivm de 21e eeuw binnentreden. Ik bedoel dat de Spoorwegen eens de boel op orde mogen zetten en niet meer zo log achterop mogen hinken. Er zijn genoeg pijnpunten die soms met heel simpele maatregelen opgelost kunnen worden. De Spoorwegen doen niet genoeg moeite. Contractuelen beginnen aanwerven is het begin van het einde. Dat is geen oplossing, maar een manier om het probleem te omzeilen, dus zonder constructieve aanpak. Niemand zal winnen bij deze situatie. Bovendien zullen dienstverlening en veiligheid er zeker onder lijden. Ik wil er geld op zetten.

En idd, Infrabel werft intussen ook contractueel aan. Ik snap dat er minder contractuelen gaan zijn in de toekomst, maar dat betekent niet dat ik er blij mee ben.

Denken ze nu echt dat ze op die manier onderaan de pyramide de gaten gaan kunnen opvullen ?

Sounds like Jos Digneffe die ook liever koste wat het kost iedereen statutair wil houden, ook al gaat dit ten koste van het bedrijf.


Je zegt dat de NMBS de 21e eeuw moet binnentreden, maar ze moeten wel iedereen op post houden en liefst ook nog eens statutair. Je ziet wat er dan gaat gebeuren (B-Logistics).
De 21e eeuw is ook flexibeler werken, maar je huivert al als je misschien ook taken van treinbegeleiders gaat moeten doen.

Als ze willen besparen kunnen ze best RDV afschaffen, net als TC (wat trouwens ook de bedoeling is) en terug naar lokalere dispatchings gaan en ROR's. Ze zitten daar op RDV nu al dikwijls met twee voor hetzelfde te bellen zonder dat ze het van elkaar weten (ze zitten nochtans langs elkaar) Dit kan toch nooit werken !

Ik ben akkoord met je mening van moderniseren, maar dan ga je wel realistisch moeten zijn en niet letterlijk de woorden van Jos Digneffe herhalen (die man heeft trouwens nog nooit een deftig alternatief gegeven).
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Hogersluys »

Jani schreef:

De 21e eeuw is ook flexibeler werken, maar je huivert al als je misschien ook taken van treinbegeleiders gaat moeten doen.

Het is toch logisch dat mensen die bij de overheid werken en al minder betaald worden dan bij de privé toch een beetje werkzekerheid wensen.

Wel ben ik met je eens dat het huidige systeem van posten te star werkt. Personeel bij Infrabel bv zou overal in het bedrijf ingezet moeten kunnen worden. Naargelang de graad en de competenties natuurlijk. Van een dispacher moet je niet plots een spoorlegger maken.

Jani schreef: Als ze willen besparen kunnen ze best RDV afschaffen, net als TC (wat trouwens ook de bedoeling is) en terug naar lokalere dispatchings gaan en ROR's. Ze zitten daar op RDV nu al dikwijls met twee voor hetzelfde te bellen zonder dat ze het van elkaar weten (ze zitten nochtans langs elkaar) Dit kan toch nooit werken !

Dat zijn inderdaad de bureaujobs met een beperkt nut. Dat ze daar maar op besparen in plaats van op de mensen ter plaatse.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door markske »

[quote="Jani"]
Als ze willen besparen kunnen ze best RDV afschaffen, net als TC (wat trouwens ook de bedoeling is) en terug naar lokalere dispatchings gaan en ROR's. Ze zitten daar op RDV nu al dikwijls met twee voor hetzelfde te bellen zonder dat ze het van elkaar weten (ze zitten nochtans langs elkaar) Dit kan toch nooit werken ![/quote]


Dat zijn inderdaad de bureaujobs met een beperkt nut. Dat ze daar maar op besparen in plaats van op de mensen ter plaatse.[/quote]


Jullie moeten echt wel goed op de hoogte zijn van de werking op RDV en TC :evil:
Iemand van TC.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door nighttrain »

Hogersluys schreef:
Jani schreef:

De 21e eeuw is ook flexibeler werken, maar je huivert al als je misschien ook taken van treinbegeleiders gaat moeten doen.

Het is toch logisch dat mensen die bij de overheid werken en al minder betaald worden dan bij de privé toch een beetje werkzekerheid wensen.
De mensen die bij de NMBS werken hebben nooit iets gemeen gehad met de ambtenaren van de" staat" of "overheid",noch later van de gemeenschappen en nooit van de gemeenten.
Een statutaire spoorman heeft altijd onder een statuut gewerkt van de NMBS zowel als bezoldeging , sociale zekerheid, pensioen. Een groot verschil met de "staat" ambtenare enz.
En de weddes en pensioenen van de NMBS hebben altijd hoger gelegen dan die van de "staat" en soms ook hoger dan bepaald lokale overheden.
1 Ding hebben ze gemeen , dat is dat de pensioen val kleiner is (zoals bij de "staat" )t.o.v. de privé
Een contractueel verdient ook iets meer netto, doordat er andere afhoudingen zijn aan de bron t.o.v. zijn brutto wedde.
Jani

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Jani »

markske schreef:
Jani schreef: Als ze willen besparen kunnen ze best RDV afschaffen, net als TC (wat trouwens ook de bedoeling is) en terug naar lokalere dispatchings gaan en ROR's. Ze zitten daar op RDV nu al dikwijls met twee voor hetzelfde te bellen zonder dat ze het van elkaar weten (ze zitten nochtans langs elkaar) Dit kan toch nooit werken !

Dat zijn inderdaad de bureaujobs met een beperkt nut. Dat ze daar maar op besparen in plaats van op de mensen ter plaatse.

Jullie moeten echt wel goed op de hoogte zijn van de werking op RDV en TC :evil:
Iemand van TC.[/quote]


Je weet zelf toch dat TC grotendeels gaat verdwijnen bij de concentratie van de seinhuizen en over de (niet)werking van RDV zijn we het allemaal eens denk ik.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Steven »

Je moet wel twee dingen afzonderlijk bezien
TC = dienst infrabel en die zal niet verdwijnen, maar verplaatsen, want als je die taak naar de seinhuizen verplaatst, zal je aldaar een functie meer krijgen meer niet.
RDV = dienst van nmbs, als de grote bazen van infrabel en nmbs al niet vlot overeen komen hoe kan je dan verlangen dat het vlot gaat tussen het personeel. Jammer genoeg zitten er veel mensen op RDV die weinig terreinervaring hebben en bijgevolg bij elk incident het angstzweet zien uitbreken. Het is daar allemaal wat te snel in elkaar gestoken heb ik soms de indruk zonder die mensen vooraf een degelijke training te geven van wat er allemaal op het terrein kan en wat niet.
Jani

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Jani »

Steven schreef:Je moet wel twee dingen afzonderlijk bezien
TC = dienst infrabel en die zal niet verdwijnen, maar verplaatsen, want als je die taak naar de seinhuizen verplaatst, zal je aldaar een functie meer krijgen meer niet.
RDV = dienst van nmbs, als de grote bazen van infrabel en nmbs al niet vlot overeen komen hoe kan je dan verlangen dat het vlot gaat tussen het personeel. Jammer genoeg zitten er veel mensen op RDV die weinig terreinervaring hebben en bijgevolg bij elk incident het angstzweet zien uitbreken. Het is daar allemaal wat te snel in elkaar gestoken heb ik soms de indruk zonder die mensen vooraf een degelijke training te geven van wat er allemaal op het terrein kan en wat niet.
Dat klopt, maar hoe lang zitten die mensen daar op nu al op RDV? 3/4 jaar? En ze maken nog keer op keer dezelfde fouten als op hun eerste werkdag. Ze staan doodsangsten uit als ze een beslissing (verantwoordelijkheid) moeten nemen. Ze willen aansluitingen van 20 minuten realiseren (denk eens aan die reizigers), terwijl ze een halfuur later zonder probleem 4 treinen afschaffen / nog eens terug inleggen / toch weer afschaffen (reizigers ?).
Dit zijn grotendeels statutairen, maar ik denk dat dit met contractuelen even goed (slecht zou werken.
RIDCO

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door RIDCO »

Steven schreef:Je moet wel twee dingen afzonderlijk bezien
TC = dienst infrabel en die zal niet verdwijnen, maar verplaatsen, want als je die taak naar de seinhuizen verplaatst, zal je aldaar een functie meer krijgen meer niet.
RDV = dienst van nmbs, als de grote bazen van infrabel en nmbs al niet vlot overeen komen hoe kan je dan verlangen dat het vlot gaat tussen het personeel. Jammer genoeg zitten er veel mensen op RDV die weinig terreinervaring hebben en bijgevolg bij elk incident het angstzweet zien uitbreken. Het is daar allemaal wat te snel in elkaar gestoken heb ik soms de indruk zonder die mensen vooraf een degelijke training te geven van wat er allemaal op het terrein kan en wat niet.
In de oude structuur en "jaren geleden" moest je al serieuze referenties kunnen voorleggen om op de toenalige "dispatching" te mogen werken. Nu plukt men mensen van 't straat, met alle gevolgen. Met alle respect, en het is niet hun fout, zowel TC, RDV en COC ondergaan de situatie bij elk incident in plaats van het incident te beheersen. De enkele collega's met ervaring op TC, RDV en COC zullen eerstdaags vertrekken (pensioen), de chaos is dus niet te overzien.
Die mensen moeten niet getraind worden op "normale situaties" maar wel op "abnormale situaties".
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Contractuelen vervangen statutairen

Bericht door Steven »

RIDCO schreef: In de oude structuur en "jaren geleden" moest je al serieuze referenties kunnen voorleggen om op de toenalige "dispatching" te mogen werken. Nu plukt men mensen van 't straat, met alle gevolgen. Met alle respect, en het is niet hun fout, zowel TC, RDV en COC ondergaan de situatie bij elk incident in plaats van het incident te beheersen. De enkele collega's met ervaring op TC, RDV en COC zullen eerstdaags vertrekken (pensioen), de chaos is dus niet te overzien.
Die mensen moeten niet getraind worden op "normale situaties" maar wel op "abnormale situaties".
Dat lijkt me niet meer dan logisch TC of RDV zijn geen diensten waar je "bleukes" plaats. Deze mensen zouden eerst altijd ervaring op het terrein moeten hebben opgedaan. Het zou ten alle tijden een doorgroeifunctie moeten zijn.

Anders gaan we situaties blijven krijgen dat ze daar denken dat een treinbestuurder een Sprinter met een MS96 vlot kan koppelen. Dat een break gelijk staat aan een pauze en niet doorhebben dat het over een type trein gaat. Dat de controlelamp van de deuren overdag niet nodig is, het is toch al licht buiten. Situaties waar je nu is effe om kan lachen maar op het moment zelf je toch even op je tanden moet bijten en duidelijk maken hoe de vork echt aan de steel zit.
Plaats reactie