Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogelijk

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
ReisThijs
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 feb 2009, 15:09
Locatie: Utrecht

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door ReisThijs »

Ik heb afgelopen week weer een keer met deze trein gereisd en wat vooral opvalt is dat de keertijd in Maastricht dus niet als 'buffer' gebruikt wordt. De trein uit Brussel kwam ongeveer 10 minuten te laat binnen, maar dat is nog steeds 8 minuten vóór vertrektijd, dan zou het toch mogelijk moeten zijn gewoon op de geplande tijd te vertrekken? Toch was het vertrek uit Maastricht 10 minuten vertraagd... ik begrijp dus niet waarom.. :?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Bibke »

ReisThijs schreef:Ik heb afgelopen week weer een keer met deze trein gereisd en wat vooral opvalt is dat de keertijd in Maastricht dus niet als 'buffer' gebruikt wordt. De trein uit Brussel kwam ongeveer 10 minuten te laat binnen, maar dat is nog steeds 8 minuten vóór vertrektijd, dan zou het toch mogelijk moeten zijn gewoon op de geplande tijd te vertrekken? Toch was het vertrek uit Maastricht 10 minuten vertraagd... ik begrijp dus niet waarom.. :?
Zo éénvoudig is die richtingsverandering niet.
Stuurpost uit dienst zetten, TB moet omlopen naar de andere kant van de trein, die stuurpost terug in dienst stellen.

Des te meer elektronische systemen, des te langer duurt het om een stuurpost in dient te hebben.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door MaartendeJ »

Moet dat 18 minuten duren?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Steven »

Voor een trek duw hle13 met i11 rijtuigen mag je toch op zeker 6 a 7 minuten tellen om het goed te laten verlopen. Dus in Theorie moet dat lukken, of het in de praktijk ook zo vlot gegaan heeft is een andere vraag. In de meeste gevallen kan je bij de minste storing beter de loc even buiten dienst zetten en terug opstarten.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door K V B »

Bibke schreef: Des te meer elektronische systemen, des te langer duurt het om een stuurpost in dient te hebben.
De elektronica kan de zaak juist versnellen. Ik heb dat zelf bij de SBB kunnen zien. De stuurpost van een stam moderne rijtuigen kan daar in 4 minuten in dienst. Keren is daar 1 min om de post aan de ene kant buiten dienst te stellen, 4 minuten voor de post aan de andere kant, en dan nog de tijd om van de ene kant naar de andere kant te lopen (als niet terzelfdertijd afgelost wordt tenminste). Voor een stam van 8 rijtuigen is dat 2 minuten.
Voor nieuw materieel is de eis nog strenger. De SBB wil voro de nieuwe treinstellen dat keren of een stel aan/af koppelen in 3 minuten kan, en keren + koppelen in 4 minuten...
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door MaartendeJ »

Het kan ook dichterbij hoor:
-De GTW'tjes van Veolia keren in Kerkrade in 3 minuten,
-Vtjes in de serie 6400 (Stoptrein Weert-Eindhoven) keren in Weert in 3 minuten (meestal 2 vtjes, in de spits 3Vtjes)
-VIRM-zesjes in de serie 2800(IC Deventer-Rotterdam) keren in Deventer in 6 minuten (meestal nog korter, omdat de stoptrein ervoor zit)
-Diezelfde VIRM-zesjes in de 2800 maken in Utrecht kop: 5 minuten.
-Twaalf bakken VIRM keren op Amsterdam Centraal in ca 8 minuten, meestal met hetzelfde personeel. (IC 2100 op S 2600 en andersom)
-15 bakken ICM keren in Utrecht Centraal in 4 minuten EN combineren (meestal dan 6-7 uit Rotterdam, 8-9 bakken uit Den Haag Centraal)

-Splitsen/combineren gebeurt met Vtjes, SGMm, ICM, SLT en VIRM zeer snel: "Direct Combineren"
>Treinstel wat gecombineerd moet worden staat al klaar, treinstel met reizigers koppelt er bij binnenkomst meteen aan vast.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Bibke schreef: Des te meer elektronische systemen, des te langer duurt het om een stuurpost in dient te hebben.
De elektronica kan de zaak juist versnellen. Ik heb dat zelf bij de SBB kunnen zien. De stuurpost van een stam moderne rijtuigen kan daar in 4 minuten in dienst. Keren is daar 1 min om de post aan de ene kant buiten dienst te stellen, 4 minuten voor de post aan de andere kant, en dan nog de tijd om van de ene kant naar de andere kant te lopen (als niet terzelfdertijd afgelost wordt tenminste). Voor een stam van 8 rijtuigen is dat 2 minuten.
Voor nieuw materieel is de eis nog strenger. De SBB wil voro de nieuwe treinstellen dat keren of een stel aan/af koppelen in 3 minuten kan, en keren + koppelen in 4 minuten...
Onze oudste rommel = klassieke stellen kan je na aankomst in de stuurpost op ongeveer 90 seconden in dienst krijgen (hangt een beetje af hoe vlot de panto omhoog gaat). Onze motorstellen 96 doen het in 3 minuten. Kortweg nieuwe treinen hebben dubbel zo lang nodig als oude treinen. Elektronica is dus trager gewoonweg omdat die elektronica bij het opstarten een aantal inwendige testen afloopt voor volledig in dienst te komen.

Ook de oude reeksen 22, 23, 25 en 26 komen dubbel zo snel in dienst als de huidige reeks 13 (meest actuele lok, de reeks 18 tel ik voorlopig nog niet mee). Dus die 4 minuten daar lachen die oude bakken mee hoor.


Het feit dat het hier in België in alle gevallen meer dan 5 minuten vraagt is gewoon door het feit dat naast het IN DIENST zetten nog een aantal extra taken liggen te wachten voor de TB,
een sms verzenden om zich aan te melden voor de rit in het opvolgsysteem
de volgfiche (reisweg) invullen of data entry (de elektronische versie)
werkingsproef doen van de remkraan om te zien dat deze normaal de remmen aansluit en lost.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door K V B »

Steven schreef: Onze oudste rommel = klassieke stellen kan je na aankomst in de stuurpost op ongeveer 90 seconden in dienst krijgen (hangt een beetje af hoe vlot de panto omhoog gaat). Onze motorstellen 96 doen het in 3 minuten. Kortweg nieuwe treinen hebben dubbel zo lang nodig als oude treinen. Elektronica is dus trager gewoonweg omdat die elektronica bij het opstarten een aantal inwendige testen afloopt voor volledig in dienst te komen.
Bij de SBB gaat overigens de Panto niet omlaag bij het keren.

Het feit dat het hier in België in alle gevallen meer dan 5 minuten vraagt is gewoon door het feit dat naast het IN DIENST zetten nog een aantal extra taken liggen te wachten voor de TB,
een sms verzenden om zich aan te melden voor de rit in het opvolgsysteem
de volgfiche (reisweg) invullen of data entry (de elektronische versie)
werkingsproef doen van de remkraan om te zien dat deze normaal de remmen aansluit en lost.
Er moet inderdaad een hele hoop gebeuren, maar ik heb zelf een keer met een SBB machinist een dienst mogen meelopen, en daar heb ik gezien dat hij de zaken in de volgend volgorde deed:
Nu, bij beide treinen waar ik mee reed nam hij de trein over op het station van een andere machinist, waarbij de trein ook telkens gekeerd werd. Dat betekende concreet dat hij:
Zo dra de trein stilstond ging hij alvast in de stuurpost, hield zich bezig met jas op hangen, stoel instellen ed. totdat hij zag dat de machinist aan de andere kant zijn stuurpost buiten dienst had.
Dan was het: stuurpost in dienst, en de automatsiche testen in gang zetten.
Dan terwijl al de automatische test liepen hield hij zich bezig met zich aanmelden op de stuurpost en met zijn GSM. Bij de SBB kan je immers de machinist opbellen middels het treinnr. + een standaard toevoegsel. Hij moet dus zowel de onboard GSM als zijn persoonlijk GSM met het treinnummer aanmelden. Vervolgens moet ook treinreeks (voor reizigerstreinen R of N) en het treingewicht ingeven.
Dan is hij nog wat bezig met zijn tablet computer. Daar moet hij ook zijn treingewicht en reeks ingeven, zodat de correcte snelheden aangegeven worden. In Zwitserland hebben ze niet zoiets als een vast baanvaksnelheid. Hoe hard je op een bepaalde punt mag hangt af van type trein en gewicht.
Daar was hij inderdaad wel wat mee bezig. Tegen het einde keek hij dan of alle tests goed verlopen waren. Die tests duren iets van 3 minuten in een EW IV stuurpost. Een afzonderlijke remproef was niet nodig. Wel gaat een machinist van zodra hij rijd nog wat tests doen. Zo zijn er een tests die minstens een keer per 24 uur gedaan moeten worden, maar die ook al rijdend kunnen. De machinist kijkt dan als hij wat tijd heeft in het logboek van de locomotief (of stuurstand) om te zien wat er die dag al uitgevoerd is, en doet indien nodig zelf ook een paar tests.

Ik moet zeggen dat ik het allemaal wel erg boeiend vond :-)
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Maastricht Brussel Express verdwijnt
De treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt met ingang van 11 december. De Belgische vervoerder NMBS moet bezuinigingen en de grensoverschrijdende treinverbinding wordt daarom geschrapt.
De Maastrichtse verkeerswethouder Albert Nuss heeft de gemeenteraad vrijdagmiddag geinformeerd over het verdwijnen van de Maastricht Brussel Express. Hij is 'via informele weg' op de hoogte gebracht van het Belgische besluit. Officieel heeft de NMBS Maastricht nog niet op de hoogte gebracht van het nieuws.
(bron NL krant)
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door FLV-FGSP »

Bron was waarschijnlijk http://www.limburger.nl/article/2011071 ... 19652/1007?

Er komt een IC Brussel - Visé - zonder stop in Leuven
Er komt een L-trein Luik - Maastricht; het precieze rijpad en de stops in Nederland zijn nog in onderhandeling.

Een stop in Leuven voor de IC was voor de Walen onbespreekbaar.

Een besparing is dit niet, er worden weliswaar 3 ritten Brussel-Visé heen/terug geschrapt, maar er is in totaal meer personeel nodig.

De L-trein zal aansluiten op IC-A uit Oostende (en Eupen).
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door Stijn91 »

FLV-FGSP schreef:Bron was waarschijnlijk http://www.limburger.nl/article/2011071 ... 19652/1007?

Er komt een IC Brussel - Visé - zonder stop in Leuven
Er komt een L-trein Luik - Maastricht; het precieze rijpad en de stops in Nederland zijn nog in onderhandeling.

Een stop in Leuven voor de IC was voor de Walen onbespreekbaar.

Een besparing is dit niet, er worden weliswaar 3 ritten Brussel-Visé heen/terug geschrapt, maar er is in totaal meer personeel nodig.

De L-trein zal aansluiten op IC-A uit Oostende (en Eupen).
Wat gaat men doen met P7002 (IC457), is Oostende - Brussel-Zuid, Brussel-Zuid - Maastricht.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door FLV-FGSP »

Die trein blijft rijden, maar wordt beperkt tot Visé.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door bobke »

FLV-FGSP schreef:Bron was waarschijnlijk http://www.limburger.nl/article/2011071 ... 19652/1007?

Er komt een IC Brussel - Visé - zonder stop in Leuven
Er komt een L-trein Luik - Maastricht; het precieze rijpad en de stops in Nederland zijn nog in onderhandeling.

Een stop in Leuven voor de IC was voor de Walen onbespreekbaar.

Een besparing is dit niet, er worden weliswaar 3 ritten Brussel-Visé heen/terug geschrapt, maar er is in totaal meer personeel nodig.

De L-trein zal aansluiten op IC-A uit Oostende (en Eupen).
waarom zou er in totaal meer personeel nodig zijn? (want ik dacht dat het de bedoeling was om te besparen, niet om nog meer uit te geven.)
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door giuseppe »

NMBS ontkent dat er al een beslissing is genomen, http://www.l1.nl/L1NWS/mediaplayerpopup ... /1_5333861
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogeli

Bericht door rvdborgt »

giuseppe schreef:NMBS ontkent dat er al een beslissing is genomen, http://www.l1.nl/L1NWS/mediaplayerpopup ... /1_5333861
De NMBS zegt dat altijd, om te proberen de boel te sussen, totdat er plotseling wel een beslissing is en alles gebetonneerd is. De uitspraak "er is nog niets beslist" betekent dat de NMBS toegeeft dat er wel degelijk een serieus plan is en dat nú het moment is om te lobbyen, mocht je dat willen.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie