Ik ben op zoek naar sporenplannen van de goederenkoeren van Heide en Kalmthout (voor de afbraak).
Heb reeds naar de NMBS gemaild, en werd doorgestuurd naar NMBS-Holding, Stations, Zone Antwerpen. Eind mei heb ik contact opgenomen, maar nog steeds geen reactie teruggekregen.
Wie kan mij verder helpen?
Alvast bedankt,
Yannick
Goederenkoer Heide en Kalmthout
- sammarco1
- Contacteer:
Re: Goederenkoer Heide en Kalmthout
Niet de NMBS, die sturen je wel van het kastje naar de muur...Jammer.
En ik eerlijk gezegd ook niet... Mischien op de gemeeent eens proberen?
En ik eerlijk gezegd ook niet... Mischien op de gemeeent eens proberen?

**********************************************************************************************************
Yannick,
Volgens mij heeft Kalmthout ooit twee goederenkoeren gehad.
1) ten westen, heb ik zelf nooit gezien, wel ooit op een plannetje met aansluiting "gedacht" naar het arboretum.
2) ten oosten, heb ik nog gekend, voor het lossen van kolen en laden van mijnhout en ooit redelijk grote bomen uit Arboretum.
Dit laatste spoor was volgens mij twee overloopwissels en een spoor parallel aan de baan, aangesloten richting Kijkuit.
De te leveren wagens bleven rustig op de baan staan terwijl de andere uitgehaald werden.
Alles koppelen, vooruit over het wissel en terugzetten van de af te leveren wagens...dan alles door naar Antwerpen
1) ten westen, heb ik zelf nooit gezien, wel ooit op een plannetje met aansluiting "gedacht" naar het arboretum.
2) ten oosten, heb ik nog gekend, voor het lossen van kolen en laden van mijnhout en ooit redelijk grote bomen uit Arboretum.
Dit laatste spoor was volgens mij twee overloopwissels en een spoor parallel aan de baan, aangesloten richting Kijkuit.
De te leveren wagens bleven rustig op de baan staan terwijl de andere uitgehaald werden.
Alles koppelen, vooruit over het wissel en terugzetten van de af te leveren wagens...dan alles door naar Antwerpen
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Theo,dentheo schreef:Yannick,
ik heb het even vlug geschetst
Als ik je goed begrijp zo (ten oosten):

Heb je 'n idee hoe het met heide ineen zat?
bedankt,
Yannick
Plannetje klopt, spoor lag praktisch tegen het perron aan .
Aansluiting aan westzijde heb ik ooit op en plannetje gezien op een tentoonstelling in het Arboretum, ik denk over geschiedenis vanhet Arboretum.
Heide was volgens mij spiegelbeeld van Kalmthout, maar daarvan ben ik iets minder zeker.
De goederenkoer van Heide moet bijna zeker verschillende vormen gehad hebben bv. ten tijde van het zandvervoer naar de centers van Antwerpen-Centraal (zand dat we niet terug gekregen hebben
)
Dat zand kwam toch met een smalspoor uit de Heide ?
Aansluiting aan westzijde heb ik ooit op en plannetje gezien op een tentoonstelling in het Arboretum, ik denk over geschiedenis vanhet Arboretum.
Heide was volgens mij spiegelbeeld van Kalmthout, maar daarvan ben ik iets minder zeker.
De goederenkoer van Heide moet bijna zeker verschillende vormen gehad hebben bv. ten tijde van het zandvervoer naar de centers van Antwerpen-Centraal (zand dat we niet terug gekregen hebben

Dat zand kwam toch met een smalspoor uit de Heide ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Al één vraag opgelost dan..
Wat het plannetje v/h arboretum betreft, zal ik daar eens mijn licht opsteken, je weet maar nooit....
Wat Heide betreft,
- is het spiegelbeeld van Kalmthout mogelijk.
- mogelijk zouden er ook meerdere sporen gelegen hebben, zoals Kapellen.
- Daarstraks was ik bij iemand en die vertelde mij dat men dat spoor ook zou gebruikt hebben voor het inhalen van treinen
(wat ik eerder betwijfel...)
Bij dit plan gaat het mij naast de sporen, ook over de plaatsing v/d (arm)seinen en de situatie van loskade, wegen, al dan niet een kotje.
Het smalspoorlijntje, heb ik nog maar 1 foto van gevonden:
wanneer deze is genomen, en hoe deze lag blijft echter een raadsel... .
Bedankt,
Yannick
Wat het plannetje v/h arboretum betreft, zal ik daar eens mijn licht opsteken, je weet maar nooit....
Wat Heide betreft,
- is het spiegelbeeld van Kalmthout mogelijk.
- mogelijk zouden er ook meerdere sporen gelegen hebben, zoals Kapellen.
- Daarstraks was ik bij iemand en die vertelde mij dat men dat spoor ook zou gebruikt hebben voor het inhalen van treinen
(wat ik eerder betwijfel...)
Bij dit plan gaat het mij naast de sporen, ook over de plaatsing v/d (arm)seinen en de situatie van loskade, wegen, al dan niet een kotje.
Het smalspoorlijntje, heb ik nog maar 1 foto van gevonden:

Bedankt,
Yannick
Yannick,
Ooit vertelde mij iemand bij een rondleiding in de Heide dat er hier, bij mij in de buurt ook nog een aansluiting is geweest richting West in het domein van Carlier.
Daarover echter nooit iets gelezen.
De man die dat vertelde is bioloog, geen geoloog noch historicus dus voorzicht geboden.
Ooit vertelde mij iemand bij een rondleiding in de Heide dat er hier, bij mij in de buurt ook nog een aansluiting is geweest richting West in het domein van Carlier.
Daarover echter nooit iets gelezen.
De man die dat vertelde is bioloog, geen geoloog noch historicus dus voorzicht geboden.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Beste Yannick,
Kent u dit document: http://users.telenet.be/marleenvanlande ... rleden.pdf
(Vermoedelijk wel, aangezien die postkaart met de tramlijn erin staat)
Het bevat heel wat info over Heide en ook een alinea over de zand-tramlijn.
Groeten,
Paul
Kent u dit document: http://users.telenet.be/marleenvanlande ... rleden.pdf
(Vermoedelijk wel, aangezien die postkaart met de tramlijn erin staat)
Het bevat heel wat info over Heide en ook een alinea over de zand-tramlijn.
Groeten,
Paul