De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:
Stijn91 schreef:Ik heb gelezen dat men de treinen met HLE13 eerst gaat laten vervangen door de HLE18, zou men niet beter de ouders HLE's laten vervangen door de nieuwe HLE18.
Wat denk je dat ze daardoor doen? De HLE13 gaat weg op reizigers en gaan goederen doen. DE HLE18 komt dus in de plaats op reizigers, die HLE13 zal de reeksen 23 en 26 bijna volledig wegjagen bij de goederen.
Het moet wel zo, niet aan gedacht :oops:, eventjes een berekening gemaakt, 8 HLE's per maand, is 15 maanden, dus tegen volgend jaar september/oktober zijn ze alle 120 (zonder problemen) in dienst.
Duikbril AM86

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Duikbril AM86 »

Theorie zeker in de praktijk zal het zoals altijd wel wat langer duren zeker?
De desiro waar blijven die?
De T13 naar goederen om 200km/u te rijden? :D
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Robin »

omdat die sterker zijn dan een 12/23/26 :wink:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Stijn91 »

Doen ze alleen nog maar IC 504 - 508 - 528 en 531 of doet men nog IC's
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13022
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

Stijn82 schreef:Toch wel weer sterk staaltje van MDS, stoefen dat de T18 200km/h kan terwijl de 13 die hij vervangt op de IC-A (en wss naar goederen gaat?) dat ook al lang kan. M.a.w. het zal nog wel even duren eer er echt een trein sneller gaat rijden dan nu het geval is.
Dat denk ik niet, eens de IC-A volledig met 18nen rijdt komen de andere IC's aan de beurt. Een trein met 18+8M6 zal beduidend sneller optrekken dan met een 27 hoor :wink:
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Stijn91 »

La 1808 est arrivée à Welkenraedt pour initiation.

A partir du 25 juillet, les trains suivant pourraient être assuré avec des locomotives de la série 18 : 529-509-536-516-543-505-532-512-539 et 519. Sous réserve de modification...

Bron: http://www.wallorail.be/actu/actu.htm -> 21 juli
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Treinen9880 »

Word dit dan ook gereden met een 13'er als reserve?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

Misschien tot de nieuwe elk genoeg foutloze kilometers verzameld hebben.
Lijkt me niet zo abnormaal.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Misschien tot de nieuwe elk genoeg foutloze kilometers verzameld hebben.
Lijkt me niet zo abnormaal.

Niet alleen dat is een reden, maar op die manier doorloopt de hle 13 nog zijn huidige grafiek. Dit is van belang om de lok op de juiste plaats te krijgen ook al zou die 18 er niet zijn. Denk er aan dat de grafieken voor de hle18 nog niet officieel in voege zijn om ze volledig zelfstandig te laten rijden. Dat kan pas als er voldoende personeel opleiding heeft gekregen.
260689
Berichten: 3746
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door 260689 »

Type 18: eerste treinen met reizigers

Bron: NA NMBS / NA SNCB 19/07/2011

Sinds 6 juli rijden treinen met de nieuwe locomotieven type 18. Met de inzet van deze moderne locomotieven zorgt NMBS voor een opwaardering van haar materieelpark en daalt de gemiddelde leeftijd van de vloot. Deze investering zal ook een positieve bijdrage leveren tot een betere kwaliteit van de treindienst.


Sinds 6 juli rijden op de ICA-verbinding treinen met de nieuwe locomotief type 18 (momenteel vier verbindingen in de spits tussen Oostende – Eupen, treinen 528, 508, 504 en 531).

Homologatieprocedure
Tijdens de lente 2009 onderging de eerste door Siemens geproduceerde T18 een reeks homologatietesten om het nodige certificaat te verkrijgen van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit om op het Belgische net te mogen rijden.

De constructeur heeft diverse aanpassingen moeten doen aan de software vooraleer het materieel in aanmerking kon komen voor een homologatie. Twee voorbeelden hiervan zijn: verbeteren van het ventilatiesysteem van de tractiemotoren en realisatie van de elektromagnetische compatibiliteit met het net van Infrabel.

Dit jaar hebben Belgorail en DVIS hun akkoord gegeven voor wat betreft de veiligheid van de locomotieven. Siemens dient echter nog enkele lichte technische aanpassingen door te voeren. DVIS heeft op 28 april 2011 al voor 8 locomotieven een voorlopige homologatie met beperkingen toegekend. Op 7 juli 2011 werd nog een andere homologatie afgeleverd, die de vorige tijdelijke homologatie met beperkingen verlengt tot 30 september 2011. Deze homologatie betreft dezelfde 8 locomotieven met toevoeging van een 9de bijkomende locomotief.

Testen in juni
Om de aanvaarding tot indienstneming door NMBS te bekomen, hebben deze 9 locomotieven tussen 29 juni en vandaag onder andere elk 1000km afgelegd met 'lege ritten' (dus zonder reizigers).

De volledige levering kan van start gaan zodra de constructeur de definitieve homologatie bekomen heeft en aan alle technische vereisten is voldaan. Deze definitieve homologatie wordt verwacht in augustus.

Met deze aankoop zorgt NMBS voor een uitvoerige opwaardering van het materieelpark. De gemiddelde leeftijd van een locomotief is nu 30 jaar. Tegen 2016 zal dit teruggebracht zijn naar 20 jaar. Deze investering zal ook een positieve bijdrage leveren tot een verbetering van de stiptheid: de moderne locomotieven zijn heel betrouwbaar, wat het aantal minuten vertraging en afgeschafte treinen gevoelig zou doen afnemen. De T18 is voorzien van alle noodzakelijke veiligheidssystemen op het Belgische net (ETCS, TBL1+, TBL2, …).


Nieuwe locomotieven halen 200 per uur

Bron: NA - Reizigers / Voyageurs 19/07/2011

Sinds deze maand kan de NMBS acht hypermoderne locomotieven inzetten op het Belgische spoor.


De NMBS heeft twee jaar langer dan voorzien moeten wachten op de levering.

Acht per maand
De T18-locomotieven halen snelheden tot 200 kilometer per uur en zijn ook betrouwbaarder dan de oude toestellen. De eerste exemplaren rijden op de verbinding tussen Eupen en Oostende. Voortaan moeten elke maand acht nieuwe toestellen geleverd worden.

Boete wegens late levering
De bestelling dateert van 2006 en eigenlijk hadden de eerste locomotieven al in 2009 geleverd moeten worden. Producent Siemens kreeg echter af te rekenen met allerhande kinderziektes. Het bedrijf betaalde voor die vertraging meer dan 20 miljoen euro boete aan de NMBS.
(bron: belga/lb)

Bron: Intraweb
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Stijn91 »

Gaan de HLE 18 na IC-A (Oostende - Eupen), dan IC-B enzovoort of kan het even goed zijn dat men dan IC-E of IC-N gaat doen.
wbrm
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door wbrm »

IC-B zal niet gaan...
Ik denk dat het zal afhangen van de tb's die opleiding gekregen hebben.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13022
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Gaan de HLE 18 na IC-A (Oostende - Eupen), dan IC-B enzovoort of kan het even goed zijn dat men dan IC-E of IC-N gaat doen.
Alle IC's met M6 krijgen een 18, de IC-B niet :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5458
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

Reeks 18 zou de kans trouwens bijna niet meer hebben om nog veel ritten te verzekeren op de IC-B, toch niet in z'n huidige vorm... :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
Stijn91 schreef:Gaan de HLE 18 na IC-A (Oostende - Eupen), dan IC-B enzovoort of kan het even goed zijn dat men dan IC-E of IC-N gaat doen.
Alle IC's met M6 krijgen een 18, de IC-B niet :)

Alle treinen die nu met een 13 of een 27 (+M6) rijden komen als eerste aan de beurt om een HLE18 in de plaats te krijgen. Natuurlijk volgen ook nog de treinen richting Luxemburg met een HLE20 die zullen vervangen worden door een HLE18.
Plaats reactie