TGV nieuws

Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Een een beetje Off-Tpoic, maar komen er dan nog DB Br 181 in Frankrijk?
Wel jammer dat er weer een hele hoop EC's verdwijnen... Of blijven die EC's bestaan, maar worden ze gewoon met TGV's gereden? (Er zijn EC's naar Milaan die met TGV's worden gereden, allé, ik dacht dat toch ergens te hebben gezien...). Want anders is dat weer: prijs omhoog en reservatie verplicht...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

vooor mij zijn de echte ec treinen de gesleepte versies hoor :-)
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Joris schreef:Hallo,
Een een beetje Off-Tpoic, maar komen er dan nog DB Br 181 in Frankrijk?
Wel jammer dat er weer een hele hoop EC's verdwijnen... Of blijven die EC's bestaan, maar worden ze gewoon met TGV's gereden? (Er zijn EC's naar Milaan die met TGV's worden gereden, allé, ik dacht dat toch ergens te hebben gezien...). Want anders is dat weer: prijs omhoog en reservatie verplicht...
Groeten,
Joris De Mol
Eeeum , volgens dat ik weet zullen BR181.2 niet meer in inzet komen voor de normale treinen , maar ze zullen nog wél naar Frankrijk mogen komen voor speciale ritten zoals bedevaartstreinen of chartertreinen te trekken , daarvoor is er zelfs nog een BR181 nog testen komen doen in Mulhouse ..

De reden hiervoor is dat de SNCF geen meerspanningslocs meer heeft die in Duitsland mogen komen met reizigerstreinen (denk eraan dat de BB37000 GEEN treinverwarmingskabel heeft , tot nu toe is er één uitzondering geweest waarbij een BB37000 een Corail Parijs-Basel heeft mogen trekken bij gebrek/panne aan BB15000) , en men niet direct in Kehl kan wisselen van locs ..

Wat het blijven/verdwijnen van EC's betreft : normaal gezien verdwijnen steeds meer EC's ten voordele van TGV's of ICE's .. er blijven dan nog wel enkele over , zoals de "Iris" , "Jean Monnet" en "Vauban" , maar dat zullen zowat écht de laatste EC's zijn die Luxemburg nog zullen aandoen , samen met de EC's naar Duitsland .. al de rest van getrokken IC materieel wordt geklasseerd onder de 'Corail' noemer van de SNCF of de 'IC' noemer van de NMBS/DB , ook al zijn dit internationale treinen ..

Wat de TGV in Duitsland betreft : daar is overeengekomen met de DB dat men GEEN reservatie op Duits grondgebied zal nodig hebben , dit om een beetje in lijn te zijn met het al lang bekende ICE systeem , waar eveneens geen reservatie nodig is .. in Frankrijk gaat dan wel de omgekeerde vlieger ook op : daar zal voor de ICE wél een reservatie nodig zijn ..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja dat systeem van reservatie kan je doortrekken he, zie naar belgie, ook hier moet je voor alles reserveren, ook voor ICE, maar in duitsland zelf is het ni nodig
Jules

Bericht door Jules »

Niet alle ICE's zijn vrij in Duitsland. Ze hebben daar ICE sprinters. Dit zijn diensten die de uithoeken van het land met elkaar verbinden en die maar een beperkt aantal haltes hebben. Op deze moet je wel toeslag betalen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Jules schreef:Dit zijn diensten die de uithoeken van het land met elkaar verbinden en die maar een beperkt aantal haltes hebben.
Zo zou ik de ICE Sprinter niet beschrijven : het zijn treinen die voor snelle verbindingen tussen de grootste steden zorgen. Deze vallen buiten het klokvaste systeem : meestal per verbinding één trein 's morgens en één 's avonds. Gericht op zakenmensen en in directe concurrentie met het vliegtuig : bestemming van de ochtendtrein wordt altijd bereikt tussen 8u30 en 10.

Verbindingen :
Köln-Mannheim-Stuttgart
Hamburg-Essen-Duisburg-Düsseldorf-Köln
Hamburg-Hannover-Frankfurt
München-Mannheim-Frankfurt
Frankfurt-Berlin.

Ik denk dat een toeslag voor dit soort treinen wel gerechtvaardigd is. Alleszins veel gerechtvaardigder dan bvb. een TGV-toeslag voor een rit tussen Nice en Cannes.

Goedenavond.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:
rvdborgt schreef:
Tommyken schreef:Nog een leuk zaakje in verband met TGV nieuws
Nieuwe verbinding tussen Parijs en Luxembourg van start :
Qua materieel is het weer eens wat anders, maar verder is dit een trein die de nadelen van de TGV en de Corail-treinen combineert...
hoe bedoel je die nadelen?
De nadelen van de TGV mogen bekend zijn: beperkte beenruimte, kleine ramen, verplicht reserveren, voor Eurodomino beperkt contingent, voor Interrail nog beperkter. Op dit traject rijdt de TGV momenteel ook nog helemaal over klassiek spoor, dus gaat het enige voordeel van de TGV boven een Corail-trein (snelheid) verloren...

Groetjes,

Rian
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Jules schreef:Niet alle ICE's zijn vrij in Duitsland. Ze hebben daar ICE sprinters. Dit zijn diensten die de uithoeken van het land met elkaar verbinden en die maar een beperkt aantal haltes hebben. Op deze moet je wel toeslag betalen.
Voor alle ICE's moet je in Duitsland toeslag betalen; voor de ICE-sprinter is er een extra toeslag van 10 euro en een verplichte reservering.
Voor de gewone ICE is er geen verplichte reservering (wat de NMBS ook moge beweren); als je bij de NMBS een ICE-toeslag koopt, krijg je de reservering er wel gratis bij (behalve voor de ICE's naar Frankfurt). Heb je een Eurodomino Duitsland, dan is de ICE-toeslag inbegrepen en heb je voor het Belgische traject voldoende aan een kaartje tot de grens of een netkaart.

Groetjes,

Rian
TGV4513

Bericht door TGV4513 »

rvdborgt schreef:
Steven schreef:
rvdborgt schreef: Qua materieel is het weer eens wat anders, maar verder is dit een trein die de nadelen van de TGV en de Corail-treinen combineert...
hoe bedoel je die nadelen?
De nadelen van de TGV mogen bekend zijn: beperkte beenruimte, kleine ramen, verplicht reserveren, voor Eurodomino beperkt contingent, voor Interrail nog beperkter. Op dit traject rijdt de TGV momenteel ook nog helemaal over klassiek spoor, dus gaat het enige voordeel van de TGV boven een Corail-trein (snelheid) verloren...

Groetjes,

Rian


Ik moet toch opmerken dat in de nieuwe inrichting van de tgv toch aandacht is geven aan een beter comfort zoals naar de beenruimte toe als naar de breedte van de zetels. Alles lijkt ruimer. de ramen heb ik mij ooit laten vertellen zijn speciaal ontworpen voor de sterkte van de rijtuigen te verhogen en ook een aangenamer beeld geven aan hog snelheid.

Deze link kant dat ook aantonnen.
http://www.tgvesteuropeen.com/rubrique. ... ubrique=40
Jules

Bericht door Jules »

Voor alle ICE's moet je in Duitsland toeslag betalen; voor de ICE-sprinter is er een extra toeslag van 10 euro en een verplichte reservering.
Ik had een netkaart 1e voor DB en moest nooit toeslag betalen op ICE uitgenomen de sprinters en buitenlandse ICE. Ik mocht zelfs de Thalys nemen hiermee tot Aaken (wel enkel in rijtuig acht). Verder mag niet.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Jules schreef:
Voor alle ICE's moet je in Duitsland toeslag betalen; voor de ICE-sprinter is er een extra toeslag van 10 euro en een verplichte reservering.
Ik had een netkaart 1e voor DB en moest nooit toeslag betalen op ICE uitgenomen de sprinters en buitenlandse ICE. Ik mocht zelfs de Thalys nemen hiermee tot Aaken (wel enkel in rijtuig acht). Verder mag niet.
Bij sommige netkaarten is de ICE-toeslag inderdaad inclusief. Je hebt hem dan dus al betaald. Voor internationale ICE's is er geen bijzondere toeslag. De ICE-toeslag geldt alleen voor het Duitse traject. Dit geldt ook voor de ICE's naar Brussel. De Thalys heeft in de binnenlands verkeer in Duitsland inderdaad ICE-tarief.

Groetjes,

Rian
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Op 27 juli kwam er 's middags in het station van Ulm hbf een TGV-stel binnengereden. Van binnen hing het stel vol met kabels voor metingen.
Ik heb er een foto van genomen vanuit een ICE-stel.
Bijlagen
Kopie van DSCN0756.JPG
Kopie van DSCN0756.JPG (87 KiB) 13065 keer bekeken
Tommyken

Bericht door Tommyken »

Ahaaa .. de TGV POS 4401 voor op Duitsland te rijden :)
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Inderdaad , de 4401 was weer op pad in Duitsland , ik heb er een reportage over gezien op TF1 tijdens mijn vakantie , hij was dan onderweg op de (splinternieuwe !) NBS Nürnberg-München en MOEST voor de homologatie 330 km/u kunnen halen .. en natuurlijk haalde hij dat vlotjes ...

Ondertussen is de 4402 uit de fabriek gerold met de (verschrikkelijke :evil: ) definitieve liverij , dat wordt diegene zoals we al op al de andere enkeldeks TGV's kennen met vooral grijs in hoofdzaak en blauw op de ventilatieroosters ..

Naast de TGV POS stellen is er ook wat ander nieuws , zo beginnen de eerste gerenoveerde TGV Atlantique stellen op de sporen te verschijnen ..

TGV Atlantique stellen zijn in feite TGV Réseau stellen maar dan wel met 10 rijtuigen i.p.v. 8 zoals op de andere types en er zijn maar een deel uitgerust met TVM430 , de rest nog met TVM300 dat het enkel mogelijk maakt om op de LGV's Atlantique en Sud-Est te rijden (op al de andere met uitzondering van de LGV Est is er TVM430 ; op de LGV Est is er net zoals op onze L4 ETCS-2)
Taurus

Bericht door Taurus »

Volgens mij valt de 4402 dan nog wel mee, dan vind ik die gifgroene TGV-Réseau motorbakken zoals ze in de dienst naar Luxemburg zitten veel erger :P
Plaats reactie