Dat maakt inderdaad voor de treinbegeleider het werk wat eenvoudiger, het zorgt voor minder vandalisme want alle reizigers zitten meer bij elkaar waardoor er iets meer sociale controle.K V B schreef:
In Zwitserland kom je ook wel vaak tegen dat een deel van de trein afgesloten is... Dit is om 's avonds een conducteur te kunnen uitsparen. Het zou met niet verbazen dat dit bij de NMBS ook gedaan wordt.
Klantvriendelijke NMBS en dito personeel
Re: Klantvriendelijke NMBS en dito personeel
Re: Klantvriendelijke NMBS en dito personeel
Men zou toch wel "iets" mogen bedenken om dat duidelijk te maken, aangezien het toch een courant gebruik is.
LED-bordjes aan de deuren die een groene pijl of rood kruis (lijkt wat op de bordjes van bepaalde winkels) kunnen weergeven bijvoorbeeld.
Maar daar zal uiteraard geen geld voor zijn.
LED-bordjes aan de deuren die een groene pijl of rood kruis (lijkt wat op de bordjes van bepaalde winkels) kunnen weergeven bijvoorbeeld.
Maar daar zal uiteraard geen geld voor zijn.
Re: Klantvriendelijke NMBS en dito personeel
In Nederland trappen we er dan gewoon halverwege de rit een stel afK V B schreef:In Zwitserland kom je ook wel vaak tegen dat een deel van de trein afgesloten is... Dit is om 's avonds een conducteur te kunnen uitsparen. Het zou met niet verbazen dat dit bij de NMBS ook gedaan wordt.

Maar nee, LED-strips enzo zijn veel te overdreven. Verlichting uit + deuren op slot, en dat in een vaste samenstelling. Reizigers leren dan vanzelf wel welk rijtuig toegankelijk is, en welke niet.
Re: Klantvriendelijke NMBS en dito personeel
Is tijdens de dag zeer slecht zichtbaar....AlexNL schreef: Maar nee, LED-strips enzo zijn veel te overdreven. Verlichting uit + deuren op slot, en dat in een vaste samenstelling. Reizigers leren dan vanzelf wel welk rijtuig toegankelijk is, en welke niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Klantvriendelijke NMBS en dito personeel
Ik heb dat al meermaals "prima" zien werken in een station als Brussel-Centraal, waar veel gelegenheidsreizigers zijn en waar je slecht kunt zien waar er verderop in de trein wel licht brandt. Zorgt altijd voor vertraging.AlexNL schreef:In Nederland trappen we er dan gewoon halverwege de rit een stel afK V B schreef:In Zwitserland kom je ook wel vaak tegen dat een deel van de trein afgesloten is... Dit is om 's avonds een conducteur te kunnen uitsparen. Het zou met niet verbazen dat dit bij de NMBS ook gedaan wordt.![]()
Maar nee, LED-strips enzo zijn veel te overdreven. Verlichting uit + deuren op slot, en dat in een vaste samenstelling. Reizigers leren dan vanzelf wel welk rijtuig toegankelijk is, en welke niet.
Groetjes,
Rian
Re: Klantvriendelijke NMBS en dito personeel
Sorry hoor maar wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.
Ik zie wekelijks mensen staan duwen op knopjes bij deuren waar grote stickers op hangen dat ze buiten dienst zijn.
Vorige week nog 's avonds loop ik na het uitstappen langs de trein en ja hoor weer prijs, een hoop mensen die willen afstappen en opstappen, en geen een heeft die grote plakkers gezien. Ik tik eens op de raam ter hoogte van de plakkers en ongeveer tien seconden later heeft er ene door dat ze misschien best eens een andere deur opzoeken willen ze der nog uit.
Kortom, je mag het nog zoveel aangeven als je wil, er zijn altijd mensen genoeg die iets niet willen zien.
Ik zie wekelijks mensen staan duwen op knopjes bij deuren waar grote stickers op hangen dat ze buiten dienst zijn.
Vorige week nog 's avonds loop ik na het uitstappen langs de trein en ja hoor weer prijs, een hoop mensen die willen afstappen en opstappen, en geen een heeft die grote plakkers gezien. Ik tik eens op de raam ter hoogte van de plakkers en ongeveer tien seconden later heeft er ene door dat ze misschien best eens een andere deur opzoeken willen ze der nog uit.
Kortom, je mag het nog zoveel aangeven als je wil, er zijn altijd mensen genoeg die iets niet willen zien.
Re: Klantvriendelijke NMBS en dito personeel
De volharding van sommige mensen is gewoon niet in te schatten.profke schreef:de stikkers eens "over" de deurknop plakken misschien?
Bij de moderne treinen zie ik de mensen volharden in de boosheid en bijna met de volle vuist op die knoppen duwen. Daartegenover staat dat ze bij klassiekjes soms schrik hebben van is stevig op die hendel te duwen. Gevolg, de deur wil niet openen en ze gaan naar de volgende/vorige deur.
Re: Klantvriendelijke NMBS en dito personeel
Net zo zinvol als van die mensen die aan de deurknoppen/hendels gaan staan hengelen als dat ding wegrijdt. 

Re: Klantvriendelijke NMBS en dito personeel
Allemaal waar, maar dat ontslaat de spoorwegen niet van de "verplichting" om klantvriendelijk proberen te zijn en dus van methodes proberen te bedenken en toe te passen om duidelijk aan te duiden dat er een deel van de trein niet toegankelijk is.Kristofke schreef:Sorry hoor maar wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.
Ik zie wekelijks mensen staan duwen op knopjes bij deuren waar grote stickers op hangen dat ze buiten dienst zijn.
Vorige week nog 's avonds loop ik na het uitstappen langs de trein en ja hoor weer prijs, een hoop mensen die willen afstappen en opstappen, en geen een heeft die grote plakkers gezien. Ik tik eens op de raam ter hoogte van de plakkers en ongeveer tien seconden later heeft er ene door dat ze misschien best eens een andere deur opzoeken willen ze der nog uit.
Kortom, je mag het nog zoveel aangeven als je wil, er zijn altijd mensen genoeg die iets niet willen zien.
L'union fait la force.
Re: Klantvriendelijke NMBS en dito personeel
In de meeste grote stations roept men dit af, staat het op de schermen. In de trein is in de meeste gevallen het licht uit in die rijtuigen. Moet nu echt iedereen bij de hand genomen worden als ze de trein nemen? De spoorwegen moeten ten alle tijden hun best doen, dat is een feit maar de reiziger in alle gevallen tot op zijn zitplaats bij de hand nemen (niet letterlijk) is er voor mij ook over. Er mag ook een kleine inspanning ( een beetje aandacht) van de reiziger zijn.
Re: Klantvriendelijke NMBS en dito personeel
Het gaat om het resultaat. Als ik zie op welke manier er dagelijks vertraging wordt gecreëerd door het niet (jazeker!) of maar half communiceren van de treinsamenstelling, dan is er nog voldoende werk aan de winkel voor de NMBS.Steven schreef:In de meeste grote stations roept men dit af, staat het op de schermen. In de trein is in de meeste gevallen het licht uit in die rijtuigen. Moet nu echt iedereen bij de hand genomen worden als ze de trein nemen? De spoorwegen moeten ten alle tijden hun best doen, dat is een feit maar de reiziger in alle gevallen tot op zijn zitplaats bij de hand nemen (niet letterlijk) is er voor mij ook over. Er mag ook een kleine inspanning ( een beetje aandacht) van de reiziger zijn.
Ik heb al uitgelegd waarom dat verhaal op de borden boven de perrons veel mensen niet zal opvallen. Verder wordt er vaak ook niet omgeroepen dat een treindeel is afgesloten. Dat het licht uit is, zal ook lang niet altijd opvallen. Mij valt dat vaak op, ja, maar ik ben geen doorsnee-reiziger. De NMBS doet wel inspanningen, inderdaad, maar die leveren helaas niet altijd resultaat op. Een beetje meer denken vanuit de reiziger kan dan ook geen kwaad - en een beetje in Europa rondkijken naar hoe andere spoorbedrijven over de treinsamenstelling communiceren. Ik heb daarbij bv. SBB en DB positief in herinnering.
Groetjes,
Rian
Re: Klantvriendelijke NMBS en dito personeel
Er moet er maar ene niet Franstalige of Nederlandstalige op het perron staan en het is al omzeep.
En laten we er daar nu net heel van hebben rondlopen in de grote stations.
Het is dus niet zozeer de communicatie naar de reiziger toe die problematisch is, maar de hoogst onbetrouwbare manier van werken van treinbegeleiders die om welke reden dan ook elke dag eens iets anders uitproberen qua afzonderen van rijtuigen en dat bewust niet communiceren naar de rest van de ketting.
Ik sta ook te vloeken als ik voor vier gesloten rijtuigen sta terwijl dat normaal gezien niet voorzien is, of de positie van die gesloten rijtuigen plots vooraan is ipv achteraan etc.
En laten we er daar nu net heel van hebben rondlopen in de grote stations.
Het is dus niet zozeer de communicatie naar de reiziger toe die problematisch is, maar de hoogst onbetrouwbare manier van werken van treinbegeleiders die om welke reden dan ook elke dag eens iets anders uitproberen qua afzonderen van rijtuigen en dat bewust niet communiceren naar de rest van de ketting.
Ik sta ook te vloeken als ik voor vier gesloten rijtuigen sta terwijl dat normaal gezien niet voorzien is, of de positie van die gesloten rijtuigen plots vooraan is ipv achteraan etc.
Re: Klantvriendelijke NMBS en dito personeel
Wat betreft lichten: die gaan vaak vanzelf terug aan in m6'en
Wat betreft aanduiding op rijtuig: vroeger was het mogelijk om aan de buitenkant de vermelding "gesloten" te laten verschijnen, in de laatste software update gaf dit problemen
Wat betreft wisselend afsluiten vooraan/achteraan: normaal wordt er steeds aan de kant van de locomotief afgesloten (de bestuurder moet een uitweg hebben). Dus bij een gesleepte trein moet er vooraan afgesloten worden. Probleem is dat gesleept of geduwd in realiteit en op papier niet altijd overeenkomen. Dat geeft dus een hoop collega's die andere delen afsluiten...
Wat betreft aanduiding op rijtuig: vroeger was het mogelijk om aan de buitenkant de vermelding "gesloten" te laten verschijnen, in de laatste software update gaf dit problemen
Wat betreft wisselend afsluiten vooraan/achteraan: normaal wordt er steeds aan de kant van de locomotief afgesloten (de bestuurder moet een uitweg hebben). Dus bij een gesleepte trein moet er vooraan afgesloten worden. Probleem is dat gesleept of geduwd in realiteit en op papier niet altijd overeenkomen. Dat geeft dus een hoop collega's die andere delen afsluiten...
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Klantvriendelijke NMBS en dito personeel
Moeten treinbegeleiders niet sowieso tweetalig zijn of ten minste een basiskennis van de andere landstaal hebben?Kristofke schreef:Er moet er maar ene niet Franstalige of Nederlandstalige op het perron staan en het is al omzeep.
En laten we er daar nu net heel van hebben rondlopen in de grote stations.