Werkstraf voor valse treinbestuurder
Re: Werkstraf voor valse treinbestuurder
Wat nighttrain hier aanhaalt is zeker relevant: hoe omschrijf je het misdrijf? Er zijn vaak verschillende mogelijkheden. Adler: wat je aanhaalt over de NMBS, is waar (minimaliseren van veiligheidsproblemen is fout), maar lijkt me irrelevant in dit verhaal. Helaas publiceert België niet haar rechtszaken op internet, het was toch een zaak tussen OM en persoon?
Veiligheid in gevaar brengen is, in mijn ogen, een ernstig delict, tegelijkertijd vind ik het fout om dat in alle omstandigheden gelijk te bestraffen. Ik ben het met u eens dat deze straf te licht is, zeker als je bedenkt dat hij het meerdere keren heeft gedaan en die treinen boordevol mensen zaten. Dat er tal van rariteiten in het rechtssysteem zitten, heb je bij zo'n beetje ieder systeem. Een klein kind straf je ook naar intentie en gevolgen van daden, als die op de zetel springt krijgt hij misschien geen dessert maar als hij daardoor een gat in z'n kop is dat z'n straf. Iemand die bezopen autorijdt moet langs de kant, betaald een boete, evt. rijontzegging, maar als die bezopen een ernstig verkeersongeval veroorzaakt krijgt die een proces slagen en verwondingen met dood tot gevolg. De wereld is niet zwart-wit.
Verder was het vorige topic gesloten omdat er graag met stenen werd gegooid en vuile was van andere buiten gehangen. Zolang je dus respectvol je mening verteld is er dus niets aan de hand, lijkt me.
Veiligheid in gevaar brengen is, in mijn ogen, een ernstig delict, tegelijkertijd vind ik het fout om dat in alle omstandigheden gelijk te bestraffen. Ik ben het met u eens dat deze straf te licht is, zeker als je bedenkt dat hij het meerdere keren heeft gedaan en die treinen boordevol mensen zaten. Dat er tal van rariteiten in het rechtssysteem zitten, heb je bij zo'n beetje ieder systeem. Een klein kind straf je ook naar intentie en gevolgen van daden, als die op de zetel springt krijgt hij misschien geen dessert maar als hij daardoor een gat in z'n kop is dat z'n straf. Iemand die bezopen autorijdt moet langs de kant, betaald een boete, evt. rijontzegging, maar als die bezopen een ernstig verkeersongeval veroorzaakt krijgt die een proces slagen en verwondingen met dood tot gevolg. De wereld is niet zwart-wit.
Verder was het vorige topic gesloten omdat er graag met stenen werd gegooid en vuile was van andere buiten gehangen. Zolang je dus respectvol je mening verteld is er dus niets aan de hand, lijkt me.
Tja, hou er ook nog rekening mee dat er wat anders boven zijn hoofd hangt dan alleen de werkstraf.
Deze veroordeling word ook op zijn strafblad vermeld, en bij veel werkgevers moet deze blanco zijn.
Dus deze veroordeling kan ook gevolgen hebben voor zijn huidige job of als hij een job aan het zoeken is.
Deze veroordeling word ook op zijn strafblad vermeld, en bij veel werkgevers moet deze blanco zijn.
Dus deze veroordeling kan ook gevolgen hebben voor zijn huidige job of als hij een job aan het zoeken is.
Ik denk dat dit juist wel relevant is.kika schreef:Wat nighttrain hier aanhaalt is zeker relevant: hoe omschrijf je het misdrijf? Er zijn vaak verschillende mogelijkheden. Adler: wat je aanhaalt over de NMBS, is waar (minimaliseren van veiligheidsproblemen is fout), maar lijkt me irrelevant in dit verhaal.
NMBS was klager in deze rechtszaak.
Maar als je als benadeelde of slachtoffer al op voorhand overal publiekelijk gaat verkondigen dat er nooit geen enkel gevaar was, m.a.w. dat het allemaal nog niet zo erg was, zal de rechter daar ook wel rekening mee houden denk ik.
Los daarvan, geeft me dat als reiziger ook het gevoel dat de NMBS geen enkele inspanning gaat doen om dergelijke voorvallen in de toekomst te voorkomen.
Hetzelfde geldt voor alle andere abnormale gebeurtenissen waarbij men telkens zegt dat er geen enkel gevaar was.
Waarom zou men iets trachten te voorkomen als het toch geen enkel gevaar inhoudt ?
Aha, ik dacht dat NMBS geen klager was, maar enkel het OM. Hij bracht het ganse spoorverkeer en vele individuen in gevaar, vandaar mijn andere interpretatie. Ben het met je eens dat als een benadeelde, aanklager of slachtoffer de zaak minimaliseert dat mee kan wegen.Adler schreef:Ik denk dat dit juist wel relevant is.kika schreef:Adler: wat je aanhaalt over de NMBS, is waar (minimaliseren van veiligheidsproblemen is fout), maar lijkt me irrelevant in dit verhaal.
NMBS was klager in deze rechtszaak.
Maar als je als benadeelde of slachtoffer al op voorhand overal publiekelijk gaat verkondigen dat er nooit geen enkel gevaar was, m.a.w. dat het allemaal nog niet zo erg was, zal de rechter daar ook wel rekening mee houden denk ik.
Ik begrijp je redenering, en zoals je al kon lezen ben ik het met je eens. Je ziet dit bij zo'n beetje alles wat foutloopt en waar een bepaald imago hoog te houden is 'niets te zien, doorlopen,...'.Adler schreef: Los daarvan, geeft me dat als reiziger ook het gevoel dat de NMBS geen enkele inspanning gaat doen om dergelijke voorvallen in de toekomst te voorkomen.
Hetzelfde geldt voor alle andere abnormale gebeurtenissen waarbij men telkens zegt dat er geen enkel gevaar was.
Waarom zou men iets trachten te voorkomen als het toch geen enkel gevaar inhoudt ?
Volgens mij beseft die persoon dat nog altijd niet dat zoiets niet kan..
Op facebook staat bij zijn profielfotos nog altijd die bewuste foto waarin hij in een cabine zit. Bij de reacties die eronder staan, zegt hij zelfs dat hij geslaagd is voor zijn examens betreffende treinbestuurder..
Wat is nu 50 uur werkstraf?
Op facebook staat bij zijn profielfotos nog altijd die bewuste foto waarin hij in een cabine zit. Bij de reacties die eronder staan, zegt hij zelfs dat hij geslaagd is voor zijn examens betreffende treinbestuurder..

- trainfreak
Dan ben ik benieuwd hoe dit gaat aflopen met hem...melle schreef:Volgens mij beseft die persoon dat nog altijd niet dat zoiets niet kan..
Als de NMBS een schadevergoeding zal eisen, maar hem wel aanneemt als treinbestuurder ...
Tenzij hij bij een privémaatschappij gaat werken.. Maar ondertussen heeft hij wel een strafblad natuurlijk.
Ik neem toch aan dat de officiële bestuurder van die trein naast hem is blijven staan en niet de gazet is gaan lezen in eerste klas ?
Zo gevaarlijk was het dan toch echt niet.
Volgens mij zijn er nog wel een paar honderd enthousiasten die ooit eens een stukje hebben mogen rijden....
Volgens mij zijn er nog wel een paar honderd enthousiasten die ooit eens een stukje hebben mogen rijden....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
Het strafblad bestaat niet meer, en is vervangen door een uitreksel uit het strafregister.rEr bestaan twee modellen ,en als je het uitreksel aanvraagt na 3 jaar na veroordeleing en de veroordeling voldoet aan bepaalde criteria ,dan wordt het niet eens meer vermeld.trainfreak schreef:Dan ben ik benieuwd hoe dit gaat aflopen met hem...melle schreef:Volgens mij beseft die persoon dat nog altijd niet dat zoiets niet kan..
Als de NMBS een schadevergoeding zal eisen, maar hem wel aanneemt als treinbestuurder ...
Tenzij hij bij een privémaatschappij gaat werken.. Maar ondertussen heeft hij wel een strafblad natuurlijk.
Voorlopig heb ik nog niet kunnen lezen voor wat hij is veroordeeld ,ttz uitreksel uit het echte vonnis.
We weten allemaal ongeveer wat er gebeurt is maar niet de exacte aanklacht.
Mischien gaat hij nog in beroep?En hij zou gelijk hebben..
Volgens mij gaat er geen één jury zo zot zijn om die kerel aan te nemen als treinbestuurder, wie gaat die verantwoordelijkheid willen nemen....trainfreak schreef:Dan ben ik benieuwd hoe dit gaat aflopen met hem...melle schreef:Volgens mij beseft die persoon dat nog altijd niet dat zoiets niet kan..
-
En waarom? die is gemotiveerd ,ze hebben al veel anderen aangenomen!Hobbes schreef:Volgens mij gaat er geen één jury zo zot zijn om die kerel aan te nemen als treinbestuurder, wie gaat die verantwoordelijkheid willen nemen....trainfreak schreef:Dan ben ik benieuwd hoe dit gaat aflopen met hem...melle schreef:Volgens mij beseft die persoon dat nog altijd niet dat zoiets niet kan..
-
Dit is de echte kern van de zaak en de enige juiste nuchtere analyse.dentheo schreef:Ik neem toch aan dat de officiële bestuurder van die trein naast hem is blijven staan en niet de gazet is gaan lezen in eerste klas ?
Dus de NMBS gaat niet vrijuit.Was of is er ligimitatie systeem dat waterdicht is ?(badge) enz
Ik heb altijd gezegd als die man een goede advocaat heeft moet hij vrijuit gaan.
Er is een verschil tussen gemotiveerd zijn en liegen, bedriegen en eigenlijk niet beseffen waar je mee bezig bent.nighttrain schreef:En waarom? die is gemotiveerd ,ze hebben al veel anderen aangenomen!Hobbes schreef:Volgens mij beseft die persoon dat nog altijd niet dat zoiets niet kan..
Volgens mij gaat er geen één jury zo zot zijn om die kerel aan te nemen als treinbestuurder, wie gaat die verantwoordelijkheid willen nemen....
Dat er af en toe ook mensen worden aangenomen die het niet waard zijn treinbestuurder te worden is spijtig genoeg ook waar.
-
Gelukkig moet je niet bewijzen dat je de 10 geboden naleeft want anders zouden er niet veel werken bij de spoorweg.Hobbes schreef:Er is een verschil tussen gemotiveerd zijn en liegen, bedriegen en eigenlijk niet beseffen waar je mee bezig bent.nighttrain schreef:En waarom? die is gemotiveerd ,ze hebben al veel anderen aangenomen!Hobbes schreef:Volgens mij beseft die persoon dat nog altijd niet dat zoiets niet kan..
Volgens mij gaat er geen één jury zo zot zijn om die kerel aan te nemen als treinbestuurder, wie gaat die verantwoordelijkheid willen nemen....
Dat er af en toe ook mensen worden aangenomen die het niet waard zijn treinbestuurder te worden is spijtig genoeg ook waar.
Dus het achtste gebod. Ze zouden moeten beginnen met alle syndicalisten buiten te gooien....
Volgens het onderzoek dat nadien is gebeurd reed hij herhaaldelijk aan te hoge snelheid.dentheo schreef:Ik neem toch aan dat de officiële bestuurder van die trein naast hem is blijven staan en niet de gazet is gaan lezen in eerste klas ?
En het gaat hier niet om een stukje, maar om hele trajecten op drukke lijnen.
De uitspraak van de NMBS dat er nooit een gevaar bestond is dus klinkklare nonsens.
- trainfreak
Als hij herhaaldelijk aan te hoge snelheid zou rijden, dan zou de bestuurder die bij hem is toch moeten ingrijpenAdler schreef:Volgens het onderzoek dat nadien is gebeurd reed hij herhaaldelijk aan te hoge snelheid.dentheo schreef:Ik neem toch aan dat de officiële bestuurder van die trein naast hem is blijven staan en niet de gazet is gaan lezen in eerste klas ?
En het gaat hier niet om een stukje, maar om hele trajecten op drukke lijnen.
De uitspraak van de NMBS dat er nooit een gevaar bestond is dus klinkklare nonsens.
Dus die treft dan ook (deels) schuld.