Zo interpreteer ik het oorspronkelijke bericht niet. Daar stond dat de lange keertijd gebruikt werd om breaks "af te zetten" in de bundel. Dat is toch iets anders. Als je gewoon in een station een stel afkoppelt dan heb je daar geen lange keertijd voor nodig.Hobbes schreef:Het ontkoppelen zelf gebeurt in het station, maar men moet ergens blijven met het leeg materiaal dus dat wijkt uit naar de bundel.K V B schreef:Maar waarom moet men om een _treinstel_ af te koppelen uitwijken naar de bundel. Dat kan toch gewoon in het station?Bart schreef: In dat uur tijd zitten er bij bepaalde diensten extra uitwijkertjes tussen naar bundel Schijnpoort. Dit om ofwel een break te gaan afzetten na de ochtendspits, of een break te gaan koppelen vlak voor de avondspits.
Dienstregeling 2012
Re: Dienstregeling 2012
Re: Dienstregeling 2012
Maar wel een langere keertijd dan wanneer er totaal geen aan of afkoppeling gebeurd.
Re: Dienstregeling 2012
Iemand die op deze reacties van 03/08 een (duidelijk) antwoord kan geven? Ben benieuwd...LML schreef:Wil dit zeggen dat in Leopoldsburg perron 2 terug in dienst komt? Dan zou er in principe terug een toezichter moeten komen voor de reizigers in 't oog te houden die de sporen moeten oversteken, tenzij de treinen voor/achter de oversteek stoppen...Molenbruch Y. schreef:Dag,
Nu de nieuwe dienstregeling toch al online staat, zal het geen kwaad kunnen dat ik dit lijstje alvast opsom:
* in de Kempen wijzigt de dienstregeling van de IR e fors omwille van de werken op lijn 15. Buiten de spits wordt er niet meer gekoppeld in Mol, wordt er gekruist in Leopoldsburg en verkleint de keertijd in Neerpelt én in Hasselt tot 4 (of 64?) minuten. Tijdens de spits zijn er afwijkende scenario's.
Groeten,
Naar mijn mening zal het in Neerpelt eerder een 64' keertijd worden dan een 4', met een extra treinstam tot gevolg (en er zijn al MW41'ers te kort...). Dan kan men op die tijd evengoed doorrijden tot Hamont - als daar nog een perron is - i.p.v. te wachten tot 2013...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Dienstregeling 2012
Ja, in Leopoldsburg zal gekruist worden tijdens de daluren, met inderdaad personeel Infrabel ter plaatse.LML schreef:Iemand die op deze reacties van 03/08 een (duidelijk) antwoord kan geven? Ben benieuwd...LML schreef:Wil dit zeggen dat in Leopoldsburg perron 2 terug in dienst komt? Dan zou er in principe terug een toezichter moeten komen voor de reizigers in 't oog te houden die de sporen moeten oversteken, tenzij de treinen voor/achter de oversteek stoppen...Molenbruch Y. schreef:Dag,
Nu de nieuwe dienstregeling toch al online staat, zal het geen kwaad kunnen dat ik dit lijstje alvast opsom:
* in de Kempen wijzigt de dienstregeling van de IR e fors omwille van de werken op lijn 15. Buiten de spits wordt er niet meer gekoppeld in Mol, wordt er gekruist in Leopoldsburg en verkleint de keertijd in Neerpelt én in Hasselt tot 4 (of 64?) minuten. Tijdens de spits zijn er afwijkende scenario's.
Groeten,
Naar mijn mening zal het in Neerpelt eerder een 64' keertijd worden dan een 4', met een extra treinstam tot gevolg (en er zijn al MW41'ers te kort...). Dan kan men op die tijd evengoed doorrijden tot Hamont - als daar nog een perron is - i.p.v. te wachten tot 2013...
Ja, de kering in Neerpelt zal 64min worden, ook weer tijdens de daluren.
Nee, Hamont is nog geen optie
spoorwegrealist
Re: Dienstregeling 2012
Veel hoeft dat toch niet te zijn?Steven schreef:Maar wel een langere keertijd dan wanneer er totaal geen aan of afkoppeling gebeurd.
Afkoppelen en aankoppelen is met automatische koppelingen een kwestie van seconden. Ik heb dat in Nederland genoeg gezien bij het splitsen en samenvoegen van koplopers in Utrecht.
Re: Dienstregeling 2012
de eigenlijke ontkoppeling neemt inderdaad niet veel tijd in, maar langs voor (of achter) heb je dan wel een motorstel staan dat het spoor bezet. Al laat je het deel met reizigers eerst vertrekken dan zit je nog steeds met het tweede deel. Je zit dus steeds met een (mogelijk) iets langere perronbezetting waar je rekening moet mee houden.K V B schreef:Veel hoeft dat toch niet te zijn?Steven schreef:Maar wel een langere keertijd dan wanneer er totaal geen aan of afkoppeling gebeurd.
Afkoppelen en aankoppelen is met automatische koppelingen een kwestie van seconden. Ik heb dat in Nederland genoeg gezien bij het splitsen en samenvoegen van koplopers in Utrecht.
Re: Dienstregeling 2012
Idealiter gaat dat 2e stel naar een andere bestemming waar op dat moment ook een kortere samenstelling volstaat. Of zie ik iets over het hoofd?Steven schreef:de eigenlijke ontkoppeling neemt inderdaad niet veel tijd in, maar langs voor (of achter) heb je dan wel een motorstel staan dat het spoor bezet. Al laat je het deel met reizigers eerst vertrekken dan zit je nog steeds met het tweede deel. Je zit dus steeds met een (mogelijk) iets langere perronbezetting waar je rekening moet mee houden.
Re: Dienstregeling 2012
Het gaat over het afkoppelen van een motorstel dat overbodig geworden is, meestal komt dit voor na de spits, in de spits doet men het omgekeerde. Uit de vorming komt dan een motorstel dat in het station als versterking zal aangekoppeld worden.kika schreef:Idealiter gaat dat 2e stel naar een andere bestemming waar op dat moment ook een kortere samenstelling volstaat. Of zie ik iets over het hoofd?Steven schreef:de eigenlijke ontkoppeling neemt inderdaad niet veel tijd in, maar langs voor (of achter) heb je dan wel een motorstel staan dat het spoor bezet. Al laat je het deel met reizigers eerst vertrekken dan zit je nog steeds met het tweede deel. Je zit dus steeds met een (mogelijk) iets langere perronbezetting waar je rekening moet mee houden.
Re: Dienstregeling 2012
Wat kika bedoelt is dat men tijdens de spits 2 lange treinen heeft op 2 verbindingen. Na de spits wordt één van die lange treinen gesplitst in 2 korte die dan de 2 verbindingen rijden terwijl het andere lange stel recht de bundel in gaat.Steven schreef: Het gaat over het afkoppelen van een motorstel dat overbodig geworden is, meestal komt dit voor na de spits, in de spits doet men het omgekeerde. Uit de vorming komt dan een motorstel dat in het station als versterking zal aangekoppeld worden.
Dat systeem wordt in het VK veel toegepast...
Re: Dienstregeling 2012
Dank je om mijn verhaal te verduidelijken. Uiteraard kan men op het ene station beter uitwijken, naar een bundel of heeft een ander meer problemen met perronbezetting, die lange kan dan ook nog 1 andere rit doen alvorens op een ander, gemakkelijker te maneuvreren station een bundel ingaat.Shrek schreef:Wat kika bedoelt is dat men tijdens de spits 2 lange treinen heeft op 2 verbindingen. Na de spits wordt één van die lange treinen gesplitst in 2 korte die dan de 2 verbindingen rijden terwijl het andere lange stel recht de bundel in gaat.
Dat systeem wordt in het VK veel toegepast...
Re: Dienstregeling 2012
Shrek schreef:Wat kika bedoelt is dat men tijdens de spits 2 lange treinen heeft op 2 verbindingen. Na de spits wordt één van die lange treinen gesplitst in 2 korte die dan de 2 verbindingen rijden terwijl het andere lange stel recht de bundel in gaat.Steven schreef: Het gaat over het afkoppelen van een motorstel dat overbodig geworden is, meestal komt dit voor na de spits, in de spits doet men het omgekeerde. Uit de vorming komt dan een motorstel dat in het station als versterking zal aangekoppeld worden.
Dat systeem wordt in het VK veel toegepast...
Ik weet wat hij bedoelde maar daar gingen onze opmerkingen niet over.
Re: Dienstregeling 2012
Da's waar. Maar daardoor wordt de keertijd niet langerSteven schreef:de eigenlijke ontkoppeling neemt inderdaad niet veel tijd in, maar langs voor (of achter) heb je dan wel een motorstel staan dat het spoor bezet. Al laat je het deel met reizigers eerst vertrekken dan zit je nog steeds met het tweede deel. Je zit dus steeds met een (mogelijk) iets langere perronbezetting waar je rekening moet mee houden.K V B schreef:Veel hoeft dat toch niet te zijn?Steven schreef:Maar wel een langere keertijd dan wanneer er totaal geen aan of afkoppeling gebeurd.
Afkoppelen en aankoppelen is met automatische koppelingen een kwestie van seconden. Ik heb dat in Nederland genoeg gezien bij het splitsen en samenvoegen van koplopers in Utrecht.

Overigens is er niks dat belet dat na het vertrek van de trein het achterblijvend stel ook vertrekt. Dat zie ik bij de SBB regelmatig doen.
Re: Dienstregeling 2012
Da's waar. Maar daardoor wordt de keertijd niet langerK V B schreef:
de eigenlijke ontkoppeling neemt inderdaad niet veel tijd in, maar langs voor (of achter) heb je dan wel een motorstel staan dat het spoor bezet. Al laat je het deel met reizigers eerst vertrekken dan zit je nog steeds met het tweede deel. Je zit dus steeds met een (mogelijk) iets langere perronbezetting waar je rekening moet mee houden.

Overigens is er niks dat belet dat na het vertrek van de trein het achterblijvend stel ook vertrekt. Dat zie ik bij de SBB regelmatig doen.[/quote]
In Antwerpen wordt dat regelmatig gedaan, een trein die binnenkomt wordt ontkoppeld, het eerste deel wordt de terugrit met reizigers en het tweede deel wordt de lege uitwijker.
De Mol/Neerpelt is andersom, het eerste ontkoppelde deel wijkt direct uit, het tweede deel wordt de terugrit met reizigers. Aangezien die bijna een half uur in Antwerpen blijft staan is daar tijd genoeg voor.
Re: Dienstregeling 2012
De kering op zich niet de perronbezetting wel, aangezien beide treinen afzonderlijk vertrekken. In Antwerpen Centraal zijn 10 van de 14 sporen doodlopend, dus moet in dat geval het leeg motorstel wachten tot de andere trein weg is.K V B schreef: Da's waar. Maar daardoor wordt de keertijd niet langer
Overigens is er niks dat belet dat na het vertrek van de trein het achterblijvend stel ook vertrekt. Dat zie ik bij de SBB regelmatig doen.