Mag treinbegeleider roken

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Mag treinbegeleider roken

Bericht door LML »

Op openbare plaatsen mag er niet gerookt worden, ook niet in stations of op perrons met of zonder overkapping. Dus welke mensen met welke functie er ook staan te paffen: 't is verboden te roken op openbare plaatsen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Mag treinbegeleider roken

Bericht door Steve »

LML schreef:Op openbare plaatsen mag er niet gerookt worden, ook niet in stations of op perrons met of zonder overkapping. Dus welke mensen met welke functie er ook staan te paffen: 't is verboden te roken op openbare plaatsen...
Heb je daar een bron voor? Ik hoor steeds zeer uiteenlopende meningen hierover, maar nooit een duidelijke bron... :(
Darko

Re: Mag treinbegeleider roken

Bericht door Darko »

fets schreef: maar Leuven, Luik, dat zijn toch al overkappingen om u tegen te zeggen en daar zie ik toch regelmatig volk er eentje opsteken.
in Leuven was het oorspronkelijk verboden te roken.. en hinger er ook de nodige stickers.. Maar die zijn nu sinds een tijdje verdwenen omdat iedereen er toch rookte. en er toch wel voldoende vrije ruimte is om de rook te laten ontsnappen geloof ik.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Mag treinbegeleider roken

Bericht door Dieselfreak »

LML schreef:Op openbare plaatsen mag er niet gerookt worden, ook niet in stations of op perrons met of zonder overkapping. Dus welke mensen met welke functie er ook staan te paffen: 't is verboden te roken op openbare plaatsen...
Dat is niet juist: het is verboden te roken op afgesloten openbare plaatsen, zoals in gebouwen, metrotunnels, overdekte perrons, enz. Níet in de open lucht!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Mag treinbegeleider roken

Bericht door Steve »

Dieselfreak schreef:
LML schreef:Op openbare plaatsen mag er niet gerookt worden, ook niet in stations of op perrons met of zonder overkapping. Dus welke mensen met welke functie er ook staan te paffen: 't is verboden te roken op openbare plaatsen...
Dat is niet juist: het is verboden te roken op afgesloten openbare plaatsen, zoals in gebouwen, metrotunnels, overdekte perrons, enz. Níet in de open lucht!
Voor jou hetzelfde: heb je een bron? Ik geloof niets meer in deze hele discussie tot ik het zwart op wit gezien heb...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Mag treinbegeleider roken

Bericht door Steven »

een beetje zoeken via google laat u snel het bewuste KB en zijn tekst vinden.
Ik heb hier enkel die delen geplaats die algemeen van toepassing zijn, er staat namelijk veel tussen dat over HORECA gaat maar dat is hier in dit onderwerp niet van toepassing.

Koninklijk besluit tot het verbieden van het roken in openbare plaatsen 13 december 2005.
Artikel 1. Voor de toepassing van onderhavig besluit, wordt verstaan onder :
1° roken : het roken van producten op basis van tabak of van soortgelijke producten;
2° gesloten plaats : plaats door wanden afgesloten van de omgeving en voorzien van een plafond;
3° plaats toegankelijk voor het publiek : plaats waarvan de toegang niet beperkt is tot de gezinssfeer;

Art. 2. Het is verboden te roken in gesloten plaatsen die voor het publiek toegankelijk zijn.
Aan de ingang van en binnen elke plaats bedoeld in lid 1, moeten rookverbodstekens conform het(de) model(len) vastgesteld of goedgekeurd door de Minister van Volksgezondheid, zo worden aangebracht dat alle aanwezige personen er kennis van kunnen nemen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Mag treinbegeleider roken

Bericht door Steve »

Steven schreef:een beetje zoeken via google laat u snel het bewuste KB en zijn tekst vinden.
Ik heb hier enkel die delen geplaats die algemeen van toepassing zijn, er staat namelijk veel tussen dat over HORECA gaat maar dat is hier in dit onderwerp niet van toepassing.

Koninklijk besluit tot het verbieden van het roken in openbare plaatsen 13 december 2005.
Artikel 1. Voor de toepassing van onderhavig besluit, wordt verstaan onder :
1° roken : het roken van producten op basis van tabak of van soortgelijke producten;
2° gesloten plaats : plaats door wanden afgesloten van de omgeving en voorzien van een plafond;
3° plaats toegankelijk voor het publiek : plaats waarvan de toegang niet beperkt is tot de gezinssfeer;

Art. 2. Het is verboden te roken in gesloten plaatsen die voor het publiek toegankelijk zijn.
Aan de ingang van en binnen elke plaats bedoeld in lid 1, moeten rookverbodstekens conform het(de) model(len) vastgesteld of goedgekeurd door de Minister van Volksgezondheid, zo worden aangebracht dat alle aanwezige personen er kennis van kunnen nemen.
Daaruit kun je juist afleiden dat er helemaal geen rookverbod is! Over het plafond kan nog gediscussieerd worden met luifels en soortgelijke toestanden, maar ik heb nog nooit (bovengronds) op een perron gestaan dat door wanden afgesloten is van de omgeving!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Mag treinbegeleider roken

Bericht door Steven »

Net daarom is het aantal stations waar je niet op perrons mag roken vrij beperkt, Brussel centraal is de meest duidelijke, daarnaast Antwerpen Centraal (op de onderste niveau's wel te verstaan) om een duidelijke nr 2 te noemen. Op die delen van Antwerpen centraal waar het niet mag is het aangeduid, ook zo in Brussel Centraal.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Mag treinbegeleider roken

Bericht door Hobbes »

Daarstraks zag ik er weer ene parmantig staan roken in Brussel-Centraal, daar heb ik dus wel een probleem mee.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Mag treinbegeleider roken

Bericht door Stijn91 »

Overtreders van het rookverbod in treinen en stations betalen nauwelijks de boetes die ze daarvoor krijgen. Treinbegeleiders schreven vorig jaar 358 boetes uit, maar meer dan zeventig procent daarvan is nooit betaald.
Dat blijkt uit cijfers die CD&V-senator Dirk Claes (CD&V) kreeg van minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS).

Sinds begin 2004 mag er niet meer op de treinen van de NMBS worden gerookt en ook niet meer in de stations en op de perrons. De straffen voor overtredingen gaan van 12,5 euro voor onmiddellijke betaling tot 60 euro voor een betaling binnen de 14 kalenderdagen en lopen op tot 200 euro voor wie dan nog niet heeft betaald.

‘Ik zal de minister vragen om te zorgen voor een sluitende procedure voor het innen van de boetes om zo de rechtszekerheid en afdwingbaarheid van de rookregeling te garanderen. Het kan niet dat meer dan de helft van de boetes niet betaald worden’, zegt senator Claes.

Bron: Nieuwsblad - 24 juli.

Sorry dat ik dat hier weer bovenhaal, maar ik kwam bovenstaand artikel tegen en ik snap er niks meer van, je mag nergens roken maar zoals bij mijn vraag, ik zag het een TBG doen maar die mag dan wel boetes uitschrijven. Ik heb niks tegen rokers maar spreekt de wetgeving zich nu helemaal tegen?
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Mag treinbegeleider roken

Bericht door Dieselfreak »

Stijn91 schreef:Sinds begin 2004 mag er niet meer op de treinen van de NMBS worden gerookt en ook niet meer in de stations en op de perrons.
Dat laatste is niet - geheel - juist. Het gaat zoals reeds vermeld enkel om perrons die volledig overdekt zijn - maar was dat voor 2004 ook al niet zo?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Mag treinbegeleider roken

Bericht door Steven »

Het gaat inderdaad al sinds het begin enkel om die perrons die volledig overkapt zijn en dit reeds sinds het begin.
Plaats reactie